כלכלה

מיהי העמותה הדתית שקונה גנים במרכז תל אביב?

ילדים גן ילדים נכנסים לגן (למצולמים אין קשר לכתבה)

לאן נעלמים גני הילדים במרכז תל אביב? הם כנראה לא ממש נעלמים, אלא נסגרים או מחליפים בעלים. כל אמא תל אביבית יודעת שאחד המצרכים המבוקשים ביותר בעיר הגדולה הוא גן לפעוטות – אלה קשים מאוד למציאה ונסמכים במשך שנים על ביקורות וחוות דעת של הורים ותיקים יותר.

בחודשים האחרונים, דווקא בעיצומו של הרישום לשנה הבאה, מספר גנים בלב העיר עומדים למכירה. ייתכן וזו שנת הקורונה שהביאה את בעלות הגנים למצב בלתי אפשרי וייתכן ויש כאלו שפשוט מיצו את המקצוע. התוצאה: תוך מספר חודשים, תדהמת ההורים שחלקם כבר רשמו את הילדים לגן הספציפי, נמכרו שלושה גני ילדים שונים במרכז העיר – כולם לאישה אחת בשם קלודין.

מיהי אותה קלודין, שהגיע משום מקום ולא היתה מוכרת עד אותו הזמן בשכונה? בעלות הגנים לא העלו על דעתן כי קלודין היא רק סוג של מסך, ומאחוריה עומדת עמותה בשם "מוסדות מונטיפיורי", עמותה שהוקמה רק בחודש פברואר האחרון, מקום מושבה בירושלים ותחום עיסוקה כפי ברשם העמותות נוגע בשלושה רבדים שונים:

  • הקמה, הפעלה וניהול גן ילדים וצהרון
  • הקמה, אחזקה וניהול כולל אברכים ומתן מלגות לאברכים הלומדים בכולל
  • ארגון שעורי תורה והפצת היהדות

במקור נרשם ברשם העמותות כי אזור העיסוק הגאוגרפי יהיה ירושלים, אך בחודש אפריל הגישה העמותה בקשה למחוק את ירושלים ומיד החלה לפעול גם בעיר הכי חילונית בישראל.

אז מה להפצת תורה ומלגות לאברכים לילדים חילוניים במרכז תל אביב? מי עומד מאחורי העמותה שייתכן ומנסה להחדיר קדושה בדרך עקיפה אל לב המעוז החילוני?

"אין לנו שום דבר נגד הדת", אומרת אחת האמהות בעילום שם שנדהמה לגלות כי הגן אליו רשמה את בתה הצעירה החליף ידיים חודש וחצי לפני תחילת שנת הלימודים הבאה. "רשמנו את הבת שלנו לגן אחד ופתאום אנחנו מקבלים גן אחר, בעלים אחרים, גננות אחרות ואיזשהו אינטרס מאוד מוזר שעומד מאחורי העמותה שתפעיל את הגן. עכשיו אני חייבת למצוא לבת שלי גן אחר וכל ההרשמות כבר נסגרו לשנה הבא, ממש תקעו אותה".

אגדת מונטיפיורי של עמותת מונטיפיורי

"גן האפרוחים" בבעלות החדשה מתדהר באתר אינטרנט שקוסם להורה התל אביבי החילוני הממוצע. את "עמותת מונטיפיורי" מסתירים היטב תחת השם אגדת מונטיפיורי.

"אנחנו באגדת מונטיפיורי מאמינים בהקניית כישורים לימודים וחברתיים באמצעות מגוון רחב של פעילות", נכתב באתר הגן, "זאת במטרה לעודד את היכולות האישיות של כל פעוט ופעוטה בהתאם לרצונותיו".

עוד נכתב באתר כי "רשת מעונות היום שלנו חרטה על דגלה להעניק לפעוטות וילדי הגן סביבה בטוחה, מאתגרת ובריאה ועל כן במשך שנים רבות אנו מביאים לעולם הילדים מקצועיות, איכות ללא פשרות בחינוך וטיפול איכותי לגיל הרך בכל גווניו וצורותיו.

"הרשת משקיעה מאמצים רבים בצוות הגן ומקפידים על צוות איכותי בעל ניסיון, כמו כן מספקים לצוות מגוון הדרכות ופיקוח ע"י יועצות פדגוגיות ברמה שוטפת לכל אורך השנה במטרה להעניק איכות טיפול לפעוטות ברמה הגבוהה ביותר".

ילדים חרדים בירושלים. ככה ייראה הגן בשלב מאוחר יותר? | צילום: יוסי זמיר פלאש 90

הרשת מעניקה חשיבות רבה ביחס אישי וחם לכל הפעוטות וילדי הגן על מנת להעניק להם תחושה של בית מתוך מחויבות שהפעוטות יקבלו את הביטחון ואת המסגרת לפעילות מהנה, מאפשרת להתפתחות ברמת המוטורית, שפתית, חברתית ועוד"..

ענבל, שהיתה אמורה למכור גם היא את הגן שלה שמרכז תל אביב לאחר שתקופת הקורונה הביאה אותה לתחושת מיצוי וקושי, מספרת ש"קלודין הציגה את עצמה בפני כגגנת שיש לה משקיעה פרטי והיא מעוניינת לרכוש את הגן".

ענבל, שבינתיים החליטה לרדת מעסקת המכירה לאחר שהורים רבים בגן כעסו על חוסר שקיפות והתעמתו איתה על הבעלים האמיתי.

"יש גנים רבים למכירה בעיר, גם הגן שלי עומד למכירה וכך יצא שפגשתי את קלודין והתחלנו במשא ומתן. לא ידעתי שמאחורי קלודין עומדת עמותת "מוסדות מונטיפיור", לא נאמר דבר על דת או על תכנים דתיים, מבחינתי זו היתה עסקה טובה, אך החלטתי לסגת ממנה כי הבנתי מה עומד מולי לבסוף. אי אפשר להאשים את הגננות שהן רוצות למכור את הגן ולעבור לעיסוקים אחרים, לכל אחת יש את סיבותיה שלה".

קלודין מתחמקת, שלמה נוהם

קלודין, מצידה, מתנערת מכל אחריות או קשר ישיר עם העמותה ואינה מוכנה לאשר כי היתה גורם כלשהו במהלך רכישת הגנים.

"העמותה בה אני עובדת כשכירה וכמנהלת גן קנתה את הגנים המדוברים בעקבות קשיים בתקופת הקורונה. מטרת העמותה היא ליצור מקום סומך, מכיל ואוהב עבור הורים וילדים כפי שאני עושה שנים".

מכיוון שלא יכלה לענות על שאלות הנוגעת לעמותה, היא  הפנתה אותנו לאדם בשם שלמה, המנהל את העמותה.

שלמה לא היה מוכן להגיב לשאלותינו באשר מי עומד מאחורי העמותה או מה המטרות שלה. "תפרסמו איך שנראה לכם", זעף, "הכל שטויות ואני לא חייב להגיב לאף אחד".

ניסינו לפנות אל מיכאל גדעון פיניא, מי שייסד את העמותה, אך גם הוא הפנה אותנו לשלמה וניתק את השיחה.

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות