אקולוגיה וסביבה

גל חום בצפון-מערב אמריקה: 46 מעלות נמדדו בפורטלנד

מזרקה בפורטלנד תושבים מתקררים במזרקה בעיר פורטלנד בגל החום הקיצוני, לפני שבועיים

 

גל חום כבד היסטורי פושט על צפון-מערב אמריקה ומעלות גבוהות מאוד נרשמות הן במערב ארה"ב לגדות האוקיאנוס השקט והן בצפון מזרח ארה"ב על גדות האוקיאנוס האטלנטי. יש חשש להתפרצות שריפות כפי שקרה בשנים עברו. ואנחנו עדיין אפילו לא בחודש יולי ובתקופה החמה ביותר בשנה.

בעיר פורטלנד שבמדינת אורגון בחוף המערבי של ארה"ב נשברו שיאי הטמפרטורות במשך שלושה ימים ברציפות. בשיא נמדדו 46 מעלות והתושבים שחלקם מתגוררים ללא מיזוג אוויר, עושים הכל כדי להימלט מהחום, משתוקקים לצל לקירור ולרענון ומכסים את חלונות הבתים בשמיכות ומגבות כדי למנוע מקרני השמש הלוהטות לחדור לבתים. 43 בני אדם הובהלו לטיפול נמרץ מסיבות שקשורות לחום הגבוה כשבמצב רגיל באים אדם או שניים בזמן הזה של השנה. עיריית פורטלנד חנכה מרכז קירור ענק שמארח אלפי אנשים

גם בסיאטל שבמדינת וושינגטון הסמוכה (צפונית) לפורטלנד נשברו שיאי הטמפרטורות ההיסטוריים. גם מעבר לגבול הצפוני בקנדה נשברו שיאי חום של כל הזמנים בחבלי לייטון וקולומביה הבריטית במשך ימים ראשון ושני, כשהמעלות שנמדדו שם גבוהות ב-9  מעלות מעל המעלות הרגילות לעונה.

מדענית אקלים בשם קריסטינה דאל טענה לרשת CNN כי מדובר ב"גל חום חסר תקדים". לדבריה, "ראינו שיאי חום נשברים במהלך סוף השבוע רק כדי לראות אותם נשברים ביום למחרת". מדעני האקלים מסבירים כי שינויי האקלים והתחממות כדור הארץ יוצרים גלי חום בפרט ותופעות טבע קיצוניות בכלל ליותר תכופות ויותר אינטנסיביות. לדבריהם גלי החום שהתרחשו לפני מספר עשורים היו הרבה פחות אינטנסיביים וגם לא השתרעו על שטחים גאוגרפיים כה נרחבים.

במקביל בצפון מזרח המדינה מעל 40 מיליון אמריקאים גם הם חווים תקופה חמה במיוחד כולל האזורים של ניו יורק, פילדלפיה ובוסטון. אמנם לא מדובר באותן טמפרטורות לוהטות כמו במערב ארה"ב ועדיין עלולים להישבר גם בצפון מזרח שיאי חום לתאריך הספציפי של תחילת הקיץ. ביום חמישי הקרוב צפוי החום הכבד בצפון מזרח ארה"ב להישבר.

מבין כל התופעות של שינוי האקלים, מכות חום גורמות להכי הרבה תמותה ישירה ועקיפה (חום שמוביל לפגיעה והידרדרות בריאותית).

אז מה העולם עושה בנידון והאם זה מספיק?

כידוע ממשלות המערב, ובכללן מדינות האיחוד האירופי, מנסות לקדם את נושא הפחתת הזיהום מעשה ידי אדם. מדינות האיחוד האירופי אישרו חוק פורץ דרך בנוגע לשינוי האקליםמצם יחד את המכסות של פליטת פחמן דו חמצני ב-55% עד לשנת 2030 מתוך כוונה להגיע ל-0 זיהום אנושי בשנת 2050.

אבל עדיין יש תהיות ואתגרים רבים מאוד בכל הקשור לאג'נדה הירוקה – למשל כיצד רותמים פנימה למשימה גם את סין שהיא כיום אימפריה תעשייתית שהפכה למזהמת הגדולה בעולם ובנוסף לסין גם את רוסיה ועוד מדינות פחות מודעות סביבתית. בנוסף, האם הציבור מוכן לשלם את המחירים הכרוכים בכך? האם הציבור חייב לשלם הרבה יותר על דלק למכונית ועל כרטיסי טיסה? מה עושים עם כל תעשיית האנרגיה הישנה על עובדיה הרבים?

עד כה זה לא עובד חלק: בצרפת היו מחאות נגד הממשלה על ניסיונות לקדם סעיפים מהסכם פריז, בבריטניה הממשלה לא עומדת ביעדים שהציבה לעצמה, בשווייץ התושבים דחו במשאל עם הצעות חוק ירוקות.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות