כללי

ביקורת על החיסונים חשובה, אבל צניעות קצת יותר

מה שחסר לי יותר מהכל אצל מתנגדי החיסונים זו צניעות. התכונה הזו, שמוטב שתהיה לאדם לפחות מידה ממנה. שמזכירה לנו שאנחנו לא יודעים הכל. שיש דברים שוואלה – לא מבינה בזה מספיק, אז צריך לסמוך על מי שזוהי עבודתו.

אני באמת נשארת פעורת פה, כל פעם מחדש, מול היהירות. בנאדם קורא איזו כתבה בוויינט או רואה סרטון בטיקטוק ומבחינתו יש בידיו מספיק חומר לבסס טיעוני-נגד, מול מומחים בתחום. אתם באמת סבורים שהטענות "זה לא נראה לי הגיוני" או "מרגיש לי מפוקפק" הן מספיק חזקות אל מול ידע מצטבר של שנים?

בבואי לעשות טיפול לרכב, למשל, לא אתווכח עם המוסכניק שיבשר לי שרפידות הבלמים גמורות. אולי אשאל שאלות, אולי אקרא כדי להבין, אבל אם האיש שזו עבודתו, והינו בעל ניסיון בתחום, יתעקש וינמק את אבחנתו, אהיה טיפשה לא להישמע לו. גם אם אחשוד שאולי מנסים לרמות אותי, שאולי אני נראית תמימה, לא אעז לצאת מהמוסך כשאיש המקצוע טוען שיש כאן סכנה בטיחותית. במקרה הכי קטן אמונה שלי, אקח את הרכב למוסך אחר. אבל לא יעלה על דעתי להחליט על דעת עצמי, על סמך "ההיגיון הבריא" שלי או על סמך פוסטים שקראתי בפייסבוק – שהכל קנוניה ושרפידות בלמים הן בעצם מיתוס. אותו הדין עם טכנאי הדודים שיאבחן שהפלאנג', או מה שזה-לא-יהיה, דורש החלפה, גם פה אני יודעת, בצניעות, לסמן  – במה אני מבינה ובמה לא. בצניעות.

כדי לערער על דעת מומחים – כדאי שתהיו מומחים בעצמכם

אני כמובן לא יוצאת נגד חשיבה ביקורתית כקונספט. חלילה. וסימני שאלה תמיד נכון לשים. אבל כדי  ללכת נגד הזרם, לצאת נגדו בנחרצות, אני צריכה להבין שחובת ההוכחה היא עלי. כדי לערער על הדעה המקובלת, הדעה של מי שתפקידם לקבל החלטות, אני באמת צריכה לדעת את החומר ממש ממש טוב. ללמוד לעומק, ביסודיות, להפוך בעצמי למומחית בנושא. ולא, קריאת טקסט, משכנע ככל שיהיה,  בטוויטר או בקבוצה בפייסבוק, לא הופכת אף אחת, למומחית בשום תחום.

נכון, יש את אותם מתי מעט בקרב מתנגדי החיסונים שבאים מעולם המדע, או מעולמות ידע נושקים, ושגישתם כן מבוססת על ידע שרכשו. אבל הם המעטים. המסה הקריטית (והקולנית) היא של אלו שנשענים על טיעונים רדודים, ששמעו ואימצו, בלי הבנה מעמיקה. הם השתכנעו ובחרו להתבצר בעמדה, שאם תגרדו חצי שכבה ממנה, תגלו שאין מתחתיה יותר מדי ידע. לא בסטטיסטיקה, לא באפידימיולוגיה, לא בכלום. עדריות זהה לאותה עדריות שהם לכאורה בורחים ממנה. החלפתם ציות עיוור אחד באחר.

ידענות-כל נחרצת שמבוססת על ידע חלקי, זו באמת, אחת התכונות הבלתי נסבלות ביותר. זו לא נחשבת חשיבה ביקורתית או אזרחות אקטיביסטית לנקוט עמדה לעומתית קולנית, שמבוססת על כלום. שנשענת על סיסמאות וקלישאות.

חברים, בתחומים שבהם אנחנו לא שולטים, באמת ועד הסוף, חכמים ומוכשרים ככל שנהיה, מוטב שלא נתיימר לחשוב שאנחנו יודעים טוב יותר, ממי שבילו שנים על גבי שנים לחקור וללמוד את התחום. ממי שיש להם ניסיון מקצועי והבנה אמיתית בנושא. ממי שזו עבודתם. בתחומים שבהם אי הודאות כל כך גדולה, ממש מוטב שנשמור על מידה של צניעות.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות