עולם

שבוע האסונות של האיטי מסרב להיגמר

האיטי, אחרי רעידת האדמה שפקדה אותה בשבת. הרס ועיי חורבות

צרות באות בצרורות, אומרים אצלנו. אז מה יגידו תושבי המדינה העניה בכדור הארץ המערב -האיטי? יש המכנים אותה "המדינה המקוללת בעולם" והשבוע האחרון בהחלט עוזר להזכיר מדוע:

בשבת חטף הצד המערבי של האיטי, 125 ק"מ מערבית לעיר הבירה פורט או פרינס, רעידת אדמה קשה שהובילה לנזקים עצומים בנפש, בתים ורכוש, מספר ההרוגים קפץ בהדרגה – בהתחלה דווח על כ-300, כיום בחלוץ שלושה ימים כבר מדווחים על 1,419 הרוגים והמספרים ממשיכים לעלות. בנוסף ישנם מעל 6,000 פצועים, שחלקם מתקשים ולא מצליחים לקבל טיפול רפואי הולם למצבם.  מעל 7,000 בתים נהרסו ו-5,000 נוספים ניזוקו, כ-30 אלף משפחות נותרו חסרות בית. בין הבניינים שנחרבו – בתי חולים, בתי ספר, כנסיות ומשרדי ממשלה.

האיטי זכתה לתשומת לב גלובלית במשך כמה שעות, עד שהטאליבן השתלט על אפגניסטן וכבש בלי מאמץ את הבירה קאבול ומאז כולם מתעסקים באפגניסטן ושוב, כרגיל, שכחו את המדינה בקאריביים.

ואם חשבתם שרעש האדמה החזק, 7.2 בסול ריכטר, שהיכה בהאיטי זו גזירת גורל נוראית, אז מכאן זה רק הולך ומחמיר כי אתמול יומיים בלבד אחרי רעידת האדמה, הגיעה סופה טרופית להאיטי והביאה עימה שטפונות, הצפות, רוחות חזקות מאוד, מפולות בוץ ושאר מפגעים שמשבשים את המשך ניסיונות החילוץ ואיתור נעדרים.

התפוסה בבית החולים בעיר לאס קאייס, דרום מערב האיטי, יותר ממלאה ומוערכת על ידי כתבים מקומיים ב-200%. פציינטים שוכנים לכל אורך המסדרונות, הפאטיו, המרפסות, המבואות וכל חלל פנוי אפשרי שיש בבית החולים. הצפיפות הנוראה בבית החולים הזה הביאה להדבקות קורונה רבות. להאיטי 11 מיליון תושבים, מרביתם מתחת לקו העוני, והמדינה העניה הצליחה להשיג רק חצי מיליון חיסונים, למרות מאמצי הממשלה להגדיל את הכמות באופן משמעותי.

בנוסף לכך, בגלל הגעת הסופה המאיימת על האיטי, הרשויות ניסו לפנות כמה שיותר אנשים מבית החולים שממילא סובל מתנאים איומים. הממשלה גם באמצעות כספי סיוע זר, מנסה להשתמש בכל המשאבים העומדים לרשותה כדי להעניק סיוע למקומות שנפגעו קשה במערב האיטי.

"היו לנו תכניות להעמיד אוהלים במרחב של בית החולים אבל נאמר לנו שזה לא בטוח בגלל הסופה", אמר מנהל בית החלוםי הכללי בלאס קאייס, ג'יד פיטרסון. זו לא הפעם הראשונה שצוותי בית החולים בלאס קאייס נאלצים לאלתר ולחשוב על פתרונות יצירתיים. כך למשל, הקירור בחדר המתים של בית החולים לא עבד במשך שלושה חודשים, אך לאחר שרעידת האדמה פגעה בשבת, הצוות נאלץ לאחסן עד 20 גופות בחלל הקטן. קרובי משפחה הגיעו במהירות לקחת את רוב המתים לשירותי חניטה או לקבורה מיידית. אתמול (יום שני) כבר נותרו רק שלוש גופות בחדר המתים.

האיטי שחוותה רעידת אדמה מפורסמת ב-2010 שהביאה למותם של כ-200 אלף בני אדם ולמשבר הומניטרי עצום, נמצאת בחודש של מצב חירום, עליו הכריז ראש הממשלה אריאל הנרי.

לא רק משבר אקלימי ומשבר הומניטרי קשים עוברים על האיטי, גם משבר חברתי פוליטי – רק לפני 40, יום ב-7 ביולי, קבוצה של שכירי חרב קולומיבאנים התנקשה במהלך מתוכנן ומתוחכם בנשיא האיטי ג'ובניל מואיז. האיטי לפני רעש האדמה והסופה הטרופית שנחתו עליה בימים האחרונים, כבר נאבק בקורונה, באלימות כנופיות, בעוני שרק הולך ומחמיר במדינה ובחוסר הוודאות הפוליטי בעקבות רצח הנשיא מואיז.החמרה בעוני וחוסר הוודאות הפוליטית בעקבות רצח הנשיא ג'ובנל מויס בשבעה ביולי, כאשר רעידת האדמה שלחה את התושבים לרוץ לרחובות.

זו עונת ההוריקנים והסופות הטרופיות, ובאזורים הרגישים כבר מרגישים בכך, גם פלורידה חוהה כעת סופה בשם פרד שמגיע לשטחה ועוד סופה מתועדת כבר נמצאת בדרך. אמש, יום שני בערב, הסופה הטרופית GRACE (גרייס) החלה להגיע לשטחי האיטי, וכאמור הגשמים הרבים, הרוחות והאיומים של הצפות ומפולות בוץ הובילו להפסקה של עבודות החילוץ בזמן קריטי, כשעוד יתכן כי יש ניצולים שנותרו בחיים.

החדשות המעודדות עבור האיטי המסכנה הן שהסופה אינה ממושכת והיא צפויה כבר הלילה לחלוף, ועבודות החילוץ, איתור גופות ושיקום תשתיות צפויות להתחדש במלוא המרץ, אולם במדינה שחוותה כל אסון וקללה אפשריים, לך תסמוך על העתיד.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות