עולם

נכשל ניסיון התנקשות מתוחכם בראש ממשלת עיראק

נשיא עיראק, מוסטפה אל קאדימי

כמעט חיסול של פוליטיקאי בכיר בעיראק. ראש ממשלת עירק מוסטפה אל-קאדימי שרד ניסיון התנקשות שארע אתמול (יום א') אחרי שרחפן ירה טיל לעבר ביתו וגרם להרס מוגבל, כך דיווח הצבא העיראקי. בניסיון החיסול היו מעורבים שלושה רחפנים, לפי טענת משרד הפנים העיראקי, כאשר עיתון 'אל-עיראקיה' שמתואם עם המשטר ציטט גורמים שסיפרו כי שניים מהרחפנים הופלו.

רגעים לאחר המתקפה, אל-קאדימי בדרכו לטיפול קל בבית החולים, כבר צייץ שהוא יצא מהמתקפה בלי פגיעה רצינית וקרא להחזיר את השקט לרחובות. "תודה לאל אני בסדר בין אנשי עמי, אני קורא לשקט ואיפוק מצד כולם", כתב ראש ממשלת עירק שכינה את התקפת הרחפן והטיל "פחדנית". התוקפים לטענתו פועלים נגד עתיד טוב עבור המדינה וקרא ל"דיאלוג קונסטורקטיבי למען עיראק ועתידה".

אל-קאדימי טוען כי הוא "פרויקטור הגאולה של העם העיראקי" בניסיונו להשכין חיי שלום ושיתוף פעולה בין הניצים השיעים שזוכים לתמיכה מצד השכנה איראן לבין הכוחות הסונים. "המתקפה העלובה הזו לא תפגע במאמצי העירקים שמאמינים  ביציבות ונחושים כי כוחות הביטחון הגיבורים ישמרו על ביטחון העם, ישיגו צדק וישיבו את החוק על כנו", הוסיף אל-קאדימי.

בזמן שראש ממשלת עירק מתאושש מניסיון החיסול ומשדר עסקים כרגיל, כוחות הביטחון העיראקיים יצאו במבצע סריקות וחיפושים כדי לתפוס את הגורמים המעורבים בניסיון ההתנקשות הכושל.

אל-קאדימי חזר ביום ראשון מביקור בו פיקח את כוחות האבטחה העירקים שמתגוששים עם מפגינים בשער הדרומי ל'אזור הירוק' (הסטרילי ומאובטח) בלב בגדד, שם הוא מתגורר ושם ממוקמים בנייני הממשלה. ברגע שנכנס למתחם מגוריו, אחד הרחפנים התביית על ביתו וירה טיל שפצע שישה מאבטחים וגרם להרס, שכאמור לא היה גדול מדי.

מימשל ארה"ב גינה את פעולת הטרור וטען כי גורמים אמריקאים נמצאים בקשר רצוף עם כוחות הביטחון העירקיים ששומרים על ריבונותה ועצמאותה של עירק וישמחו לסייע בחקירת האירוע. גם נשירבאן באראני, נשיא ממשלת האיזור הכורדי KRG, הסמי-אוטונומית בצפון עירק, גינה את המתקפה וכינה את "התקפת טרור" שמהווה "התפתחות מסוכנת שמאיימת על הביטחון והיציבות המדינה", לדבריו. גם מוקתדא א-סדר, המנהיג השיעי שתנועתו זכתה להישג בבחירות שנערכו בעירק לפני שבועיים והגדילה את כוחה בפרלמנט, כינה את האירוע "מתקפת טרור שמחזירה את עירק לכאוס שעשוי להוביל לשיטה של ארגונים לא ממשלתיים שינהיגו אלימות, מהומות וטרור".

אף גורם לא לקח אחריות למתפקת הטרור, אולם גורמים שמייצגים את המיליציות שנתמכות בידי איראן קראו להפגנות מחאה בשבועות האחרונים אחרי הבחירות. בכל מקרה, גדודי חזבאללה הכחישו מעורבותם בניסיון החיסול, ויחד עם זאת טענו כי אל-קאדימי "נהנה לשחק את הקורבן".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות