אקולוגיה וסביבה

העשב אולי ירוק, התעשייה ממש לא

מריחואנה קנאביס גראס הפופולאריות של המריחואנה בארה"ב נמצאת בצמיחה אדירה אבל מדובר בתעשיה מזהמת ולא יעילה

הפופולאריות של המריחואנה מעולם לא היתה גדולה יותר בארה"ב, כשהוא הופך חוקי בעוד ועוד מדינות. תעשיית הקנאביס היא התעשיה החדשה עם הצמיחה הכי גדולה במשק האמריקאי – ומכירות חוקיות זינקו ב-50% בשנה האחרונה ועברו את רף ה-20 מיליארד דולר, כשבמקביל נוספו 80 אלף משרות בתעשיית הקנאביס.

אבל יש סוגיה שפחות אוהבים לדבר עליה והיא זוכה עד כה להתעלמות – החלק של תעשיית תעשיית גידול הקנאביס במאבק בשינוי האקלים.

הטרנד הברור והמתחזק של לגליזציה לקנאביס והתרחבות הפופולאריות שלו בציבור, הפכה את גידולו לאחד הגידולים שצורכים הכי הרבה אנרגיה בארה"ב. ככל שמדינות מאמצות יותר ויותר את המריחואנה, כך תעשיית גידול הקנאביס הופכת מקור גדל והולך של פליטת גזי חממה.

תחקיר של אתר 'פולטיקו' מצא כי כ-80% מגידולי הקנאביס בארה"ב מתבצעים בחממות סגורות בעלות תאורה מתוחכמת, מערכת קירור אוויר ובקרה סביבתית שנועדו למקסם את תפוקת הצמח. מדובר בתשתית שצורכת המון חשמל – היא עשויה לצרוך עד 2,000 ואט חשמל למטר מרובע, פי 40 ממה שנדרש עבור גידולי עלים כמו חסה בגידול ביתי. "עבור תעשיה כל כך 'ירוקה', בהחלט ניתן למצוא בה שלדים בארון", אמרה קייטלין אורסו, יועצת סביבתית למחלקת בריאות הציבור והסביבה בקולורדו.

 

10% מצריכת החשמל התעשייתי של מסצ'וסטס

חרף ניסיונות של מדינות וכמה מגדלי קנאביס עצמאיים להפחית את צריכת החשמל בחממות, לפחות מומחה אחד מעריך כי טביעת הרגל הסביבתית של התעשייה כבר מהווה מעל אחוז אחד מסך צריכת החשמל בארה"ב ומגמת העליה ברורה ונמשכת. החוקים הפדרליים מסבכים את העניינים, בכך שהם מונעים את מעבר הקנאביס בין מדינות בארה"ב, תקנה זו גורמת בפועל לכך שחברות מחויבות לגדל קנאביס בכל מדינה בה הן רוצות לעשות עסקים, ומונעות מהחברות האלה להתרחב ולהפוך ליותר יעילות.

למה גורם איסור על שינוע קנאביס בין מדינות? קחו את שנת 2018 כדוגמה: במדינת אורגון ייצרו אז כמות קנאביס שמספיקה לשש שנים ובקולורדו באותה שנה נתקעו עם עודף של 37 טון של קנאביס, כמות שהיתה מספיקה לכל לוס אנג'לס. במקביל באותה במדינת נבאדה ובדרום קליפורניה היה מחסור ולא הצליחו לייצר אספקה שתעמוד בביקוש של חנויות.

הערכה שפורסמה לאחרונה קבעה כי תעשיית גידול הקנאביס ההולכת וגדלה במדינת מסצ'וסטס אחראית ל-10% מצריכת החשמל התעשייתי בה בשנת 2020. מחקר אחר מצא כי גידול גרם קנאביס, שמספיק לג'וינט או שניים, צורך אותה כמות חשמל כמו נהיגה של 30 קילומטר במכונית חסכונית בדלק.

בנוסף ישנו השוק הלא חוקי של מריחואנה שעדיין חי, קיים ותוסס, ובחלק הלא חוקי של תעשיית הקנאביס כמובן אין תיעוד של פליטות מזהמות. מומחים מעריכים כי התעשיה הבלתי חוקית של הקנאביס צורכת כמויות גדולות הרבה יותר של דלקים מאובנים, באמצעות שימוש בגנרטורים או באמצעות גניבת חשמל משכנים. מומחים מעריכים כי בעיית הזיהום הסביבתי של תעשיית גידול הקנאביס רק תלך ותגדל.

ממשל ביידן נקרע בין שתי אג'נדות

השאלה היא אם ומתי חברי המפלגה הדמוקרטית ששולטת כעת בכל מוסדות השלטון בוושינגטון יתייחסו לסוגיה. הדמוקרטים נמצאים בקונפליקט פנימי בסוגיה שהרי מצד אחד הם תומכים בלגליזציה של קנאביס ומצד שני הם דוחפים לחוקים ירוקים ויוצאים נגד תעשיות שמשתמשות באנרגיה מזהמת.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ומנהיגים דמוקרטיים בבתי הנבחרים הודיעו שבראש סדר העדיפויות שלהם נמצאת הפחתת 'טביעת הרגל הפחמנית' של ארה"ב, או במילים אחרות – הפסקת תמיכה בתעשיות מזהמות ועידוד תעשיות שנסמכות על אנרגיה ידידותית לסביבה. זאת במטרה להגיע לרמת פליטת מזהמים אפסית עד שנת 2050. תכנית מימשל ביידן אף מתייחסת בפירוט לתעשיית החקלאות כיעד מרכזי להפחתת זיהום האוויר, בנוסף למהפכת אנרגיה בתעשיות אחרות כמו התעופה למשל.

נכון לעכשיו יש 37 מדינות בארה"ב שבהן קנאביס נחשב חוקי במידה כלשהי – ממדינות שמאשרות רק שימוש בגראס למטרות רפואיות ועד מדינות בהן אין כל מגבלה חוקית על מבוגרים לצורך את העשב הממסטל. במהלך השנה האחרונה 9 מדינות ובהן ניו ניורק, אישרו ייצור ומכירה של מריחואנה רפואית או למטרות פנאי. כ-100 מיליון אמריקאים, קרוב לשליש מארה"ב, חיים כיום במדינה בה הגראס חוקי לכולם מגיל 21 ומעלה.

הצריכה רק תלך ותגדל, זה ברור. זה יחייב את מגדלי הקנאביס לעמוד בתקנות הירוקות שהגדיר ממשל ביידן, אחרת הם לא יזכו לשום תמריץ שהמימשל מעניק לתעשיות שהופכות יותר לירוקות וידידותיות לסביבה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות