מדיני

למה משרד הבריאות שוב מתבלבל בנתונים?

שרון אלרואי פרייס, חזי לוי, נחמן אש שרון אלרואי פרייס, חזי לוי, נחמן אש. שוב משדרים פאניקה?

אחת הטענות המרכזיות שהופנו כלפי מערכת הבריאות בכלל ומשרד הבריאות בפרט במהלך ימי שיא הקורונה, היתה שהם רק מייצרים היסטריה, על ידי בחירת נתונים קיצוניים, כך שיתאפשר להם לשלוט בציבור המפוחד בצורה טובה יותר.

הקורונה כמובן עדיין לא מאחורינו ואיש אינו יודע בוודאות האם מדובר היה בהפחדה מידתית או בהכנסה מאורגנת ומתוזמנת לפאניקה רבתית. אבל דווקא בדיקה פשוטה שביצע אמש אתר YNET, לגבי כמות החולים הקשים בישראל מקורונה, הראתה שוב שאיכשהו המספרים שמפרסם משרד הבריאות ונראים עבור רובנו כמשהו רשמי, הם קצת מוגזמים, לא מדויקים, וכמובן נוטים תמיד לצד שמקרב אותנו ל"הנה, הקורונה שוב כאן".

הפעם מדובר היה בכמות החולים הקשים המאושפזים בישראל בעקבות הקורונה. שרים אולי מתחלפים, אבל עושה רושם שהמנגנון ממשיך לשדר את אותה המנגינה. בהודעה הרשמית של משרד הבריאות אמש נטען כי 46 אנשים מאושפזים במצב קשה, אלא שבאתר מבית ידיעות אחרונות לא התעצלו, הרימו טלפונים לכל בתי החולים בישראל וגילו כי המספר עומד על 27 בלבד. סטייה של יותר מ-70% בין המאושפזים בפועל לבין "הדיווח הרשמי" של פקידי הבריאות. מעניין מה היו אומרים הפרופסורים והדוקטורים במשרד הבריאות למנהל מחלקה שלהם שהיה מביא להם דו"ח עם כאלו טעויות.

לפי בדיקת YNET עולה כי  משרד הבריאות דיווח שבבית החולים ברזילי באשקלון מאושפז חולה קורונה אחד במצב קשה, אך מבית החולים נמסר כי ישנה חולת קורונה אחת, שאינה מוגדרת במצב קשה. בהדסה עין כרם יש לפי משרד הבריאות חולה אחד במצב קשה, אולם מבית החולים נמסר כי אין אצלו כאלה כלל.

בתל השומר לדוגמא מאושפזים שלושה חולים במצב קשה לפי משרד הבריאות, אולם מבית החולים נמסר על חולה אחד בודד.

אבל לא הכל רע – היו גם דיוקים. למשל בבית החולים מאיר בכפ"ס יש שישה חולי קורונה במצב קשה, ומשרד הבריאות דיווח על כולם. שאפו.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה על בדיקה: "המשרד מקבל את הנתונים מבתי החולים באמצעות ממשק ורשימות פרטניות. סיבת הפער בנתונים תיבדק".

השאלה היא אם הערב ומחר נראה פתאום צניחה דרמטית בכמות החולים הקשים, או שפשוט ישכחו לדווח לנו על זה, לפחות בסופ"ש הקרוב, בתקווה שיהיו עוד כמה חולים קשים והמספרים יתקרבו לאלו שמתאימים להם. במקרה הכי גרוע, הם יגזימו שוב, כי מי יבדוק את העסק הזה פעם שנייה תוך שבוע.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות