אקולוגיה וסביבה

דליפת נפט מסוריה מאיימת על הים התיכון

הזיהום בצפון סוריה. מתפשט לכיוון קפריסין הטורקית

הרשויות בקפריסין עוקבות בדאגה מחשש לזיהום ומפגע אקולוגי גדול ומשמר החופים באי בשכן העלה את רמת הכוננות, זאת בעקבות דליפת נפט מתחנת כוח בסוריה שמתפשטת בים התיכון.

הארגון הסביבתי בניאס אל-בלד העלה תמונות בפייסבוק שהראו את דליפת הנפט החמורה והמדאגיה לחופי סוריה. התקשורת הסורית הודיעv בשבוע שעבר כי היתה דליפה מתחנת הכוח, שנמצאת בבית זיקוק בניאס. תמונות לויין הראו כי זיהום הים התפשטה לאורך קו החוף הצפוני של סוריה לפני שנע מערבה לכיוון קפריסין. מודלים של מומחי סביבה מציגים תמונה לפיה זיהום הנפט צפוי להגיע לחצי האי קארפאס KARPAS בחלק הצפוני של קפריסין ('צפון קפריסין') שנמצאת תחת שלטון טורקי.

בהודעת חירום אמר נשיא צפון קפריסין  כי הוא נוקט בכל האמצעים הדרושים כדי למנוע מהדליפה לגרום נזק משמעותי והזכיר כי הוא מקבל סיוע מטורקיה. ממשלת קפריסין הודיעה כי היא מוכנה לספק סיוע אם תתבקש לעשות כך.

 

 

טעות אנושית שעולה לסביבה ביוקר

ממשלת סוריה אמרה ביום שלישי כי הדליפה שמקורה במכלית דלק בתחנת הכוח התרמית בניאס, היא כתוצאה מתאונה. 'סאנה', סוכנות הידיעות הרשמית של המשטר בסוריה, עידכנה כי הדליפה התרחבה והגיעה עד לעיר ג'בלה, כ-20 ק"מ צפונית מתחנת הכוח. קבוצות של עובדי סביבה ומתנדבים החלו לעבוד בניקוי החופשים מהנפט המזהם שהצטבר על סלעי ים באזור. במסגרת הניקיונות, הם שפכו חול ים שנועד לספוג את הדלק וכן השתמשו במכונות שאיבה.

הלוויון סנטינל-1 הציג תמונות שמעידות כי הדליפה התרחבה עוד לאורך החוף וכמעט הגיע עד לעיר לטקיה, כאשר כתמי נפט כבר מכסים מעל 150 ק"מ רבוע בתוך הים התיכון. גורמים סוריים ניסו להרגיע ולשדר כי רמת הזיהום אינה קטסטרופלית וכי פעולות הניקיון יסייעו כבר במהלך סוף השבוע להביא לשיפור ניכר במצב החופים.

מנהל דירקטוריון של נמלי סוריה אמר לטלוויזיה הסורית כי "כמות הדלק שדלף איננה גדולה". אולם ממשלת קפריסין מסרבת להירגע נוכח מה שמתרחש בשטח, והיא שיגרה אזהרה חמורה על הדליפה שלשום (יום שני) לאחר עיון בתצלומי לווין שהראו כמה גדל זיהום הנפט והתקרב לחופיה באזור קארפאס, כ-130 ק"מ ממקור הדליפה בתחנת הכח בניאס.

מחלקת המחקר הימי של קפריסין וארגון הדיג המוביל אמרו שעושה רושם כי הדליפה אינה של נפט גולמי אלא של כתמי נפט שמתפשטים וצפויים להגיע לחופי צפון קפריסין תוך 24 שעות, כלומר ביממה הנוכחית. הרשויות הקפריסאיות בכוננות והממשלה הודיעה כי היא "מוכנה להגיב ולספק כל עזרה שתידרש".

ראש ממשלת צפון קפריסין הטורקית, ארסן סאנר, הזכיר את המעקב הצמוד שמתבצע אחר התקדמות הדליפה במשרדו ובמשרדי השרים הרלבנטים וארגוני הסביבה, תוך שיתוף פעולה עם טורקיה – המדינה היחידה שמכירה בעצמאות המדינה. סגן נשיא טורקיה פואט אוקטאי, אמר לסוכנות אנאדולו ש"טורקיה תשתמש בכל אמצעי העומד לרשותה כדי למנוע מהדליפה להפוך לאסון סביבתי אזורי גדול" והוסיף כי הוא מקווה ומאמין שהדליפה תוכל להיעצר עוד לפני שתגיע לחופי קפריסין.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות