עולם

מחוסנים מודאגים מהקורונה יותר מלא מחוסנים

חיסון מחוסן הקורונה העמיקה את הקיטוב החברתי פוליטי בארה"ב

סקר נרחב בארה"ב מצא כי לאנשים שחוסנו יש יותר סיכוי להיות מודאגים מווריאנט הדלתא לעומת אלה שלא חוסנו. המחוסנים גם יותר מקפידים על עטיית מסכות מאלה שבחרו לא לקבל חיסון. רוב קטן מקרב הלא-מחוסנים טוענים שהחיסון הוא סיכון יותר גדול מהקורונה עצמה.

בסקר הטלפוני שערכה 'קרן משפחת קייזר' השתתפו 1.517 מבוגרים (מעל גיל 18) והוא התקיים ב-15-27 ביולי, עוד לפני שהמרכז לבקרת מחלות ומניעתן CDC הורה לציבור להחזיר את לבישת המסיכות במקומות סגורים באזורים בהם התחלואה עולה.

לפי הסקר שתוצאות פורסמו אתמול (יום רביעי), 40% מהמחוסנים מודאגים מהאפשרות שיידבקו בקורונה לעומת 27% בלבד מקרב הלא מחוסנים. דווקא אנשים שחוסנו היו מודאגים פי שניים מווריאנטים חדשים דוגמת וריאנט הדלתא שיחריפו את המגפה לעומת הלא מחוסנים. זאת למרות שרשויות הבריאות מקפידות להזכיר את הסיכונים הגבוהים של הלא מחוסנים להידבק בווריאנט הדלתא.

מה עוד מצר הסקר הטרי? לאנשים מחוסנים יש סיכויים יותר גבוהים לשנות הרגלים והתנהגות עקב התפשטות הנגיף. למשל בעניין המסכות – מחוסנים מודים שהם לובשים מסכות בשיעור גבוה בהרבה מהלא מחוסנים – בעבודה, בסופר ובעוד מקומות סגורים או מקומות פתוחים צפופים והומי אדם.

וריאנט הדלתא מדבק מאוד ובצורה משמעותית הרבה יותר מווריאנטים אחרים. בדיקות אחרונות בארה"ב הראו כי וריאנט הדלתא מהווה 93% מקרב נדבקי הקורונה כיום, כלומר רוב מוחלט. רק במחוז העיר לוס אנג'לס נרשמה עליה של 500% בהדבקות קורונה חדשות במהלך החודש האחרון ומספרי המאושפזים בבתי החולים בעליה, כאשר הרשויות התריעו כי וריאנט הדלתא מתפשט בקצב מהיר בקרב הלא-מחוסנים.

ה-CDC טען לאחרונה כי וריאנט הדלתא מתפשט במהרה גם על ידי אנשים מחוסנים אף שהחיסונים עדיין נחשבים להגנה טובה ממחלה קשה ומתמותה. ולמרות זאת 75% מקרב הלא-מחוסנים אומרים שהם 'לא דואגים' לחלות באופן קשה ורוב קטן מביניהם סבור שלחיסון יש סיכון בריאותי גדול יותר מהקורונה עצמה. 14% מתוכם אמרו כי בשום אופן ובשום תנאי הם לא יסכימו להתחסן, שיעור עקבי ויצבי ביחס לסקר דומה שנערך בדצמבר 2020.

התפשטות וריאנט הדלתא הצליח בכל זאת להשפיע על הלא מחוסנים – 20% מהלא מחוסנים טענו כי התשפטות הווריאנטים מעלים את סיכויים להתחסן. כרבע מהלא מחוסנים טוענים כי בכוונתם להתחסן עד סוף השנה. "לראות את חבריהם נעשים חולים ולראות את בתי החולים מתמלאים שוב עם חולי קורונה- אלה דברים שעשויים לזרז את אלה שעדיין לא חוסנו להתחסן", אומר דרו אלטמן, נשיא ומנכ"ל קרן משפחת פייזר, ארגון מחקר בריאותי ללא שיוך פוליטי מובהק.


אמריקה חצויה בסוגיית חובת חיסונים והגבלות

מספר החיסונים היומי יותר מהכפיל את עצמו לאחרונה במדינות עם שיעורי ההדבקה הגבוהים ביותר, כך טוען מימשל ביידן. יחד עם זאת הציבור האמריקאי נותר חצוי ומקוטב בסוגיה האם יש לחייב ולכפות חיסונים – 51% טוענים כי הממשלה צריכה להמליף למעסיקים לחייב את העובדים להתחסן לעומת 45% שאינם מסכימים לכך.

נקודה מעניינת היא ההבדלים בין שיעור המחוסנים לפי השתייכות פוליטית –90% מבין אלה המגדירים עצמם דמוקרטים מחוסנים לפחות בזריקה אחת לעומת רק קצת יותר מ-50% מהרפובליקנים.

בשבוע שעבר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הביע את עמדתו כי יש להמשיך לעודד עובדים להתחסן ובמסגרת זו טען כי עובדים פדרליים וקבלנים בוושינגטון די.סי יהיו חייבים להתחסן או שיוטלו עליהם מגבלות כמו בדיקות תכופות וחובת מסכות.
עיריית ניו יוקר הודיעה שלשום כי החל  מקרוב יידרשו חיסונים עבור במקומות סגורים כמו מסעדות, תאטרון וחדרי כושר ובסוף השבוע הקרוב מתוכננת הפגנה גדולה ב'תפוח הגדול' נגד האפליה.

במדינות פלורידה וטקסס בהן יש מושלים רפובליקנים, הכיוון הוא הפוך ויוצא נגד חובת חיסונים, חובת מסיכות ובעד מה שפחות מגבלות. מושל טקסס גרג אבוט אסר לחייב חיסונים ומסכות בשטח טקסס וצעדים דומים הוביל עוד לפניו מושל פלורידה, רון דהסנטיס. מהלכים אלה זכו לביקורת והתנגדות מהבית הלבן ויש מתח בין המימשל לבין מדינות רפובליקניות סביב מדיניות הקורונה.

אמריקה חצויה ביחס לחובת חיסונים וזה מתבטא גם בשוק העבודה וברמה התעשייתית. בעוד יש תמימום דעים בקרב בעלי העסקים הגדולים כי יש לעודד עובדים להתחסן כדי לשמור על הכלכלה פתוחה ומתפקדת, חברות שונות נוקטות בגישות שונות: מצד אחד חברות ענק שונות דורשות באיומים שעובדיהם יחוסנו, מצד שני חברות אחרות שמעדיפות את שיטת הגזר על פני שיטת המקל וכדי לעודד התחסנות הן מנסות לתת תמריצים שונים, דוגמת כסף מזומן והטבות נוספות לעובדיהם.

בימים האחרונים ענקית הקמעונאות וולמארט וגם ענקית הטכנולוגיה מייקרוסופט הודיעו על חובת חיסונים בקרב עובדי הצווארון הלבן של החברות שחוזרים לעבוד במשרדים. חברת המזון הבשרי טייסון פוודס אף נקטה בקו נוקשה יורת ואמרה לכל עובדיה כי חובה עליהם להתחסן עד ל-1 בנובמבר. "זו החלטה שלא התקבלה בקלות", כתב דוני קינג, מנכ"ל טייסון פודס, במזכר שהופץ ל-120 אלף עובדי החברה בארה"ב, "השקענו חודשים רבים בעידוד אנשינו להתחסן ועד היום פחות ממחצית מהם התחסנו".

דבר אחד בטוח – הקורונה שיצאה מסין לפני שנה וחצי רק תורמת משמעותית להעמקת הפילוג והקיטוב בארה"ב.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות