משפטי

צפו: תגובת ההורים לפני ואחרי הטלת העונש על כרמל מעודה

שופט בית המשפט המחוזי מרכז, ד"ר עמי קובו, גזר תשע וחצי שנות מאסר על הגננת כרמל מעודה, שהורשעה בריבוי עבירות של התעללות בקטינים חסרי ישע ותקיפת קטינים חסרי ישע. השופט קובו הורה לה לשלם פיצוי בסך 400 אלף שקלים שיועברו להורי נפגעי העבירה.

מעודה הורשעה בביצוע 18 מעשי התעללות בקטינים וב-35 מעשי תקיפת קטינים על ידי אחראי במהלך תקופה של פחות מחודש ימים. בהזדמנויות רבות ושונות היא תקפה תינוקות ופעוטות בגן הילדים, בין היתר, בכך שכיסתה את ראשם של הקטינים בשמיכה וישבה עליהם למניעת תזוזה, קשרה ידי קטין באמצעות חוט למשך שעות; הרימה קטינים, הניפה אותם באוויר והטיחה אותם ברצפה; טלטלה תינוקות, העמידה פעוטות עם הפנים אל הקיר, לעתים למשך מספר שעות, הצליפה בקטינים באמצעות חיתול, סטרה להם, צבטה ומשכה ראשם של פעוטות לאחור תוך חסימת אפם ופיהם, עד שהתקשו לנשום.

בית המשפט התייחס גם לעובדה כך שמדובר במעשים אשר כללו אכזריות, הטלת אימה, ביזוי, גרימת כאב וסבל, תוך העמדת התינוקות והפעוטות בסכנה, וניצול חוסר יכולתם להגן על עצמם או לשתף בפגיעות בהם, ותוך זלזול עמוק בתפקידה של הנאשמת כמי שאחראית על שלומם של הפעוטות. "נפגעי העבירה בכללותם חוו פגיעות פיזיות ורגשיות קשות. תסקירי נפגעי העבירה מלמדים על פגיעה משמעותית באמון הפעוטות כלפי סביבתם, קושי להסתגל למסגרות חינוך ולרכוש אמון לצוותי חינוך, התקפי זעם וקשיים חברתיים משמעותיים. הפעוטות נחשפו בגיל צעיר ביותר לשימוש באלימות ולאווירת האלימות אשר שררה בגן. חלק מהם סיגלו לעצמם התנהגות אלימה, מכים ילדים אחרים בני גילם, וכן מכים בובות באופן אשר מצביע על השפעת מעשי הנאשמת עליהם. אמנם, לא נגרמה שום חבלה פיזית למי מנפגעי העבירה, אך אין בכך כדי למעט מהפגיעה בפעוטות, אשר במקום לזכות ביחס חם ואוהב בגן, חוו אלימות פיזית ונפשית, מצד מי שהייתה אחראית עליהם ואמורה הייתה להגן על שלומם".

מיצג של הורים ופעילים שדרשו עונש חמור בחזית ביהמ"ש, לפני מתן גזר הדין | צילום: איתמר שוורץ
מיצג של הורים ופעילים שדרשו עונש חמור בחזית ביהמ"ש, לפני מתן גזר הדין | צילום: איתמר שוורץ

"הסיבות שהביאו את הנאשמת לביצוע העבירות קשורות בתחושות לחץ ותסכול מתמשך נוכח קשייה לנהל את הגן בו כמות הילדים היתה גדולה, ומעבר ליכולתה, לצד היעדר צוות סיוע קבוע, ולצד התמודדות עם קשיים אישיים ורגשיים ומורכבות יחסיה עם בני משפחתה שלא אפשרה בקשת עזרה", כתב השופט בגזר הדין וציין כי הגיעה העת להחמיר את רמת הענישה בעבירות של התעללות בקטינים ובחסרי ישע, בפרט כאשר עסקינן בריבוי מקרים של התעללות על-ידי גננת בפעוטות רכים בשנים.

בקביעת עונשה של הנאשמת נתן בית המשפט דעתו לכך שהנאשמת חוותה מאז חשיפת הפרשה השמצות, נאצות, גידופים ואיומים לפגיעה בה ובבני משפחתה, וזאת מצד הורי נפגעי העבירה ומחלקים שונים בציבור בעיקר ברשתות החברתיות, וכן באולם בית המשפט כאשר משמר בית המשפט נאלץ לאבטח אותה ולהגן עליה מפני הקהל שהגיע לבית המשפט. בשל כך היא שילמה מחיר אישי רב. בין היתר, היא נאלצה להעתיק את מקום מגוריה במהלך ניהול ההליך, לאחר שמקום מגוריה פורסם לצד קריאות לפגוע בה, והיא מצויה מזה תקופה ארוכה בתנאים מגבילים קשים, בין היתר בשל הסיכון הנשקף לה. בית משפחתה של הנאשמת הוצת על ידי אדם שאינו נמנה על הורי נפגעי העבירה, והדבר מהווה ביטוי קיצוני לאווירה הציבורית הפוגענית שהיתה בשיאה באותה עת ומהווה חלק מהנזקים שנגרמו לנאשמת ולמשפחתה, כתוצאה מביצוע העבירה ומההליך הפלילי בעניינה.

____________________

לצפיה במשוב השופטים של זצ

לצפיה ודירוג כבוד השופט ד"ר עמי קובו

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות