כלכלה

בקרוב נדע איפה מחביאים המיליארדרים את הכסף

עפרה שטראוס עפרה שטראוס. בקרוב נדע מה מתחבא בחשבונות של המשפחה בכל העולם

רשות המיסים השווייצרית הודיעה בסוף השבוע האחרון ל-120 אנשי עסקים ישראלים, בהם חלק מעשירי המשק ועוד אישים בולטים ומוכרים, כי תעביר מידע פיננסי הן על חשבונותיהם שמתנהלים בבנקים בשוויץ והן על חברות שבשליטתם הרשומות במקלטי מס. בכך רשות המיסים של שווייץ (AFC) נעתרת לבקשת רשות המיסים הישראלית לחקור את תשלומי המס שמשלמים עשירי ישראל.

ב'כלכליסט' פורסם הבוקר (ב') כי בין האנשים שצריכים להיות מודאגים אפשר למצוא את המיליארדר איש היהלומים בני שטיינמץ. אולגה לבייב (אשתו של לב), שלמה נחמה יו"ר בנק הפועלים לשעבר, עמנואל קוק מייסד בית ההשקעות IBI, אנשי משפחת שטראוס, משפחת עופר ומשפחת לבנת, ועוד רבים נוספים שייחשף מידע על חשבונותיהם, נכסיהם ולמי מהם שיש חברות במקלטי מס כמו האי ג'רזי, פנמה, מאוריציוס, ליכטנשטיין, איי הבתולה, איי קיימן וברמודה.

ישראל ביקשה משווייץ לסייע לה בהליכי גביית מס; בשווייץ שקלו ובחנו את העניין והחליטו לשתף פעולה עם הרשויות בישראל. במסגרת שיתוף הפעולה מידע על אנשי העסקים ועל 150 חברות הקשורות אליהם יועבר לרשויות בישראל וזאת במסגרת אמנת חילופי מידע בין המדינות. הזמן שהקצתה רשות המיסים השווייצרית לשימועים אישיים, המגיעים על פי הדין בשווייץ לכל אדם שרשות זרה מגישה בקשה בעניינו, חלף עבר.

יחד עם זאת  עדיין נותרו 30 יום להגשת ערעור לבית המשפט הפדרלי בעיר הבירה ברן על ההחלטה הסופית להעביר את המידע לרשות המיסים בישראל. על פי הערכת עיתונאים שווייצרים, מדובר במעין קריאה אחרונה למעורבים להגיש ערעור בעניינם, והם צופים כי ערעורים כאלה יוגשו בשבועות הקרובים ועשויים לעכב את הליך העברת המידע מחשבונותיהם לידי ישראל.

לצידם של עשירי ישראל, בבקשה לקבלת מידע שהגישה רשות המיסים הישראלית למקבילתה השווייצרית מופיעים גם שמותיהם של עשרות ישראלים אלמוניים. בכל מקרה המהלך שמובילה רשות המיסים מיועד במישרין לגבות מיסי אמת מעשירים ומחברות ששליטתם בישראל ושנכסיהם מנוהלים מהארץ ולהעניש את מי שמנסים להעלים מס שלא על פי החוק, אולם בעקיפין יש כאן הישג לא מבוטל בממד ההרתעתי. ידה הארוכה של רשות המיסים שמצליחה להגיע לחשבונות בשוייץ על בסיס אמנת חילופי מידע עליה חתמו ישראל ושווייץ, וזה משהו שיגרום לעשירים לחשוב פעמיים לפני שהם מעזים בכלל לחשוב על דרכים מפוקפקות להעלים מס ולהשתמש במקלטי מס.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות