עולם

סיבה חדשה לגירושים: מתיחות בטיקטוק

טיקטוק לצד הפופולאריות העולה שלה, אפליקציית טיקטוק מציבה אתגרים למערכות יחסים

בתקופה האחרונה הולכים ומצטברים עוד ועוד סיפורים מרחבי העולם על ההשפעות השליליות של סרטוני אפליקציית טיקטוק, לרבות דיווחים על פגיעה באורח חיים משפחתי עד כדי הובלה לגירושין ופרידות. רק אתמול דיווח בריטי ל'דיילי מירור' כי אשתו "גורמת טראומה לילדים שלנו עם מתיחות טיקטוק", האשים אותה בהתעללות בילדים והוסיף: "אני שוקל גירושין".

בזמנים האלה מדובר בעניין מקובל ונפוץ: הורים מצלמים את ילדיהם לסרטוני טיקטוק רוקדים, צוחקים ועושים הרבה שטויות. אלא שמומחי טכנולוגיה רבים מזהירים מהשלכות השימוש בטיקטוק על פגיעה בזוגיות, כאשר במקרים רבים אחד מבני הזוג מתמכר לסרטוני טיקטוק, והמחשבות שלו הולכות וחושבות פחות על הזוגיות והמשפחה ויותר על התכנים שיעלו באפליקציה כדי להרוויח צפיות ולייקים.

אחד הדברים הנפוצים באפליקציית טיקטוק הוא המתיחות והטריקים השונים שנועדו להמם ולהפתיע. 'אפקט הוואו' קוראים לזה. במרבית המקרים זה עובר בסדר ולא פוגע בזולת, אבל יש גם כאלה שלוקחים את זה למקומות רחוקים ומוגזמים מדי.

"היתה פעם אחת ששמעתי את בתי בת השש צורחת ובוכה כי אשתי הפחידה והפתיעה אותה", כתב בעל בריטי בפורום באתר 'רדיט', וטען כי אשתו חושבת שדברים כאלה מצחיקים ואילו אותו זה ממש מטריד. לדבריו, עד לאחרונה התמקדה בהעלאת סרטוני טיקטוק ולעיתים גם סרטוני אינסטגרם שמתמקדים בעיקר בניקיון, בסידור ומיון דברים בבית, אך היא שינתה את מנהגה ועברה לסרטוני מתיחות שהיא עושה לילדיהם הקטנים – בגילאי 6 ו-1. "כבר כמה שבועות שאשתי מפחידה את הילדים ואמרתי לה הרבה פעמים להירגע עם זה".

לטענת אותו אב, הבת שלהם בת ה-6 כבר לא מסכימה לישון בחדר השינה שלה אחרי כל ההפחדות שספגה מאימה בטענה כי היא פוחדת ממפלצות ומשדים, ואילו האם סבורה כי זה לא רציני וטוענת ש""הילדה תתגבר על כך עם הזמן". אולם כאשר האם הפחידה וגרמה לתינוק שלהם בן השנה לצרוח ולבכות, האימא צחקה והיתה עסוקה בעריכת הסרטון לטיקטוק בזמן שהבעל ניסה להרגיע ולהשקיט את בנם התינוק. היה זה לדברי הבעל הקש ששבר את גב הגמל וכעת הוא טוען כי "אנחנו על סף גירושים".

להעלות סרטון של בן הזוג בלילה? קודם תקבלו הסכמה

ממעל מיליארד משתמשים ישנם בטיקטוק, אחת האפליקציות עם קצב הצמיחה הגבוה בעולם הטכנולוגי. 41% מבעלי חשבונות טיקטוק הם צעירים בגילאי 16-24, האפליקצייה שעקפה לאחרונה את יוטיוב בכמות הכניסות והסרטונים היומיים שמועלים על גביה, והתוכן בה לעיתים נחמד אבל יש המון שטויות, טריקים, מתיחות ושאר דברים שאמורים להצחיק לרגש ולהתחבר לקהל הצעיר.

יש מקרים של אימהות שגילו את הטיקטוק ונותנות לו יותר תשומת לב על חשבון דברים אחרים לרבות החיים האישיים. "יש כאן אפקט של העצמה נשית שלצד האפקט החיובי שלו בגימת תחושת חופש לנשים רבות, גם עלול לתדלק משברי זוגיות ולהפיל מערכות יחסים שמושתתים על יסודות רעועים", מסביר המומחה לטכנולוגיה איאן דאוני מאוניברסיטת לונדון קולג'.

במסגרת כמות הסרטונים האינסופיים, יש גם לא מעט תקריות שגורמות מבוכה ואי נעימות לבני/בנות זוג שחווים השפלה פומבית בטיקטוק. למשל נשים שמנצלות את הפלאטפורמה כדי לפרוק תסכולם ולרדת על הבעל שלא עושה את עבודות הבית כמו שצריך, מחפף וכיצד הוא בעצם מתפקד בתור "אבא פגום". ולא כולם לוקחים את זה בקלות. יש כאלה שנעלבים ומתעצבנים על כך שהם מוצגים באור שלילי דרך נקודת המבט הבלעדית של בן/בת הזוג המתוסכל/ת.

דאוני מציע כי בני זוג ילבנו ביניהם את העניין ויגיעו להסכמות בנוגע לאופן השימוש בטיקטוק מבלי לפגוע באחר, אבל הוא מזכיר כי "יש רבים שמכורים לתשומת הלב הציבורית וללייקים ובתוך תוכם מעדיפים לוותר על הזוגיות עבור כך". ועדיין, לפני שאישה מעלה סרטון ערוך של בעלה נוחר בלילה ועושה לו שיימינג, ראוי שתיידע אותו לפני כן ותשאל אם הוא בכלל מסכים לרעיון או נעלב ממנו.

כמובן יש גם קסם רב וצדדים חיוביים לטיקטוק ולא סתם האפליקציה הזו כל כך פופולארית ומצליחה לרתק מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם, אבל כדאי תמיד לזכור את תופעות הלוואי והצדדים הבעייתיים שעלולים לצוף בשימוש לא פרופורציונלי, מוגזם ונטול רגישות. או כמו שאמר לאתר WIRE ברנט סוייצר, יועץ זוגיות: "המפתח הוא למצוא טכנולוגיות ולהשתמש בכלים שעוזרים לנו בחיים ומסייעים לשמר על יחסים טובים בתוך המשפחה ועם הקרובים אלינו".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות