על סדר היום

מי משקר? השוואת גרסאות בין מנדלבליט לישראל היום

ישראל היום טען הבוקר (רביעי) כי גורמים שונים (שאינם נתניהו) הכשילו מבצע של חלוקת חיסונים שישראל אינה זקוקה להם. הכתבה, מאת אריאל כהנא, מספרת על מבצע דיפלומטי מרהיב פרי הובלתם של בן שבת ראש המל"ל ונתניהו, מבצע שנעצר עקב זדוניותם המרומזת של גנץ מחד, ומנדלבליט מאידך.

כצפוי, סערו הבוקר גם הרשתות בזעקות שבר על האירוע. עת בחירות היא זו, וסיפור שכזה הוא הלחם והחמאה של הדיונים המעגליים ברשתות.

מה שלא התרחש כצפוי הוא תגובתו המהירה והחד משמעית של היועץ המשפטי, שטען – בשפה נקיה יותר משלי – שישראל היום וכהנא פשוט מטעים את הקוראים בפרטים עליהם הם מבססים את הידיעה, ולמעשה יוצרים מצג שווא לפיו היוזמה המדינית הנהדרת סוכלה, פשוטו כמשמעו, על ידי גנץ ומנדלבליט. כל המסגור הזה מרפרר, כמובן, לאותה מציאות מקבילה בה הדיפ סטייט על שלל פקידיו המרושעים מכשיל ללא הרף את אבא נתניהו, שרק דואג לנו ולמדינה כל היום.

 

השילוב של כל המהלך העובדתי המתואר על ידי כהנא, אכן מוביל למסקנה כי מהלך מדיני מועיל סוכל מסיבות עלומות על ידי גנץ ומנדלבליט. הכחשות היועץ מאידך, מובילות למסקנה שלישראל היום היה דחוף לערבב סיפורים שונים הקשורים לחיסונים מהגורן ומהיקב – (החיסונים לרשות, ההצעה לתת חיסונים לחמאס בתמורה למידע על גולדין ושאול, ההצעה לתת חיסונים למדינות בעולם) לכדי סלט אחד שמטרתו לקבוע שמדלבליט וגנץ אשמים.

מי בדיוק הכשיל את הסיפור, האם הוא באמת מבצע כל כך טראנס-גלקטי ומרהיב ומה יקרה בסוף עם החיסונים – לא לנו לקבוע. מה שאנו כן יכולים לעשות הבוקר זה להשוות את מה שנכתב שנכתב בישראל היום ואת הכחשותיו החד משמעיות של מנדלבליט.

כהנא: "כבר בתחילת ינואר עדכן המל"ל (המטה לביטחון לאומי שבמשרד ראש הממשלה) את שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מטפל בסוגיה…
מנדלבליט: "הטענה המופיעה בפרסום ולפיה היועץ המשפטי לממשלה עודכן כביכול בתכנית העברת החיסונים למדינות זרות בתחילת חודש ינואר האחרון – היא כוזבת. טענה זו שגויה מבחינה עובדתית, ומוכחשת לחלוטין.
כהנא: "…בעקבות כך שיגר ראש המל"ל מאיר בן שבת מכתב, שבו הבהיר כי רה"מ הוא הגורם הבלעדי המאשר מסירת חיסונים לגורמים זרים… "נבקש שכל מסירה תובא לאישור מראש של רה"מ", דרש בן שבת במכתב מ־7 בינואר, שנשלח ליועץ המשפטי לממשלה, לשרי הביטחון, החוץ והבריאות…".
מנדלבליט: "…מכתבו של ר' המל"ל מחודש ינואר המוזכר בכתבה נשלח על רקע עתירת משפחת גולדין ביחס להעברת חיסונים, בעיקר מגורמים זרים, אל הזירה הפלסטינית ובין הרש"פ לעזה, ועל רקע זה בלבד. מכתב זה לא עסק בתוכנית העברת החיסונים שרכשה מדינת ישראל למדינות זרות… המכתב מחודש ינואר גם לא ביקש חוות דעת משפטית, אלא רק הנחה לקבל אישור מראש הממשלה להעברת חיסונים לרש״פ ולעזה, וזאת בנוסף, ולא במקום, אישורם של יתר הגורמים המוסמכים העוסקים בעניין".
כהנא: "כבר בתחילת ינואר היה ידוע על תרומת החיסונים לחו"ל, ושראש הממשלה והמל"ל מטפלים בה ומרכזים אותה", אומר ל"ישראל היום" גורם המעורה בפרטים, "הבקשות לקבלת החיסונים מגיעות גם משר הביטחון וממשרד החוץ. הכל היה ידוע, ואיש לא הביע שום הסתייגות".

פסקה זו מופיעה כעוקבת לפסקה הקודמת ,בה כהנא מספר על המכתב של בן שבת מראשית ינואר (שלדברי מנדלבליט עסק בתרומות לעזה ולא במהלך המדיני לתרומה למדינות בעולם), כך שעלול להיווצר הרושם כאילו "כבר בתחילת ינואר היה ידוע" מתייחס גם הוא למכתב ששלח בן שבת ליועמ"ש.

מנדלבליט: "בכל הקשור לתכנית המוזכרת בכתבה, הנוגעת לכ-20 מדינות בעולם – נשוב ונבהיר בזאת כי היועץ המשפטי לממשלה נחשף לנושא לראשונה רק בשבוע שעבר, בהמשך לפרסומים בתקשורת ולפנייה שנשלחה אליו בעניין זה, ביום 23.2.21, אשר מייד העביר אותה להתייחסות הגורמים הרלבנטים, לרבות במטה לביטחון לאומי".
כהנא: "ב־14 בפברואר שוב שלח בן שבת מכתב לשרי החוץ והבריאות ולמוסד, ופירט את רשימת המדינות שיקבלו את החיסון. במשרד החוץ הכל נרתמו… בטרם החליט בן שבת בשבוע שעבר לבקש הבהרות מהיועמ"ש".
מנדלבליט: "לראשונה, התבקש היועץ המשפטי לממשלה ע״י ר׳ המל״ל לחוות את דעתו המשפטית בנושא, במכתב שנשלח אליו מהמל״ל ביום 24.2.21, ואז גם נחשף, במסגרת קבלת המסמכים הנדרשים לשם גיבוש חוות דעתו, לקיומה של התכנית ולפרטיה".

לפי כהנא – הכל היה ידוע, ובן שבת רק ביקש הבהרות. לפי מנדלבליט – רק בעקבות בקשת ההבהרות נודע לו מהסיפור בכלל.

כהנא: "מרגע שהחלה בדיקת היועמ"ש, חלוקת החיסונים לחו"ל נעצרה, וכפי שנראים הדברים כעת לא תחודש בקרוב".
מנדלבליט: "ראש המטה לביטחון לאומי, אשר פנה ליועמש לממשלה לבקש את חוות דעתו המשפטית כאמור, הנחה ביוזמתו – במכתב ששלח למשרד הבריאות ביום 24.2.21 – על עצירת המשך הפעולות למימוש התכנית עד לקבלת ההתייחסות המשפטית אותה ביקש כעת. בהמשך לכך, קיים היועץ המשפטי לממשלה דיון דחוף בהשתתפות גורמי הייעוץ המשפטי הרלוונטיים, שבעקבותיו גובשה חוות דעתו המשפטית בדבר הדרך המשפטית לממש את התכנית. חוות דעת זו נשלחה לר׳ המל״ל".

ובקיצור – לא הסתייע להריץ משהו בין החבר'ה בזריז כאילו עסק של אבאל'ה, אבל לפחות יש הזדמנות להאשים את גנץ ואת מנדלבליט בזה שהם גנץ ומנדלבליט.

הכל כרגיל, באמת שאין מה לראות פה. יום נהדר לכולם.

הוסף בהמשך: אריאל כהנא התייחס בטוויטר לתגובת היועמ"ש לכתבה שלו:

————–

בואו להתעדכן בכל מה שקורה בעולמות המדיה בקבוצת הפוש הייעודית של כסית בווטסאפ – בלי חפירות, בלי דיבורים, רק קישורים לאייטמים חדשים. להצטרפות לחצו כאן. ויש גם אפליקציה: להורדת האפליקציה עבור מכשירי אנדרואיד  |  להורדת האפליקציה עבור מכשירי אייפון

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות