טכנולוגיה, כלכלה

האתגרים של המודל החדש של שוק העבודה

עבודה מהבית מחשב החלוקה החדשה בין עובדים מרחוק לאלה שלא מסוגלים לכך מזכיר לו את החלוקה הישנה בשוק העבודה בין צווארון לבין צווארון כחול

במהלך השנה וחצי האחרונות רבות נכתב ודובר על 'עבודה היברידית' – כזו המשלבת עבודה מהבית עם עבודה מהמשרד – בתור צורת העבודה החדשה והמודרנית. דברים רבים נכתבו בזכותה ועל היתרונות והמעלות שלה בתור "העתיד של שוק העבודה": מחקרים מצאו כי יעילות העבודה עולה, העובדים שמחים יותר, הזיהום והעומס על הכבישים מופחת. מחקר אחד מצא כי 83% מהעובדים מעוניים לעבור לעבודה היברידית במהלך הקורונה ומחקר אחר טען כי על מנת ליצור תרבות ארגונית אופטימלית רצוי שעובדים יגיעו למשרד 2-3 פעמים בשבוע, לא יותר ולא פחות.

אולם בשנה בה מודל העבודה ההיברידי חדר והשתלט על תעשיות רבות בארץ ובעולם, עולים גם טיעוני נגד בגנות המודל החדש: ראשית, האם זה הוגן שחלק מהמשק עובר לעבודה היברידית וחלק אחר לא מסוגל לכך? הטענה היא לחוסר שוויוניות – האמת היא שלא כולם יכולים לעבור לעבודה לפי המודל ההיברידי, יש מקצועות ויש תפקידים רבים שדורשים נוכחות פיזית, וחוסר השוויוניות הזו עלול להוביל למרמור וטינה מצד גורמים בשוק העבודה.

מייקל סמטס, פרופסור לניהול באוניברסיטת אוקספורד, אמר ל-BBC: "אני המום מהמידה בה העבודה ההיברידית מוצגת בתור הנורמליות החדשה'. עבור רבים, עבודה היברידית נותרת בגדר חלום חמקמק. המודל החדש עשוי להפוך לנורמה החדש לקבוצות של עבודות שונות, שאפשר לראות בהן פריבילגיות או מובחרות". פרופ' סמטס טוען כי החלוקה החדשה בין עובדים במודל החדש לאלה שלא מסוגלים לכך מזכיר לו את החלוקה הישנה בין עבודות צווארון לבין לעבודות צווארון כחול.

אנו מדגבקאר חקרה את הנושא של עתיד שוק העבודה עבור חברות גדולות וטוען כי "סביב 50-60% מהעבודה בעיסוקים שונים היא בעלת זיקה למקום ספציפי ויכולה להתבצע רק באמצעות נוכחות במקום". מדגבקאר כי עוד ועוד חברות מודאגות מתרבות עבודה של "שני מסלולים', כאשר חלק מהעובדים מחויבים להגיע מדי יום למקום העבודה ואחרים נהנים מיותר עבודה מרחוק. היא לא לבדה, חוקרים ומדענים רבים מתריעים כי עלול להיווצר במקומות עבודה שתי תרבויות ארגוניות נפרדות ולא מגובשות, כאשר קבוצה אחת תרגיש יותר אאוטסיידרית ואילו הקבוצה השניה תרגיש יותר מחוברת וקשורה מבפנים לחברה.

עלויות נוספות לחברה וחוסר ביטחון של עובדים

בעיה נוספת הנוגעת למודל עבודה היברידי היא עלויות כספיות נוספות. למשל הצורך של חברות להשקיע בהוצאות על אבטחת מידע ופעולות סייבר, מכיוון שעבודה מרחוק מהווה גם את חלומו של כל האקר רציני ואכזר. עובדים רבים משתמשים במחשבים ומכשירים נוספים בבית שמתחברים לרשתות של החברה בה הם עובדים.

חברות עשויות להיות אחראיות על מערכות העבודה הביתיות של העבודה, בנוסף למשרדים, מה שיגרום להוצאות נוספות של החברה כדי להבטיח שהעמדות של העובדים מאובטחות כראוי ומתאימות למטרות ולשימושים של החברה. ובסופו של דבר חברות רבות מקזזות בצמצום המשרדים והנדל"ן, כי אם מגיעים למשרד פחות אנשים אפשר להקטין אותו.

בנוסף לכך, עובדים שמגיעים מדי פעם למשרד עלולים לחוש חוסר ביטחון בלי מקום ייעודי קבוע במשרד ואף לחוש דמורליזציה מעצם כך שהם לא מוצאים בדיוק את מקומם. זאת ועוד, אם עובד נע בין הבית למשרד זה עלול להכביד ולהקשות על צוותים שצריכים להקים ולתפעל תחנת עבודה מרחוק בכל פעם. כמובן שיש לכך פתרונות חלקיים או טובים יותר, כמו "דסקים חכמים" שבהם חברות משקיעות – ויכולות לסנכרן ולזכור את ההגדרות של העובדים בכל תחנת עבודה.

השפעה על מערכות יחסים ושיתופי פעולה בעבודה

ישנם אתגרים נוספים לגבי עבודה היברידית – למשל כיצד חברות בונות את מודל העבודה ההיברידי שקובע מתי עובד מורשה לעבוד מהבית ומתי עליו להגיע למשרד. חברות אחרות דורשות מהעובדים להגיע מספר ימים קבוע בשבוע למשרד, אבל אם לא מגדירים ימים מדויקים צריך לתאם בין הלו"ז של העובדים השונים – שלא יקרה מצב של בעיית תקשורת בו ביום אחד כולם מגיעים לעבודה ולמחרת כמעט אין בו אף אחד. ויש לזכור כי יש עובדים שעובדים בצוותים וצריכים לתאם את ימי הגעתם למשרד.

אתגר נוסף קשור להשלכות החברתיות – מומחים טוענים שזמן משרד מסייע בבניית מערכות יחסים עמוקות ושיתופי פעולה מוצלחים יותר בין קולגות, ואם אתה עובד מהעבודה יותר סיכויים שתחוש מנותק מחבריך לעבודה וזה עלול להשליך ישירות על הביצועים העבודה. במחקר שנערך בשנה שעבר בקרב מעל 12 אלף עובדים בארה"ב, גרמניה והוד נמצא כי עובדים שחשו פחות מחוברים חברתית לקולגות שלהם היו פחות יעילים בעבודה ופחות טובים במטלות שכוללות שיתופי פעולה. אתם יודעים איך זה – אתה נשאר בבית ועלול לחוש שאתה 'מחוץ ללופ' ולא נמצא בסוד של כל דבר, ובנוסף נוכחות במשרד מזכה את העובדים האלה ביותר זמן פנים אל פנים עם המנהלים והבוסים, מה שיכול להשתקף בקידום והעלאות שכר לעומת אנשים שעובדים מרחוק.

יש כמובן לזכור שלמאפיינים דמוגרפיים ולסטטוסים שונים בחיים משפיעים גם על אופן העבודה. להורים לילדים יותר נוחה האופציה של עבודה מהבית וגמישות ביציאות מהמשרד – זה נושא שמשפיע על שני המינים אבל יותר על נשים. עובדים צעירים במקרים רבים לא מצוידים בביתם בדרישות של מקום העבודה.

בכל אופן, צריך לזכור כי ישנם גם יתרונות רבים למודל העבודה ההיברידי – הגמישות, האוטונומיה של העובדים, התחושה הטובה שלהם, הגברת יעילות העבודה בלי כל הסחות הדעת והקשקשת שרווחים במשרדים רבים. ובכל מקרה זה עדיין מוקדם מדי לתת הערכה כוללת איזה מודל עבודה נכון יותר וטוב יותר. מומחים טוענים שיש להיזהר עם איך שבונים מודל עבודה היברידי ועל השלכותיו על מכלול העובדים ומקום העבודה שלא יוביל לאסון, מעמדות, מרמור ותחושת ניכור.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות