עולם

יצואן הבננות שהפך לנשיא כוחני ונרצח

חשוד התנקשות האיטי מעצרו של אחד החשודים במעורבות בהתנקשות בנשיא טהיטי

משטרת האיטי מסרה כי כוחות הביטחון של האיטי הרגו ארבעה חמושים שהיא מאמינה שהיו מעורבים בהתנקשות בנשיא האיטי ג'ובנל מואיז. עוד לפי מפקד משטרת האיטי לאון צ'רלס, ארבעת ההרוגים היו קבוצה של שכירי חרב שרצחו את מואיז בביתו. "כוחות המשטרה עדיין נלחמים במתנקשים", אמר צ'רלס בתדרוך כתבים אמש (רביעי), "חסמנו אותם בדרכם כשהם עזבו את זירת הפשע. מאז אנחנו במאבק איתם. ארבעה מהמתנקשים חוסלו ושניים נוספים נעצרו. יתר המעורבים ייהרגו או ייתפסו".

שר התקשורת של האיטי פרנץ אקסנטוס אמר מוקדם יותר כי המשטרה עצרה את החשודים בהתנקשות, בנוסף שלושה שוטרים שהוחזקו כבני ערובה שוחררו הלילה.

אבל הציטוט הכי מעניין בקשר להתנקשות ולחשדות יצא מפיו של שגריר האיטי בוושינגטון, בוצ'יט אדמונד, שטען שהמתנקשים במואיז התחזו לאנשי הרשות האמריקאית למלחמה בסמים (DEA) כשהם נכנסו למעון הנשיאותי המאובטח. "מדובר במתפקת קומנדו מתוכננת ומתואמת היטב", סיפר אדמונד לעיתון 'גרדיאן' הבריטי, "הם הציגו עצמם כסוכני DEA ואמרו לאנשים שהם הגיע כחלק ממבצע של הרשות למלחמה בסמים".

סרטון שרץ ברשתות החברתיות מראה אדם עם מבטא אמריקאי אומר במגאפון: "מבצע של DEA, כולם להתרחק מהזירה". דיירים שמעו יריות והעידו כי ראו אנשים לובשי שחורים רצים לאורך השכונה. אדמונד הוסיף: "יתכן שמדובר בשכירי חרב זרים מפני שחלקים בסרטון הווידאו הראו שהם מדברים ספרדית. זה מבצע שבוצע בידי מקצוענים, רוצחים, אולם מאחר וחקירת הרצח רק החלה, אנחנו מעדיפים לחכות לרשויות אכיפת החוק שיספקו הערכה טובה יותר לגבי המצב. אין לנו עדיין מידע ודאי מי עומד מאחורי האירוע שהוא מעשה ברברי ומתקפה על הדמוקרטיה שלנו".

רצח הנשיא  ג'ובנל מואיז בגיל 53 היה צפוי לעורר כאוס נרחב יותר במדינה הלא יציבה מהקאריביים שסובלת גם ככה מאלימות כנופיות, אינפלציה מרקיעה והפגנות מחאה על ידי קבוצות אופוזיציה שהאשימו את מואיז כי הוא הפך לדיקטטור ופגע בזכויות ובחירויות של הציבור.

האיטי היא המדינה הכי עניה באמריקה עם היסטוריה של דיקטטורות ותהפוכות פוליטיות, והיה חשש אמיתי כי רצח הנשיא יוביל לאנרכיה והמשך התנקשויות בדמויות פוליטיות. ראש הממשלה הזמני קלוד ג'וזף אמנם הכריז בשידור חי לאומה על מצב חירום בהאיטי אבל גם ניסה להרגיע ולתאר מצב של שליטה בעניינים: "המשטרה והצבא שולטות בביטחון", אמר ג'וזף שפסק כי ההתנקשות בוצעה בידי "כוח קומנדו מזוין שכלל זרים."

ג'וזף קרא לחקירה בינלאומית של ההתנקשות וטען כי הבחירות בהריטי שתוכננו להתקיים בהמשך השנה צריכות להתקיים במועדן והתחייב לעבוד עם תומכיו של מואיז כמו גם עם האופוזיציה. "אנחנו זקוקים לכל אחד מתושבי האיטי לעזור לקדם את המדינה". הוא תיאר את הנשיא הנרצח מואיז כ"איש אמיץ שהתנגד לאוליגרכיה במדינה".

יצואן הבננות שהפך לנשיא כוחני

כוחות משטרה ומומחים פורנזיים ממשיכים לאסוף ראיות מזירת הרצח במעון הנשיאותי ובסביבתו. במקביל האיטי ביקשה מהבית הלבן סיוע בזיהוי ותפיסת הרוצחים. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן גינה את הרצח, כינה אותו "מדאיג", שלח תנחומים והציע סיוע אך אמר: "אנחנו זקוקים להרבה יותר מידע". ראשי מדינות נוספים, בהם בוריס ג'ונסון ראש ממשלה אנגליה ועמנואל מקרון נשיא צרפת, הביע הלם וגינה אף הם את הרצח. גם מועצת הביטחון של האו"ם גינתה את הרצח וקראה לכל הצדדים לשמור על קור רוח ואיפוק ולהימנע ממעשים שיוסיפו לחוסר היציבות במדינה. נשיא קולומביה איוון דוקה קרא למדינות אמריקה לשלוח כח משימה מיוחד להאיטי כיד להגן בה על הדמוקרטיה.

ההתנקשות ארעה במעון הנשיא מואיז שנמצא בשכונת פסיונוויל היוקרתית שנחשבה למאובטחת והשקטה ביותר בבירה פורט-או פראנס. אבל בלילה בין יום שלישי לרביעי קבוצה של אנשים שחלקם לפחות דיברו בספרדית, תקפו את המעון הפרטי של הנשיא.

שלושת ילדיו של מואיז בטוחים בעוד אשתו מרטין, שנפצעה קשה מירי בהתקפה, מטופלת בבית חולים במיאמי.

ההתנקשות ארעה בקושי 24 שעות אחרי שמואיז מינה ראש ממשלה חדש, אריאל הנרי, שאמור להוביל את המדינה בתקופת מעבר לבחירות לנשיאות שאמורות להתקיים בעוד חודשיים.

מואיז היה יזם עסקי שעסק בייצוא בננות לפני הקריירה הפוליטית, עלה לשלטון בפברואר 2017, אחרי התפטרותו של הנשיא הקודם מישל מארטלי.כהונתו התאפיינה בהאשמות בשחיתות ובהפגנות אלימות נגד ממשלתו, כאשר האופוזיציה הפסיקה להכיר רשמית בכהונתו לפני מספר חודשים, בטענה שהיא הסתיימה בפברואר, חמש שנים אחרי התפטרות הנשיא הקודם. מואיז התעקש כי נותרה לו עוד שנה בתפקיד ובגלל המתיחות הפוליטית הוא נאלץ לשלוט ולמשול באמצעות צווי חירום מנהלתיים. בפברואר כוחות הביטחון של האיטי סיכלו ניסיון הפיכה ועצרו 23 חשודים כולל יריב פוליטי ושופט בבית המשפט העליו.

החשש כעת הוא שההתנקשות תוביל את האיטי העניה לסחרור נוסף אחרי מספר שנים שלל אלימות ואי שקט פוליטי וטענות לשחיתות של מואיז ואנשי השלטון. רק בשבוע שעבר גינתה ארצות הברית את ההפרות השיטתיות של זכויות אדם וחירויות בסיסיות ואת ההתקפות על התקשורת בהאיטי, והפצירה בממשלה להיאבק בכנופיות ובאלימות המשתוללות.

האיטי (11 מיליון תושבים) שמפורסמת בעוני המזעזע שלה (המדינה העניה ביותר בחצי הכדור המערבי), ותושביה הרעבים נאלצים להכין ולאכול עוגיות חול, מאופיינת בחוסר יציבות פוליטי ב-26 השנים האחרונות מאז נפילת המשטר הדיקטטורי של משפחת דובלייה והרבה הפיכות, ניסיונות הפיכה והתערבויות זרות, ובנוסף רעידת אדמה נוראית הכתה במדינה ב-2010 והותירה אחריה מאות אלפי הרוגים והרס רב.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות