עולם

יורו 2020: האירופיות נלחמות ולא יודעות שסין כבר ניצחה

יורו 2020 גארת' בייל על רקע שלטי הפרסומת ביורו. שליטה סינית בתחום

מי שצופה באליפות אירופה בכדורגל הנערכת בימים אלה בוודאי שם לב לכמות חריגה של פרסומות ונותני חסות בשפה הסינית ובכלל של חברות ומותגים בבעלות סינית. מדובר בעדות נוספת להתעצמותה הכלכלית והטכנולוגית של סין בזירה הבינלאומית ולניסיונם להתרחב ולחדור לשוק המערבי..

כמות החברות הסיניות הגדולות שנותנות חסות לאליפות אירופה בכדורגל (יורו) ולהתאחדות הכדורגל האירופית (אופ"א) מתוך כוונתן לצמוח ולשגשג היא מרשימה ומפעימה – הייסנס HISENSE, אליפיי ALIPAY, ויוו VIVO, טיקטוק TIKTOK דויין DOUYIN ו-אנטצ'יין ANTCHAIN הסיניות הן בין הספונסרים של יורו 2020 שנפתחה ביום שישי האחרון (11 ביוני) ותימשך עד 11 ביולי.

כבר במונדיאל האחרון ברוסיה 2018 יכלנו לחזות בכניסה של חברות סיניות לזירה הגלובלית דרך העולם הכדורגל, דוגמת וואנדה WANDA שהפכה לספונסרית הסינית הבכירה הראשונה של התאחדות הכדורגל הבינלאומית פיפ"א, עימה חתמה חוזה עד מונדיאל 2030. וואנדה החליפה את חברת סוני  SONY היפנית בתור נותנת חסות של פיפ"א.

אליפות אירופה נערכת כעת בפורמט ייחודי עם 11 ערים ממדינות שונות שמארחות את המשחקים – מבאקו ועד רומא ואמסטרדם, מסנט פטרבורג עד מינכן, מקופנהאגן ועד סביליה, מלונדון וגלזגו ועד בוקרשט ובודפשט. למרות ששעות משחקי היורו אינן נוחות בכלל לפי שעון בייג'ינג – מרבית המשחקים ובמיוחד המרכזיים נערכות כשבסין כבר אמצע הלילה. ועדיין למרות זאת – 56 מיליון סינים צפו באליפות אירופה האחרונה – יורו 2016 – יותר מאשר בכל מדינה באירופה ומתוך קהל של  סך הכל 424 מיליון צופים (לפי נתוני חברת מחקרי התקשורת CSM) – כלומר מעל 13% מהצופים ביורו הקודם היו סינים. בנוסף לכך, השוק הסיני הולך וצומח – סין הכלכלה היחידה שצמחה בשנת הקורונה (שכזכור יצאה לעולם ממנה).

אין להתפלא אפוא כי 3 מבין 10 הספונסרים הראשיים ('שותפים' בשפה הרשמית) של יורו 2020  הן חברות סיניות –  הייסנס, אליפיי ו-ויוו. הייסנס נמצאת בשליטה ובבעלות מדינה בסין, יצרנית מוצרי האלקטרוניקה נתנה חסות גם ליורו 2016 ולמונדיאל 2018 של פיפ"א שנערך ברוסיה וממשיכה לתת חסות לאירועי כדורגל בינלאומיים גדולים כדי להגדיל את נתח השוק הבינלאומי שלה.
אליפיי – חברת התשלום בבעלות אליבאבא – שחתמה עם אופ"א חוזה בנובמבר 2018 לשמונה שנים, היא ספונסרית סינית גדולה נוספת ועבורה יורו 2020 הוא הצעד הגדול הראשון שלה לתוך אירופה. אליפיי הפכה לשותפת התשלומים הגלובליים הראשית והרשמית של יורו 2020 ועל  פי החוזה עם אופ"א היא תהיה ספונסרית גם ביורו הבא שייערך ב-2024 בגרמניה. מדובר בחלק מקמפיין של אליפיי להרחיב את שירותיה לתוך אירופה ולשם עיסקת החסות היא שילמה 200 מיליון יורו.

הספונסרית הראשית השלישית של היורו בבעלות סינית היא ענקית הטלפונים ויוו, שחתמה עם אופ"א חוזה באוקטובר האחרון (2020), אחרי דחיית הטורניר ממועדו המקורי בקיץ 2020 לקיץ 2021, בגלל הקורונה. ויוו סיכמה על חוזה לשני טורנירים, כשעל הכוונת של החברה המונדיאל שיתקיים בקטאר בעוד פחות משנה וחצי.

מי שצופה בשידורי היורו לא מפסיק לצפות בפרסומות של המדיה החברתית טיקטוק שנמצאת בצמיחה אדירה. טיקטוק שנמצאת בבעלות החברה הסינית בייט-דאנס ByteDance הוכרזה כנותנת חסות גלוגבלית של היורו בפברואר האחרון, וחודש לאחר מכן הצטרפה אליה גם חברת דויין שמחזיקה בגירסת הסינית של טיקטוק. גם חברת אנט-צ'יין המתמחה בשירותים פיננסיים (חלק מחברת אנט-גרופ) חתמה לפני מספר חודשים על חוזה לחמש שנים כספונסרית של אופ"א והיא השותפה הגלובלית הרשמית של יורו 2020 בתחום שירותים פיננסיים והעברות כספים.

אגב, במקביל לאליפות אירופה בכדורגל מתקיימת אליפות דרום אמריקה בכדורגל (קופה אמריקה) וגם שם יש נותני חסות סיניים ואחת מהן היא ספקית החיסון הסיני נגד קורוני סינוואק SINOVAC. בכל מקרה, לפי הדו"ח הפיננסי שפרסמה אופ"א אחרי יורו 2016, הטורניר הכניס 480 מיליון יורו מזכויות מסחריות. למרות השפעות מגפת הקורונה, החברות הסיניות ראו דרך הענקת החסות ליורו 2020 הזדמנות להעמיק את כניסתן ואחיזתן לעולם המערבי ובשוק הגלובלי. הציפיות שלהן הן לראות אחרי הטורניר ניתוחים כלכליים שינעמו לעיניהם של ראשי החברות הסיניות ובעיקר שימצאו חן בעיני בכירי המימשל הקומוניסטי של סין בהנהגת הנשיא שי ג'ינפינג.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות