כללי

קודם תכבדו – אחרי זה נדבר על הפגיעה בכבודכם

בואו נדבר רגע על השחתת שלטים על רקע מגדרי. הקטע הזה שאנשים מסוימים רואים לנכון למחוק את דמותה של אישה משלט או מודעה, מתוך תפיסה שהמראה שלה מווה סכנה לציבור.

בחיי שנפלנו על הראש, שאנחנו נותנים לגיטימציה לדרעק הזה.

באמת סלחו לי שלא בא לי לזרום עם התפיסה שאני וגינה עם גוף מסביב. ועם זה שיש אנשים שאימצו אמונה, שמתייחסת אלי כאל אבר מין מדבר. מפגע צניעות שצריך להסתיר. כי אחרת כי זה ישר יגרום לכל הגברים לרצות לשכב איתי ולבגוד בנשים שלהם. הבנתי את זה נכון?

בין אם אני חברת כנסת, כדורגלנית, שחקנית או לוחמת. או דרדסית. כן, גם את אמנית הפיתוי דרדסית היה מי שחשב שצריך להסתיר ולכן היא רוטשה החוצה מראש משלטים שנתלו באזורים מסויימים בארץ. איי שיט יו נוט. ואנחנו? פשוט לא נורמלים שאנחנו מקבלים את זה.

קנס למשחיתים – היש הגיוני מזה?

אז חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו הגישה הצעת חוק שבאה למגר את התופעה, באמצעות קנס של כ- 30 אלף שקלים על משחיתים. והכנסת סערה.

"לאחרונה מתרחבת תופעה של השחתת מודעות ברחבי המדינה בהן מופיעות דמויות נשיות", נכתב בדברי ההסבר של הצעת החוק. "משחיתי המודעות משחירים ומטשטשים את הדמויות הנשיות המופיעות במודעות, אך אינם פוגעים בדמויות גבריות. התופעה מתרחשת גם ביחס לדמויות נשיות על שטרות כסף ומסמכים רשמיים – ומטרתה היא להדיר נשים מהמרחב הציבורי".

"השחתת תמונות נשים במרחב הציבורי היא מעשה אלים שמטרתו להעלים נשים, ולבטל את קולן ואת השפעתן" נכתב, "בבסיסו, המעשה מתייחס לנשים כאל מפגע ואובייקטים מיניים שצריך להסתיר".

"הדרת הנשים הגיעה גם למערכת הבחירות האחרונה", ציינו מנסחי החוק, "שבמהלכה היו מקרים מרובים של השחתת שלטי חוצות של מועמדות שהשתתפו בבחירות. ביטויים אלו מהווים פגיעה בזכות הבסיסית של נשים להיבחר, כמו גם בזכות – של נשים וגברים – לבחור, בטוהר הבחירות ובשוויון".

לא יכולתי לנסח את זה טוב יותר. אבל כמובן, יש מי שראו בהצעה מתקפה אישית עליהם. למרות שהמילה 'חרדי' לא הוזכרה בשום שלב.

אם זה נראה כמו ברווז, הולך כמו ברווז ומגעגע כמו ברווז, אז מה זה?

במהלך הדיון בכנסת השוות מלינובסקי את מחיקת הנשים מהמודעות למה שעשו הטאליבן באפגניסטן, כשאמרה "מה שהטליבאן עשה דבר ראשון כשהשתלט על אפגניסטן הוא השחית דמויות נשים מהמרחב הציבורי". השוואה לא בלתי הגיונית. כלומר מאוד הגיונית.

משה גפני מיהדות התורה נעלב מההשוואה, הזדעק וכינה אותה אנטישמית. הוא לא הכחיש שסיעתו בעד העלמת תמונות נשים, הוא רק מוחה שמכנים אותם טליבאן. אבל אתם יודעים, אם זה נראה כמו ברווז, הולך כמו ברווז ומגעגע כמו ברווז, אז אל תתפלאו על ההשוואה.

מלינובסקי, שכאמור בשום שלב בהצעת החוק שלה לא הזכירה את המגזר החרדי  סיכמה יפה ואמרה "על ראש הגנב בוער הכובע". והוסיפה שככה מתנהגים קיצוניים "דבר ראשון שהם עושים בשלטון זה להדיר נשים, אני מקווה שאתם לא שם. אני לא מצליחה להבין את ההתנגדות, מי שמשחית שלטים עם נשים לא רוצה אישה במרחב הציבורי. החרדים צריכים להוקיע את זה. מאיפה הזעם שלכם? זה לא מתאים לעם ישראל. זה שאתה לוקח את זה אלייך, זה חומר למחשבה".

סובלנות יש לנו, זו הסבלנות שמתחילה להיגמר

אז בוא גפני, אני אחדד: כשאמונה של אדם היא גזענית או מפלה או פוגעת באחר – היא לא זכאית למה שנקרא ״לכבד את השונה״. וההסתרה של נשים והניסיון ליצור מרחבים 'סטריליים' מנשים היא משפילה, פוגענית ורוויה בשנאת נשים. אז אני ממש לא מעוניינת לשמוע את הטענה שצריך לכבד, ולהתחשב ורב תרבותיות וכל השיט הזה, לא כשזה בא על חשבוני. לא כשההלכה של הזולת כוללת הגבלות שחלות על הכלל ופוגעות בציבור שלם. סובלנות יש לנו, זו הסבלנות שמתחילה להיגמר.

החוק כיום מטיל עונש מאסר של שלושה חודשים על משחית מודעה או שלט שנתלו על פי דין. על פי הצעת החוק החדשה – במקרים שבהם ההשחתה נעשית על רקע מגדרי ניתן יהיה להטיל בנוסף לעונש המאסר גם עונש של הקנס בסך 29,200 שקלים חדשים.

ההצעה אגב עברה ברוב של 49 מול 33 והיא תועבר לוועדת הכנסת. שנהיה אופטימיות?

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות