טכנולוגיה

למה כולם (חוץ מדה מרקר) שומרים על NSO?

ראש הממשלה בנט ושר האוצר ליברמן

האם בנימין נתניהו היה סוכן המכירות של NSO? לפי גילויים בכתבה נוספת במסגרת פרויקט "פגסוס", שפורסמה אמש (ג') באתר ה"גארדיין" הבריטי, עולה חשד כי חלק מהעסקאות שסגרה חברת הסייבר הישראלית עם ממשלות זרות, הגיעו לאחר ביקור מתוקשר של רה"מ לשעבר במדינה.

לפי הדיווח, זמן קצר לאחר אותו ביקור של ראש ממשלת ישראל קיבלו סוכנויות של אותה המדינה את הגישה לכלים של NSO, כולל תוכנת הפגסוס. אלא שהשתיקה של הקואליציה מדאיגה הרבה יותר מאשר האם נתניהו אישר את השימוש למשטר הסעודי או ההונגרי. בחו"ל כבר נפתחות חקירות. הצרפתים, ששמו של נשיאם עמנואל מקרון הופיע בין הטלפונים שבהם ביקשו להשתיל את התוכנה,  כבר הודיעו שיבדקו את הסיפור. וכך גם מדינות אחרות.

אלא שזה פחות מעניין אותנו מאשר מה אנחנו עושים עם החברה הישראלית, שמשרדיה יושבים בהרצליה, כאן אצלנו. האם ממשלת השינוי או האופוזיציה מוכנות לקבל שחברה ישראלית עוזרת כביכול למשטרים בעייתים לפגוע בעיתונאים ובפעילי זכויות אדם? מניצן הורביץ ויאיר לפיד ועד נתניהו וסמוטריץ' – איש לא פוצה או מדבר על העניין. מי יודע, אולי גם הם מפחדים להתעסק עם NSO.

מדוע לממשלה אין אינטרס לחקור?

"מה שחשוב ברמה הלאומית זו השאלה האם ממשלת השינוי והעיתונות הישראלית עומדים לטייח את הפרשה או שעומדים להקים ועדת חקירה שקופה", תקף הבוקר מייסד דה מרקר, גיא רולניק ב-103FM. "הסיפור של NSO לא חדש, זה כבר כמה שנים שאנחנו יודעים שמדובר בחברה שמציעה שירותים זדוניים לגורמים מפוקפקים, מנסים לעטוף את זה את תאוות הבצע והאינטרסים העסקיים באגדות על דיפלומטיה, שישראל מקדמת יחסים דיפלומטיים באמצעות זה".

עוד על פרשת NSO:

"האנשים במעגלים הקרובים של השרים שהיו לוביסטים, יועצים ומקורבים לחברה", הוסיף, "פרסמנו שהמקורב של ליברמן, שרון שלו, יועץ לוביסט של החברה. ליברמן היה שר הביטחון. איילת שקד חברה אישית של הנשיא של NSO, האם מדרה עצמה לגבי החלטות? מה הייתה המעורבות של בנט כאן כשר הביטחון? זו ממשלת שינוי או שיש לנו פרשת צוללות עוד פעם?".

לגבי הסיכויים שהעניין יטופל כראוי, אין לרולניק ציפיות. "אנחנו זוכרים את פרשת בלאק קיוב עם גיא לרר ששם הלקוחות לא היו ממשלות אלא טייקונים שרודפים עיתונאים וזה עבר בשלום, באלק קיוב עדיין פועלת", אמר, "זוכרים את הפרסום שהארווי ויינשטיין קיבל מאהוד ברק עצה לשכור את החברה, בלאק קיוב, כדי לרדוף את המתלוננות נגדו? יש תעשייה לשמה של חברות ישראליות בארץ ובחו"ל והדברים האלה מתפרסמים, למה לא פתחו בחקירה לגבי בלאק קיוב?".

והאמת היא שהדברים של רולניק די מגובים. איילת שקד הרי נמצאת ביחסי חברות עם נשיאת NSO, שכמובן עובדת בצמוד למשרד הביטחון ומקבלת את האישור שלו לכל עסקה עם מדינה. וזה עוד לפני שדיברנו על תמורה אפשרית בדמות מידע ש-NSO יכולה להעביר לזרועות של משרד הביטחון. בקיצור, כמו שרולניק רמז, לאף אחד אין באמת את האומץ או את האינטרס לחקור מהם היחסים האמיתיים בין NSO למדינת ישראל.

תצוגת תכלית בקפריסין

בהמשך הדיווח ב"גארדיין" נכתב כי כבר ב-2017, כשנה לפני מסירת התוכנה לסעודים, נערכו פגישות בווינה, ריאד וקפריסין בין אנשי עסקים לבכירים סעודים שבהן הוצע להם לרכוש את "פגסוס". לטענת אחד הנוכחים בפגישה בקפריסין, בכיר במודיעין הסעודי "נדהם" מהיכולות של הרוגלה.

על פי הדיווח, איש המודיעין הסעודי קנה זמן קצר לפני כן אייפון חדש, וקיבל הדגמה בלייב כיצד משתלטים על המצלמה שלו והופכים אותה לכלי ריגול. משם הדרך לעסקה בשווי 55 מיליון דולר, שבמסגרתה קיבלו הסעודים את כלי הריגול של NSO, היתה קצרה. משרד הביטחון אישר, וג'מאל חשוקג'י שילם את המחיר.

אבל בישראל כמו בישראל, העמימות מעל הכל. "כמדיניות, מדינת ישראל מתירה לייצא מוצרי סייבר אך ורק לממשלות, רק לשימוש חוקי ואך ורק לשימוש במניעת פשע וטרור", אמר אתמול שר הביטחון בני גנץ בכנס. "כל היצואנים חייבים לציית להסכמים אלה. אנו לומדים כעת את המידע שפורסם בנושא זה".

גם ראש הממשלה בנט התייחס בכנס לאיומים על ישראל אבל לא הזכיר בצורה מפורשת את NSO. "אנחנו צריכים את המגזר הפרטי כדי לפתור את הבעיה, וזה חייב להיות מאמץ פרטי וממשלתי משולב, כי המוחות לא נמצאים רק בממשלה", אמר, "בישראל יש לנו אוסף אנשים מאוד חכמים שבגיל צעיר נכנסים לצבא ולמודיעין ומקבלים סמכויות עצומות".

הטענות של NSO – והעובדות

הטענה המרכזית של אנשי NSO, שאותה ניתן יהיה לבדוק כנראה רק אם תהיה בדיקה מקיפה, היא שהמספרים שנהודלפו כלל אינם קשורים להם. אלא שבדיקה מדגמית מאוד שערכו מבצעי התחקיר הראתה כי ב-27 מתוך כ-60 טלפונים שנבדקו, אכן נשתלה התוכנה בשלב מסוים.

בהשוואה שנערכה לאחר מכן נמצא כי השתלת התוכנה הגיעה בסמוך מאוד להוספת המספר לרשימה שהודלפה, מה שמעמיד שוב באור בעייתי את הטענות של NSO. לחברה ולהרבה מאוד גורמים יש אינטרס שהעסק הזה ירד מהכותרות כמה שיותר מהר. אבל בנט לפיד וחבריהם רוצים לפתוח פה דף חדש, הם צריכים לדרוש  בדיקה הרבה יותר רצינית ופוחה ושקופה כדי לדעת האם נטפלים פה סתם לחברה שכל פועלה הוא לעשות טוב בעולם, או שמדובר בחבורת רודפי בצע שמשתפים פעולה עם משטרים אפלים לטובת כסף. בשיתוף ממשלת ישראל כמובן.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות