אקולוגיה וסביבה

ברני מיידוף של איכות הסביבה הולך ל-30 שנים בכלא

פאנלים סולריים בקליפורניה. הצליח להפיל גם את באפט

התקשורת הממסדית במערב מגויסת לחלוטין בשנים האחרונות לטובת המאבק בשינוי האקלים ומזכירה שוב שכדי לעצור את ההתחממות הגלובלית חייבים לנטוש את השימוש באנרגיות מזהמות ולעבור לאנרגיה חליפית. אבל לא כל מי שעוסק, או מתיימר לעסוק, באנרגיה מתחדשה ונקיה הוא אדם נקי וזך.

בעלים של חברת אנרגיה סולארית מאזור מפרץ סן פרנסיסקו נידון אתמול (יום ג') ל-30 שנות מאסר בכלא פדרלי, אחרי שהתברר כי עמד מאחורי הונאת פונזי ענקית ולקח מיליארד דולר ממשקיעים. הפעולות של ג'ף קארפוף (50) הוגדרו על ידי התובע פיליפ טאלברט כ"תוכנית ההונאה הפלילית הגדולה ביותר בהיסטוריה של מחוז בית המשפט הפדרלי בצפון קליפורניה". ועדיין – כמובן הונאת הפונזי הגדולה בהיסטוריה כזכור שייכת לברני מיידוף.

קארפוף קיבל גזר דין מקסימלי אחרי שהודה כבר לפני קרוב לשנתיים באישומים לפיהם קשר קשר לבצע הונאה בנקאית והלבנת הון. גם אשתו היתה בסוד העניינים ונענשה – פאולט קארפוף (47) תרצה עד 15 שנות מאסר אחרי שהודתה באשמה של הלבנת הון וקשר לביצוע פשע נגד המדינה (ארה"ב).

הזוג המפוקפק הסכים לחלט יותר מ-120 מיליון דולר בנכסים, כולל צי של רכבי אספנות ובתי נופש באיים הקאריביים, במקסיקו, באגם טאהו ובלאס וגאס – את כולם הם רכשו בכסף מזומן. לטענת התובעים, בני הזוג קארפוף טענו כי הם מתכוונים להשתמש בנכסים אלה ואחרים על מנת להשיב חלק מהכספים שהיו חייבים לקורבנות ההונאה שלהם.

המדינה כבר העמידה למכירה פומבית 148(!) כלי רכב שהיו בבעלות הזוג, אחד מהם הוא מכונית 'פיירבירד' משנת 1978 שהיתה בבעלות שחקן העבר ההוליוודי ברט ריינולדס ומכירתו הכניסה 8.2 מיליון דולר.

הסיפור של הקארפופים התחיל עם הקמת די.סי סולאר בבנישה, קליפורניה. זו היתה חברה חוקית שייצרה גנרטורים סולריים שהותקנו על משאיות. הם שיווקו את הגנרטורים בשנים 2011-2018 כמסוגלים לספק אנרגיה למקרי חירום עבור חברות סלולאר ולספק תאורה באירועי ספורט ותרבות.

גם וורן באפט בין הנעקצים

התובעים סיפרו כי הבעלים החלו לספר למשקיעים שהם יוכלו להפיק רווחים מזיכויי מס פדרליים באמצעות החכרת הגנרטורים חזרה לחברת די.סי סולאר שתעביר אותם לחברות אחרות. הגנרטורים לא סיפקו הכנסה גבוהה ולמעשה משקיעים מוקדמים קיבלו כספים שהשקיעו משקיעים שהצטרפו מאוחר יותר ונפלו בתרמית הפונזי.

קארפוף וכמה מעובדיו מסרו תצהירים כלכליים שקריים וחוזי החכרה פיקטיביים כדי להריץ את ההונאה, עד שלבסוף הפסיקו בייצור גנרטורים ניידים. לפחות מחצית מ-17 אלף הגנרטורים שעליהם דיווחה החברה לא היו קיימים, כאשר קארפוף ועובדי החברה מסרו תצהירי שקר כי גנרטורים נמצאו באתרים שבהם הם בכלל לא היו. כמו כן, הם החליפו מספרים סידוריים על גבי גנרטורים שנבנו בעבר והוליכו שולל משקיעים במהלך בדיקות הציוד.

התובע טאלברט הסביר: "קארפוף טען להיות חלוץ בתחום האנרגיה החלופית, אבל בפועל הוא רק גנב כסף ממשקיעים ועלה למשלם המיסים האמריקאי מאות מיליוני דולרים בזיכויי מס".

חברת די.סי סולאר היתה מעורבת סך הכל בהשקעות של 2.5 מיליארד דולר בשנים 2011-2018, כאשר המשקיעים שמו עליה מעל מיליארד דולר, ובין המשקיעים כרישים כמו חברת ברקשייר-הת'אוויי של וורן באפט, שהפסידה 340 מיליון דולר בהשקעותיה בחברה. את הכספים ניצלו בני הזוג קארפוף לרכישת יותר מ-150 מכוניות יוקרה, 32 נכסים, מנוי לשירותי מטוסים פרטיים, קבוצת בייסבול חצי מקצוענית, חסות למכונית מרוצי נסקאר ותא מנהלים יוקרתי באיצטדיון של קבוצת הפוטבול לאס וגאס ריידרס מליגת ה-NFL.

בנוסף לבני הזוג קארפוף, חמישה מעורבים נוספים בפרשת ההונאה הזו הודו באישומים ומצפים לגזר דינם.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות