טכנולוגיה

פרשת NSO: ביידן שותק אז ישראל מטייחת

ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב

לא משנה איזה ועדות בעלות אינטרסים יקימו פה בישראל כדי לנסות לטייח את פעילות חברות הסייבר ההתקפי, התחקיר הבינלאומי אודות חברת NSO, ממשיך להדהד את עצמו בעולם, ללא הפסקה. והלחץ מבחוץ עוד יגיע. הצרפתים כבר בפול גזעל זה, אבל כנראה שזה לא מספיק.

ביום חמישי דיווח עיתון "לה מונד" שהמסקנות של אמנסטי, שאותן מגדירים תמיד ב-NSO כאינטרנסנטיות, מתחילות לקבל גיבוי מבחוץ. אחד מגופי המודיעין בצרפת דיווח כי מצא הוכחה להדבקה של הטלפון של עיתונאי בכיר מערוץ פראנס 24 על ידי תוכנת פגסוס. זהו אישור חיצוני ראשון לממצאים שהוצגו בפרסומים עד כה והסתמכו רק על אנליסטים של אמנסטי אינטרנשיונל, שיזמה את התחקיר.

את החקירה, שהחלה מיד עם הגילוי שגם מספרו של הנשיא עמנואל מקרון היה תחת מעקב, מובילה הסוכנות הסייבר של צרפת, בשיתוף יחידת הסייבר של המשטרה ושירותי ביטחון הפנים.

עדויות נוספות שמצביעות על צעדים שעושה לכאורה NSO כדי לבדוק בדיעבד אם לא טעתה, הגיעה מארה"ב שם הובאה עדות של עובד החברה לשעבר, שטען בדרדיו הציבורי כי "החברה השעתה ממש לאחרונה כמה חשבונות ממשלתיים לצורך חקירה", מה שמעיד ככל הנראה ש-NSO עובדת גם היא לפי תוצאות התחקיר ומנסה לנתר מספרים שלא אמורים להיות תחת מעקב. אולי סוף סוף התעוררו שם?.

ומי יבדוק את הבודקים?

בינתיים כאן, כאמור, העניינים מתנהלים בעצלתיים ולא צפויים לעלות מדרגה מהר. בטח כשבראש הוועדה שאמורה לבדוק את התנהלות NSO עומד מנכ"ל משר הביטחון, אמיר אשל. נזכיר שוב שמשרד הביטחון מאשר כל עסקה של NSO ואם יימצא כי מדינות שלהן אושר השימוש אכן עשו בו פשעים, האחריות על המשרד לא פחות גדולה מזו של NSO.

גם העובדה ששאר נציגי ועדת הבדיקה מגיעים ממשרדי הממשלה (חוץ משפטים) ומאמ"ן והמוסד, לא מבשרת על שום דבר חוץ מאשר טחינת מים צפויה ומסקנות חלביות, אם בכלל.

צריך לזכור ש-NSO היא רק אחת ממאות חברות שמייצאות נשק ואמצעי לחימה וריגול כאלה ואחרים באישור משרד הביטחון. יהיו המסקנות אשר יהיו לגבי הפרשה הנוכחית, הן עלולות להשליך גם על האחרות. כי מי יודע לאן באמת מגיע כל רובה או פצצה שנמכרת "רק למדינה". הרי זה גם מה שמבטיחה NSO.

ו-NSO לא לבד. באותה נישה ניתן למצוא גם את חברת קנדירו, שתוכנת הריגול שלה נמצאה לפני מספר שבועות על מחשביהם של עיתונאים, פעילי זכויות אדם ומתנגדי משטר במדינות כמו איראן ולבנון אך גם בטורקיה, בריטניה ואפילו בישראל.

האם משרד הביטחון פתח אז בחקירה? לא, כי הלחץ והפרסומים לא היו מספיק גדולים, וזאת למרות שמאחורי התחקיר עמדה גם חברת מייקרוסופט. האם שמה של קנדירו הועלה עד עכשיו כעוד חברה שאולי שווה לבדוק מה קורה עם התוכנה שהיא מייצאת "רק באישור משרד הביטחון"? אל תפריעו להם לבדוק את החשדות נגד NSO.

הדבר היחידי שאולי יכול להביא לשינוי מבחינת המוטיבציה של הממשלה הישראלית לחקור לעומק ולגלות של מי היתה פה הפאשלה, הוא לחץ גדול יותר. ואם זה של צרפת לא מספיק, אז כנראה שרק ארה"ב תוכל לעשות את ההבדל.

בינתיים, למרות פרסומים כאלה ואחרים על כך שבממשל ביידן אין שביעות רצון מהממצאים, ושהתקיימה שיחה בין הנשיא אמריקני לבכיר ישראלי בנושא, אך לא נראה כי הממשל הידידותי יפעיל כרגע לחץ גדול יותר. גם ביידן עצמו לפי הדיווח לא התייחס ל-NSO אלא לייצוא הנשק הביטחוני של ישראל באופן כללי.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות