עולם

בריטניה: בשל מחסור חמור במזון ותרופות, הצבא הוכנס לכוננות

מדפים ריקים בסופרמרקט בגלאזגו מדפים ריקים בסופרמרקט בגלאזגו, בדומה לסופרים רבים ברחבי בריטניה

 

מחסור של 100 אלף נהגי משאיות בבריטניה גרמו למחסור חמור בסופרמרקטים ולשם כך הצבא הבריטי נכנס לכוננות להחזרת המלאי למדפים – כ-2,000 נהגי משאיות מענף הלוגיסטיקה המלכותי של הצבא מוכנים ליציאה לפעולה כדי לספק מזוןף תרופות ועוד מוצרים חיוניים לחנויות. כל שנותר הוא להמתין להחלטת ממשלה לפנות בבקשה רשמית לצבא כדי לסייע באופן מיידי בהתמודדות עם המשבר, החלטה שצפויה להינתן בכל רגע.

מדובר בעוד נזק חמוד כתוצאה מנגיף הקורונה, שכן אלפי נהגי משאיות פוטנציאליים ממתינים לתוצאות הטסטים שערכו עקב עומס שנצבר ובירוקרטיה מסורבלת שנוצרו בזמן הסגרים ומגבלות הקורונה, בעיה שרק החמירה בחודשים האחרונים בגלל שעשרות רבים של נהגים נאלצו להיכנס לבידוד. תוסיפו לכך את העובדה שנהגי משאיות רבות עזבו את בריטניה לאחר יציאתה מהאיחוד האירופי (ברקזיט) ותקבלו את כלל הסיבות שבגללן הצבא נכנס למצב כוננות כדי לסייע לטפל במחסור החמור בסופרים בשבועות האחרונים בממלכה המאוחדת, שנובע ממחסור משמעותי בנהגי משאיות המוכשרים להוביל משאיות מזון ואספקה.

חברת האספקה הפרטית RHA התריעה בסוף יולי על המסחור החמור ב-100 אלף נהגי משאיות בבריטניה, שתקע את אספקת המזון ממחסנים לסופרמרקטים. העיתון 'סאן' ציטט גורם רשמי שאמר: "נמסרו הודעות לכל הצוותים הרלוונטיים בצבא עם הכשרות לנהוג על משאיות אספקה. הם נכנסו למצב כוננות ומוכנים לפעול בהתרעה של חמישה ימים ולנסוע למרכזי ההפצה המרכזיים בארץ". עוד הוסיף אותו גורם כי "חיילים יוצבו במלונות היכן שנדרש ויעבדו שעות נוספות כדי לסייע במשבר – הם יהיו מעורבים בחלוקת מזון ואספקת תרופות ומוצרים חיוניים נוספים".

התערבות הצבא בעניינים אזרחיים כאלה הוא חלק ממה שמכונה בבריטניה 'מבצע כתיבה מחדש', מבצע מתמשך שהושק במטרה להתמודד עם עניינים שקשורים למגפת הקורונה. רק בחודש שעבר ממשלת בריטניה אישרה באופן זמני את הארכת משמרות העבודה המקסימליות של נהגים מ-9 ל-10 שעות, ובכך איפשרה להם לצאת למסעות ארוכים יותר. אבל גם זה לא מספיק ואף חלק מהגורמים בתעשיה טענו שמדובר במהלך שלא אומץ על ידי חברות הובלה רבות כי הוא הוגדר כמסוכן.

ג'יימס בילבי, ראש איגוד המפיצים הסיטונאים,קרא לערב את הצבא כבר לפני חודשיים בחודש יוני, כשאמר: "המצב הגיע לנקודת משבר והוא צפוי עוד להחמיר כשיותר מקומות אירוח נפתחים והביקוש גדל. הממשלה חייבת לפעול במהירות רבה. אנחנו מספיק מודאגים כדי להציע שהממשלה תשקול להציב את משאיות הצבא בכוננות כדי לוודא שישנם מספיק רכבים ונהגים כדי לחלק מזון".

בילבי לא היה היחיד שקרא כבר ביוני לערב את הצבא, כמוהו עוד נציגים בתעשיה ובהם חברות מזון שהעלו את דאגותיהם ורעיונותיהם בפגישה שנערכה עם המשרד למזון סביבה ופריפריה בממשלת בריטניה. אז הממשלה בראשות בוריס ג'ונסון טענה בעיקשות כי "אין תכניות להשתמש בגורמים צבאיים בתרחיש הזה", ואילו כיום משרד ההגנה הבריטי יותר מרומז בהודעתו כי 'נהגי הצבא באגף הלוגיסטיקה מוכנים ונאמר להם להיות ערוכים בהתרעה של חמישה ימים לקריאה".

גורמי תעשייה רבים בבריטניה מתריעים כי המחסור בנהגי משאיות מהווה איום חמור לשרשרת האספקה. לטענתם הסתייעות באופן זמני בכוחות צבא לא תפתור את הבעיה המערכתית הכוללת של מחסור של כ-100 אלף נהגי משאיות בבריטניה שיובילו אספקה נדרשת לחנויות.

ההתרעות של גורמים בתעשיה נמשכו חודשיים ותמונות של מדפים ריקים מסופרמרקטים ברחבי בריטניה הציפו את רשת האינטרט בשבועות האחרונים.

 

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות