עולם

כך הפכה ניו יורק לבירת האנטישמיות והשנאה

אנטישמיות בניו יורק חשודה החשודה בתקיפה אנטישמית של הילד בן ה-8 ושני אחיו הקטנים, כפי שנקלטה במצלמות האבטחה

אירועי האלימות בניו יורק שוברים שיאים חדשים, והביקורות על הגישה המקלה של המושלת, ראש העיר וההתובע הכללי זוכה לביקורות חריפות מהתקשורת ומהציבור. אוזלת יד של הרשויות ומתן רשות לפגיעה בנפגש ברכוש ולוונדליזם "בשם הצדק החברתי" – אלה הובילו לביקורות החריפות נגד הדמוקרטים שמנהלים את ניו יורק.

גם אירועי שנאה נגד קבוצות מיעוטים, ובכללם יהודים, שוברים שיאים. לא חולף שבוע בלי תקריות אנטישמיות או אנטי אסיאתיות, ובאווירה הפוליטית הליברלית והאנטי גזענית השוררת בארה"ב, ידי המשטרה והרשויות קשורות מפחד מפני תקרית ג'ורג' פלויד הבאה.

רק שלשום התקיימה בכיכר טיימס בניו יורק הפגנה בהשתתפות אלפי אנשים ממוצא אסיאתי שקראו להפסיק את הגזענות והאלימות נגד אנשים ממוצא אסיאתי בניו יורק, זאת בעקבות מקרים רבים של תיעוד מקרים אלימים ומחרידים ב'תפוח הגדול' נגד אנשים שמוצאם מהמזרח הרחוק בתקופה האחרונה.

וגם היהודים ממשיכים להיות מטרה למתקפות גזעניות מחליאות. רק לפני מספר ימים היתה אותה תקרית שהסתיימה בנס בבית הכנסת 'בית ישראל' בטקסס, בו מחבל בריטי-ערבי חטף מספר אנשים בבית כנסת אך אלה הצליחו לברוח והמחבל חוסל. והנה עוד תקרית ממש לא נעימה:  אישה בברוקלין צעדה מול שלושה ילדים יהודיים קטנים וסיננה לעברם בקול קללות אנטישמיות כשהיא מוסיפה ירידה לעברם.

האירוע הזה התרחש כבר ביום שישי בצהריים בשעה 12:30 ברחוב מארין פארק, כלומר יממה לפני תקרית בית הכנסת בטקסס, אבל רק כעת הוא מתפרסם אחרי שנקלט במצלמות וידאו והגיע לתקשורת. אותה אישה קלטה ילד בן 8 משחקי עם שני אחיו בני 7 ושנתיים – ולמרות גילם הצעיר זה לא הפריע לה להוציא רעלים מפיה ומגופה.

"היטלר היה צריך להרוג את כולכם, אני אהרוג אתכם, אני יודעת איפה אתם גרים", צועקת האישה שטופת השנאה ויורקת לעבר הילדים. אמנם היא לא תקפה פיזית אבל המשטרה מחפשת להעמיד אותה לדין על פשע שנאה.

המזל הוא שניו יורק בימינו מרושתת היטב במצלמות מעקב, ואלה קלטו את המתרחש. אריה פריד, אביו של הילדים שהותקפו מילולית, סיפר לרשת 2CBS: "האישה עוברת ליד הילדים, צועקת לעברם קללות, בין היתר שהיטלר היה צריך להרוג את כולכם". בתגובה הילד בן ה-8 ענה לאישה כי הוא יציל את אחותו הקטנה, מה שגרם לאישה לרוץ חזרה לעבר הילדים ולירוק לו בפנים. פריד אמר: "אני חייב ללמד את הילד להתעלם ולא להיכנס לעימותים האלה", וסיכם ש"אני מקווה שהאישה מבינה את חומרת הדברים שהיא עשתה. לעשות זאת לכל אחד זה בעייתי אבל כשמבוגר עושה זאת לילד קטן זה מעבר למשוגע".

החשודה בשנות ה-20 לחייה ונראית טיפוס נורמטיבי, אם אפשר לעשות סטריאוטיפיזציה. אחד מתושבי השכונה היהודים אמר שהם מנחים ילדים במקרים שהם מרגישים לא בטוחים לפנות לנשים שנראות כמו אימהות כדי שיעזרו. "האישה הזו נראית כמו מישהי שבטוח לילדים לפנות אליהם, אז עכשיו מה נעשה?", תהה אותו אדם.

בכל מקרה תושבי השכונה הציבה תמונות של החשודה ומבקשים סיוע בזיהויה, במקביל יחידה לפשעי שנאה במשטרת ניו יורק חוקרת את האירוע. כזכור, רק בשבוע שעבר יהודי עם חולצה של צה"ל הותקף על ידי פלסטינים בחנות של פוט לוקר בניו יורק, בה נרשם זינוק במקרי אלימות אותם חשים היטב התושבים והמשטרה. בנוסף בשנה האחרונה היו אירועים אנטישמיים רבים ברחבי ארה"ב, וזכורה במיוחד תקופת מבצע שומר חומות באביב, כאשר יהודים הותקפו ברחובות.

מקרי האלימות בניו יורק זינקו השנה בעשרות אחוזים, רציחות בלבד עלו ב-33% בהשווה לאותה תקופה בשנה שעברה, ורק בשבוע האחרון תועדו 8 רציחות. פשיעה זינקה ב-30% וכל הקטגוריות – פשעי שנאה, שודים, אלימות, תקיפות – הכל במגמת עלייה.

יש לציין כי כמו ניו יורק, גם בערים גדולות רבות, וביניהן פילדלפיה, שיקגו, דטרויט וסן פרנסיסקו – יש זינוק חד בפשיעה, כולל בפשיעה החמורה. הרפובליקנים מאשימים את הדמוקרטים ביחס קל כלפי עבריינים ובחנופה לביריונים בשם צדק חברתי וגם באווירת אנטי משטרה ורפורמות שחרור בערבות שמובילים הדמוקרטים.

חלק מהפרשנים הפוליטיים סבורים כי הפשיעה הגואה ובכלל המצב בערים הגדולות, הוא גורם משמעותי שיגרום לדמוקרטים להפסיד הרבה מושבים בבחירות אמצע הקדנציה שיתקיימו בנובמבר הקרוב.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות