אקולוגיה וסביבה, עולם

הסיוט שלא נגמר – עוד אסון במדינה הכי מסכנה בעולם

האיטי, אחרי רעידת האדמה שפקדה אותה בשבת. הרס ועיי חורבות

לפחות 304 הרוגים, מאות נוספים שעדיין מוגדרים כנעדרים וכ-1,800 פצועים בהאיטי – אלה המספרים שממשיכים לעלותבעקבות רעידת אדמה חזקה בעוצמה 7.2 בסולם ריכטר שהיכתה במדינת האי העניה שנמצאת בקאריביים, הותירה בה הרס רב והפכה שכונות שלמות, מלונות מפורסמים וכנסיות ותיקות לעיי חורבות.

רעידת האדמה היכתה בדרום מערב האיטי אתמול ביום שבת ב-8.29 בבוקר והורגשה לאורך הקאריביים, מה שהעלה זכרונות מרעש האדמה הקטלני מ-2010, שבו נהרגו מעל 200 אלף תושבי האיטי.

ראש ממשלת האיטי, אריאל הנרי, הכריז על מצב חירום שיימשך חודש ובנוסף הודיע כי לא יבקש סיוע בינלאומי עד שיוודעו מימדי האסון במלואם. לדבריו, עיירות שלמות נמחקו ועובדי ממשלת בעיירת החוף לס קאייס סייעו לרשויות להגיב באופן מתואם ולהציג תכנית סיוע. "הדבר החשוב ביותר הוא למצוא כמה ניצולים שניתן תחת ההריסות", הוסיף הנרי, "בתי החולים המקומיים, ובמיוחד זה שבלס קאייס, גדולים ועמוסים בפצועים ושבורים. עלינו לטפל לא רק בפצועים אלא גם לספק סיוע, מזון, מקלט ותמיכה נפשית לניצולים". לפחות בתי החולים וארגון הצלב האדום היו באזורים שלא נפגעו ומיהו להגיש סיוע לפצועים.

הנרי הדגיש בדבריו את הצורך ב"סולדריות מובנית" וקרא לאומה הפגועה והשסועה להתאחד לנוכח האתגר העצום, כדי להימנע מהמראות המחריקים שליוו את רעידת האדמה הקטלנית והמפורסמת ב-2010, אז הסיוע של הממשלה והגופים הבינלאומיים לא הגיע ברובו לתושבים הנזקקים. רבים מתושבי האיטי סיפרו שרעידת האדמה הנוכחית הציפה להם טראומות מאותו אסון נורא בינואר 2010.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הורה על תגובה וסיוע מידיים מארה"ב לארה"ב והציב את סמנתה פאוור כאחראית לתאם את מאמצי הסיוע להאיטי, כולל אומדן הנזק וסיוע בבניה מחדש של שכונות שקרסו. ביידן עסוק ממילא בצרות השונות שנחתו על המימשל שלו, כולל השתלטות הטאליבן על אפגניסטן, שהובילה אותו להודיע אתמול על שליחת אלפי כוחות אמריקאים כדי לחלץ את הנציגים האמריקאים האחרונים בקאבול.

גם מדינות נוספות ובהן ארגנטינה וצ'ילה מיהרו להציע סיוע אומניטרי להאיטי. גם סלבריטאים הביעו תדהמה מהאסון ומיהרו להציע סיוע, אחת מהן היא הטניסאית נעמי אוסקה.

בין המתים גבריאל פורטונה, לשעבר חבר סנאט בהאיטי, שנכח במלון שקרס בעיירת החוף לס קאייס. בנוסף למאות ההרוגים, תמונות של ההרס הרב, הפצועים ומשימות החילוץ המפרכות מזעזעות שוב את העולם. דרכים רבות נחסמו בעקבות רעש האדמה ומקשות על החילוץ והפינוי. "האיטי חסרת מזל, תמיד משהו רע קורה שם", אמר חייט מקומי, וילפור דורמאוס ל'גרדיאן' הבריטי, "אף אחד במשפחה לא ציפה למשהו כזה". שגריר האיטי באו"פ, בוצ'יט אדמונד, צייץ: "הרגשות מ-12 בינואר 2010 חזרו לרדוף אותנו, אסונות טבע ממשיכים לתקוף את האיטי".

 

אסון רודף אסון במדינה המסכנה בעולם

מדובר באסון האחרון שפוקד את המדינה המקוללת, המדינה העניה ביותר בחצי כדור הארץ המערבי, מדינה שנעה ממשבר אנושי או פוליטי אחד למשנהו וצרה רודפת צרה.

רק לפני חודש סערה האיטי בעקבות התנקשות בנשיא המדינה ג'ובנל מואיז שעשה כותרות בכל העולם, מה שהתברר כמתקפה מתוכננת בקפידה של קבוצת שכירי רב קולומביאנים ברובם שהיו מחופשים לאנשי מחלק הסמים של ארה"ב, 18 מתוכם נעצרו ו-3 מתו. אבל מעבר לסערות הפוליטיות הקבועות בהאיטי, את האי פוקד מדי שנה-שנתיים פוקד אסון טבע –  רעש אדמה גדול או הוריקן וסופות קטלניות אחרות. בשנה שעברה למשל מתו מעל 30 שני אדם כתוצאה מהוריקן 'לורה', לפני חמש שנים הוריקן מת'יו גרם לכ-600 מתים ומעל 35 אלף איש שאיבדו את ביתם.

היו עוד מספר אסונות בעשור האחרון אבל השיא הבלתי נשכח היה כזכור ב-2010 –  רעידת אדמה 25 ק"מ מעיר הבירה פורט או פרינס, שגרמה ליותר מ-200 אלף הרוגים, אחת מרעידות האדמה הכי קטלניות שתועדו על פני כדור הארץ. בהמשך אותה שנה (2010) התפרצה מגפת כולירה בהאיטי שפגעה ב-350 אלף בני אדם והרגה 3,600 מהם.

אותו רעש אדמה מ-2010 היה בעוצמה של 7.0 בסולם ריכטר, כלומר קצת חלש יותר מהרעש שתועד אתמול, אולם אז אחריו היו עוד מספר רעשי משנה בעוצמה של 5-6 בסולם ריכטר, שהוסיפו לנזק ולאסון.

ומעבר לאסונות הטבע ולמשברים הפוליטיים, העוני כל כך גדול בהאיטי עד שאחד המאכלים הפופולאריים במדינה מסורתית הן עוגיות שמכינים מחול הים. 11 מיליון תושבים יש בהאיטי, רובם הגדול כ-60% נמצאים מתחת לקו העונה. במדינה הוצב בשנים 2004-2017 כוח האו"ם לשמירה על שלום, בצל המתיחויות הפוליטיות ששררו במדינה

האיטי, 11 מיליון תושבים, 59% מהם חיים מתחת לקו העוני, מדינה שבה כוח שמירת שלום של האו"ם היה נוכח בשנים 2004-2017.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות