אקולוגיה וסביבה

מדינות האיחוד האירופי אישרו חוק פורץ דרך בנוגע לשינוי האקלים

זיהום אוויר צילום: PIXABAY

 

מדינות האיחוד האירופי חתמו היום (שני) על אישור סופי לחוק שמחייב את כולן לעמוד במכסות פליטת גזי חממה, זאת בזמן שקובעי המדיניות באיחוד האירופי עומלים על חבילת תקנות מדיניות שנועדו להילחם בשינויי האקלים.

המשא ומתן בין הפרלמנט האירופי למדינות חברות האיחוד הגיע לתוצאות פורצות דרך כבר בחודש אפריל האחרון, במטרה להנמיך את המכסות ב-55% עד לשנת 2030 כדי להגיע לרמות הזיהום שהיו בעולם בשנות ה-90 של המאה הקודמת. המטרה האסטרטגית היא להגיע לשנת 2050 עם אפס פליטות של גזי חממה מעשה ידי אדם.

מנהיגי מדינות האיחוד האירופי חתמו על ההסכם לקיצוץ המכסות כבר בדצמבר האחרון, ומטרתו להציב את הגוש האירופי על דרך שאם העולם יילך בעקבותיה ניתן יהיה למנוע את ההשלכות האיומות של שינויי האקלים, כך מאמינים באיחוד. המטרות שהוצגו הן לגבי המכסות של כל האיחוד האירופי ולא של כל מדינה בפני עצמה, כאשר בד בבד הפרלמנטים במדינות השונות של חברות האיחוד מנסים להוביל תקנות שיסייעו להן להילחם בשינוי האקלים, לא תמיד בהצלחה.

שרים מ-27 מדינות האיחוד האירופי אישרו היום את ההסכם,  כאשר המדינה היחידה שנמנעה בהצבעה היא בולגריה. "ההתפשרות הסופית לא מבטאת כהלכה את עמדתנו הלאומית", אמר דובר ממשלת בולגריה בלי לפרט.

בכל אופן המטרה המרכזית של האיחוד האירופי וקובעי המדיניות בו היא לשים את הנושא של שינוי האקלים במרכז סדר היום ולהבטיח שתקנות עתידיות אינן עומדות בסתירה אלא מחויבות לתמוך במטרות של קיצוץ מכסות גזי החממה. כדי להשלים את המלאכה תידרש מהפכה גדולה במדיניות. נכון לעכשיו מרבית החוקיים באיחוד האירופי מיועדים כדי לעמוד במטרה הקודמת של הפחתת

המכסות ב-40% עד שנת 2030 ולפי התקנות החדשות המטרה היא לקצץ אותן ב-55%. הנציבות האירופית תחל את המלאכה על שיפור ושדרוג הנוכחי החל מ-14 ביולי הקרוב, כאשר היא תציג 12 קווים מעצבי מדיניות שנועדו לעצב מחדש את תחומי התעשייה, האנרגיה, התחבורה ודיור כדי שבכל התחומים ידאגו לפלוט פחות פחמן דו חמצני לאוויר ולזהם פחות. מדובר ברפורמה של ממש שבמסגרתה יוצג שוק פחמן באיחוד האירופי. התקנות יוחמרו על מכוניות חדשות שיידרשו לא לזהם וכן יוצבו יעדים מאתגרים לעבור לשימו באנרגיות מתחדשות.

בנוסף האיחוד האירופי היושב בבריסל ידאג להשיק גוף מומחים עצמאי ובלתי תלוי שייעץ לראשי האיחוד לגבי מדיניות אקלים וכן יוקם מכניזם שמאפשר לחשב את המכסות הכוללות שהאיחוד האירופי רשאי לייצר בשנים 2030-2050 במטרה לעמוד ביעדים המוצהרים.

אחרי שהפרלמנט האירופי אישר את התקנות החדשות בשבוע שעבר, כעת המדינות החברות יחתמו על ההסכם בצעד רשמי, שבוע לפני שהדבר הופך לחוק מחייב בתקווה לעולם נקי יותר.

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות