האם סלקום ניסתה לנצל את תמימותם של נוסעים לחו”ל?

לבית המשפט המחוזי בת"א הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד סלקום בטענה שחברת הטלפונים הסלולריים לא חסמה אוטומטית גלישה בחו"ל, וחייבה לקוחות רבים בסכומים גבוהים
סלקום
צילום: ליאור מזרחי, פלאש 90

אם חזרתם מחו”ל וגיליתם לתדהמתכם שחויבתם על גלישה בחו”ל בתעריפים גבוהים, תשמחו ודאי לגלות שלבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה בימים אלה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת סלקום על ידי אדם שביקש לא לעשות שימוש בשירותי הגלישה הסלולארית בחו”ל ובכל זאת מצא שחשבון הטלפון שלו תפח בגין חיובים על גלישה כזו.

התובע טס לארה”ב והחליט שהוא לא מעוניין להשתמש בשירותי חבילות הגלישה הסלולארית שמציעה סלקום ולכן לא רכש חבילה. אף שהניח שמכשירו הסלולארי חסום לגלישה מחוץ לגבולות הארץ ועשה שימוש רק ברשתות WI-FI זמינות, כששב ארצה גילה בחשבונית חיוב בסך 156 שקלים על גלישה סלולארית בחו”ל, שהורכבה מ-4 חיובים עבור ימי גלישה בחו”ל בתעריף של 39 שקלים ליום. התובע התלונן לסלקום על החיובים האלה וטען שלא עשה שימוש בגלישה סלולארית, כשהוא מדגיש כי בחן את חבילות הגלישה של סלקום באתר האינטרנט של החברה ולא התעניין להצטרף לאף אחת מהן.

נציגת סלקום טענה שהתובע דווקא כן רכש חבילה לחו”ל הכוללת גלישה והסבירה לו המכשיר גולש באופן אוטומטי גם אם הוא לא רצה ולא התכוון לגלוש. הגלישה האוטומטית התבצעה לסנכרון לשרתים, עדכון אפליקציות ועוד. הנציגה הסכימה לזכות את הלקוח בסך של 50 שקלים ‘לפנים משורת הדין’ בתור הטבה שירותית. התובע דרש לקבל פירוט אודות הגלישה ש”ביצע” והפירוט אכן אישר כי הוא לא גלש כלל ורק המכשיר שברשותו ביצע פעולות אוטומטיות בנפח נתונים מינימלי (עד 21 קילובייט ביום).

באתר פלאפון יש מחשבון המחשב את היקף צריכת הנתונים עבור שימושים שונים, וזו נעה בין 20 קילובייט להודעת דוא״ל (ללא נספחים), 50 קילובייט לדקה של ניווט, 500 קילובייט לדף אינטרנט בודד ו-4 מגהבייט (4,000 קילובייט) לדקה אחת של וידאו. לתובע היה ברור, כי לא ביקש שירותי גלישה בחו״ל (והוא אף סבר, כי המנוי חסום לגלישה), ביקש הוא לקבל את החוזה בעניינ.ו

סלקום, אשר מודעת לבעייתיות הרבה של חיובי הגלישה בחו״ל, ניסתה להאשים את התובע בכך שגלש בחו״ל. בין היתר, נציגתה הטיחה בתובע, כי לא תתקשר לבקש לחסום את הקו”, נכתב בבקשה לאישור התובענה הייצוגית: “מהמסמכים שנשלחו ברור, כי מסמכיה של סלקום לא מבהירים ללקוח הסביר כי הוא מצורף בפועל להסדר סלקום חו״ל, ובפרט – לא מבהירים כי צירופו מהווה “הסכמה” לפתוח את המנוי שלו לגלישה בחו״ל, ולהסתכן, בכל נסיעה, בכך שמכשירו יגלוש בחו״ל וישית עליו חיובים. התובע, כמו כל לקוח סביר, הניח, כי אם לא רכש מסלקום שירותי גלישה בחו״ל, הוא אינו מצוי בסיכון לגלישה בתשלום ולאור האסדרה שנציג להלן, זו מסקנתו של כל לקוח סביר”.

אזרחים רבים שצברו חוויות לא נעימות דומות מצפים לראות מה יעלה בגורלה של הבקשה לתביעה ייצוגית, ורבים מהם מחזיקים לתובע אצבעות.

אתר zets.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר red@zets.co.il
האם סלקום ניסתה לנצל את תמימותם של נוסעים לחו"ל? האם סלקום ניסתה לנצל את תמימותם של נוסעים לחו"ל?
נגישות