טכנולוגיה

פרשת NSO: מישהו שמע את משרד הביטחון?

משרד הביטחון בת"א

התחקיר הבינלאומי שפורסם הבוקר בשלל כלי תקשורת ברחבי הגלובוס, הוא רק הראשון מתוך סדרת כתבות שמראה כיצד מוצרי הריגול של חברת NSO הישראלית, משמשים לפגיעה בסדר העולמי ולא רק "למחלמה בטרור ובפשיעה", כפי שעדיין מתעקשים להסביר בחברה.

את התחקיר הובילו אמנסטי אינטרנשיונל ופורבידן סטוריז שהקימו בצוותא את "פרויקט פגאסוס", על שם מוצר הדגל של NSO, עם עוד כ-80 עיתונאים מ-17 כלי תקשורת. בין כלי התקשורת שלוקחים חלק בפרויקט ניתן למצו את הלה מונד הצרפתי, הגארדיין הבריטי, וושינגטון פוסט וגם דה מרקר הישראלי.

"פרוייקט פגאסוס חושף את האופן שבו תוכנת הריגול מתוצרת NSO משמשת כנשק המועדף על ממשלות דכאניות", מסרה אנייס קלמר, מזכ"לית אמנסטי אינטרנשיונל, לגבי תוצאות התחקיר. "אותן ממשלות מבקשות להשתיק עיתונאים, לתקוף פעילים ולרסק מחאות, תוך הצבת חייהם של אינספור בני אדם בסכנה".

בחלק הראשון של התחקיר, שנולד כתוצאה מהדלפה של 50 אלף מספרי טלפון שאחריהם לכאורה עקבו בעזרת תכונת פגאסוס של NSO, התמקדו בעיקר בפעילי זכויות אדם ועיתונאים.

לפי מה שעולה מהנתונים שנאספו, לא פחות מ-180 עיתונאים במדינות כמו הודו, הונגריה, אזרבייג'אן ומדינות אחרות שהדמקורטיה בהן רגישה ולא הכי יציבה, זכו למעקב. בתחקיר נכתב עוד כי ב-12 טלפונים של עיתונאים שנבדקו אכן נמצאה התוכנה הזדונית.

מייצאים אמצעי ריגול למדינות עם דמוקרטיה רעועה

על פי הידוע, מדובר רק בחשיפה ראשונה של חלק מ-50 אלף המספרים והשמות מאחוריהם. לטענת גורמים המעורים בפרטים, השלב הבא יהיה חשיפה של פוליטיקאים, שופטים וגורמי ממשל אחרים שאולי היו תחת מעקב בעזרת פגאסוס ו-NSO.

מכיוון ש-NSO היא חברה שמייצרת מוצר ביטחוני בעל יכולות ריגול יוצאות דופן, היא יכולה לשווק אותו רק ללקוחות מדינות או רשויות ספציפיות באותן המדינות, וכל זאת באישור משרד הביטחון. NSO מעולם לא נחשדה כמי שעברה על הכללים, וגם כשהיא מכרה את המערכת למדינות כמו טוגו או רואנדה, במשרד הביטחון ידעו ואף אישרו.

אלא שפה לא נגמר הסיפור. ב-NSO המשיכו להתעקש גם הבוקר על כך שהתוכנה שלהם קודם כל מצילה חיים, אך גם הדובר שלה התחמק כשנדרש לסוגיה השימוש שעושים הלקוחות בתוכנה.

" היו חמישה מקרים שבהם הפסקנו את ההתקשרות עם לקוח בעקבות תלונות על שימוש לא הולם", טען בתכניתם של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103 FM.

חשודים תמיד ומכחישים סדרתיים

בתחקיר התייחסו גם למותו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקד'י, שנרצח עלידי סוגני משטר באיסטנבול והדיווחים טענו כי עקבו אחריו בעזרת פגאסוס.

על פי מה שנכתב שם, עלו ראיות לפיהן גם בני משפחתו של העיתונאי חאשוקג'י סומנו כמטרות של פגאסוס לפני ואחרי שנרצח באיסטנבול ב-2018. NSO כמובן המשיכה להכחיש מעורבות ברצח או שנעשה במקרה שלו שימוש בתוכנה.

אלא שמעבדות המחקר של אמנסטי אינטרנשיונל הצליחו לבסס את הראיות לשימוש בפגאסוס שהותקנה בין היתר, במכשיר הטלפון הסלולרי של ארוסתו של חאשוקג'י, האטיס צ'נגיז, 4 ימים בלבד לאחר הרצח. גם אשתו, בנו וקרובי משפחה נוספים של מתנגד המשטר שימשו כמטרה, בין ספטמבר 2017 לאפריל 2018.

"הצעד הראשון ש-NSO חייבת לעשות הוא לכבות מיידית את מערכותיהם של לקוחותיה שיש ראיות אמינות לשימוש לרעה במערכות שברשותם. פרוייקט פגאסוס מספק ראיות כאלו בשפע", הוסיפה קלמר. "התגליות שבתחקיר מפרקות לחלוטין כל טענה מצד NSO, לפיהן המתקפות הללו הן נדירות ומבוצעות על שימוש פרוע לרעה בטכנולוגיה מתוצרתה. בשעה שהחברה טוענת שברוגלה מתוצרתה נעשה שימוש רק למטרות לגיטימיות של מאבק בטרור ובפשע, מאוד ברור שהטכנולוגיה מתוצרתה מקדמת פגיעה שיטתית. הם מציירים תמונה של פעילות לגיטימית, בשעה שהם מרוויחים מהפרות נרחבות של זכויות אדם".

ממשרד הביטחון של מדינת ישראל, המאשר כאמור כל עסקה שעילה חומת NSO לייצוא של תוכנת הריגול, לא נמסרה תגובה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות