טכנולוגיה

פרשת NSO ממשיכה להדהד: "הקו האדום נחצה שוב ושוב, בלי עונש"

סייבר אילוסטרציה מה יודעים ההאקרים הרוסיים?

תחקיר הענק הבינלאומי על חברת NSO מהרצליה ותוכנת הריגול שלה "פגאסוס", ממשיכה לעורר הדים. החשיפה, לפיה ממשלות של רודנים קיבלו את התוכנה ועשו בה שימוש כדי לעקוב אחרי עיתונאים ופעילי זכויות אדם, סוקרה בעשרות שפות, והציפה שוב, כמו אחרי רצח מתנגד המשטר הסעודי חשוקג'י ב-2018, את השימוש הקלוקל לכאורה שעושות מדינות ברוגלה הישראלית, אחרי שקיבלו אותה אך ורק כדי למנוע טרור ופשעים חמורים.

"החשיפות שנוגעות לשימוש נרחב לכאורה בתוכנת 'פגאסוס' לריגול אחרי עיתונאים, מגני זכויות אדם, פוליטיקאים ואחרים בשלל מדינות מדאיגות מאוד", אמרה מישל בצ'לט, הנציבה העליונה של האו"ם לנושא זכויות אדם, "נראה שהן מאששות חלק מהחששות הקשים ביותר בנוגע לשימוש לרעה בטכנולוגיית מעקב, כדי לפגוע בצורה בלתי חוקית בזכויות אדם".

בצ'לט התייחסה גם לשימושים המקוריים שלהם יועדה התוכנה, והוסיפה כי "גם אם הטענות על השימוש ב'פגסוס' רק חצי נכונות, הקו האדום נחצה שוב ושוב ללא שום עונש". היא הפנתה אצבע מאשימה לחברת NSO, גם אם לא ציינה אותה בשמה, ואמרה שלחברות שמפתחות את הטכנולוגיות האלה ומפיצות אותה יש אחריות למנוע פגיעה בזכויות אדם – ולממשלות יש אחריות להגן על האזרחים מפגיעה בפרטיות. בדבריה טענה עוד כי יש לשפר את הרגולציה על מכירת טכנולוגיית מעקב והשימוש בה.

לפי הניתוח שערכו השותפים להכנת התחקיר, שכאמור נגזר מרשימה של 50 אלף מספרי טלפון, שהודלפה, את המספרים ברשימה הכניסו לא פחות מעשר ממשלות שהיו לקוחות של NSO.בין המדינות ניתן למצוא את סעודיה, אזרבייג'אן, רואנדה, קזאחסטן, מכסיקו, בחריין, מרוקו, הונגריה, הודו ואיחוד האמירויות.

מקסיקו, כך דווח בתחקיר, הזינה את הכמות הגדולה ביותר של מספרי טלפון – 15,000. אחריה נמצאות מרוקו ואיחוד האמירויות, שהזינו כל אחת כ-10,000 מספרים לרשימה.

בחברת NSO ממשיכים להכחיש את הטענות ולומר שהתוכנה שלהם משמשת להצלת חיים. במקביל הם לא מסכימים להתייחס נקודתית לטענות מפני שלטענתם לא הוצגו בפניהם ראיות אמיתיות לכך שאכן התבצע מעקב בעזרת התוכנה שלהם אחרי עיתונאים או פעילי זכויות אדם.

NSO היא אחת החברות הכי מקושרות במסדרונות הממשל בישראל. היא מחוברת חזק למשרד הביטחון ושום עסקה של מכירת פגאסוס לא יכולה לצאת בלי אישור. בנוסף, היא מתחזקת שירות לובינג משמעותי בכנסת ישראל והדבדבן שבקצפת היא החברות הקרובה בין נשיאת החברה לשרת הפנים, איילת שקד, אולי האישה הכי מקורבת לראש הממשלה נפתלי בנט.

מעניין מאוד אם התחקיר הזה אכן יגלה פעולות בעיותיות, כיצד יפעל הממשל הישראלי מול חברה שהיא למעשה (גם אם לא מבחינה כלכלית) חלק ממנו. ממשרד הביטחון, שכאמור מאשר כל עסקה של NSO, עדיין לא שמענו. 

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות