חינוך

אמא, אני הומו: התמודדות משפחתית עם יציאה מהארון

אילוסטרציה אילוסטרציה

איך מגיבים כשהילד או הילדה מבשרים לכם שהם אוהבים את בני מינם, מה עושים כאשר הילד או הילדה מגלים לכם, כי בעצם, הם מרגישים מוזר בתוך גופם ומעוניינים להחליף מגדר? אף אחד מאיתנו לא יודע כיצד באמת יגיב לבשורה הזו. גם אם נדמה לנו שאנחנו מאוד פתוחים ומקבלים, כשזה מגיע לתוך התא המשפחתי הפרטי שלי, התגובה יכולה להיות שונה לחלוטין ממה שדמיינו. חשוב שתדעו – אתם לא לבד.

מעצימים את המשפחה

עמותת תהל"ה (תמיכה להורים של לסביות, הומוסקסואלים ביסקסואלים/יות, טרנסג'נדרים וג'נדרקוויר), נוסדה בשנת 1989, ביוזמת יונתן דנילוביץ' ודבורה לוז כקבוצת תמיכה הדדית של הורים לילדים ולילדות מהקהילה הגאה. כיום מקיימת העמותה עשרות קבוצת העצמה להורים הפזורות בכל רחבי הארץ ופונות לכל המגזרים.

תהל"ה מפעילה גם קו תמיכה להורים המאפשר להורים לבדוק, לשאול ולבחון. "ברגע שהורה מתקשר דרך הקו קשב הוא כבר עשה צעד כי הוא מכיר בעובדה ומבין שהוא זקוק לשינוי", אומרת מירי ביאלר, יו"ר הארגון.

"חלק מההורים חושבים שאולי זה יכול לעבור, האם תולים את זה בעובדה שהילד או הילדה עוד לא חוו באמת התנסות מינית. אני מסבירה להם שלא צריך התנסות כדי לדעת למי אתה נמשך. אחרי השיחה הראשונה אנחנו מנסים לנתב אותם לקבוצות הורים. זו בעצם קבוצת השווים שלהם, כי אף אחד אחר לא יכול להבין את מה שאתה עובר, רק אם אתה נמצא שם בעצמך".

ומה קורה בתוך הקבוצה?

"אני לא אוהבת לקרוא לזה קבוצת תמיכה, אלא קבוצת העצמה. הורים באים במטרה לשמוע, אבל מהר מאוד הם מדברים, משחררים מעל עצמם את המחשבות. כל אחד משתף מהניסיון שלו, מחבק, נותן כוח. זו אמנם קבוצת רכבת שמתחלפים בה המשתתפים, אבל נשארות חברויות ארוכות לאורך השנים".

שבוע הגאווה 2021: הנרטיב עוד לא השתנה

"יש אשליה שבגלל שהנושא מדובר הרבה אז אין בעיה. אבל זה לא ככה, אפילו לא בתל אביב. ברגע שזה נכנס אליך הביתה הסיפור הוא אחר. אתה מפחד על העתיד, מה יהיה, איך יהיה, איך תספר לחברים שלך, מה תגיד לשכנים", מסבירה ביאלר. "גם היום יש מקומות שיתנכלו להומואים ולסביות. המצב אמנם השתנה, אבל עדיין יש חשש".

"לי יש ארבעה ילדים. כשהבן הגדל שלי יצא מהארון הפחד הכי גדול שלי היה שהבן הקטן יתבייש באח שלו או שירצה לחקות אותו. הומו זו עדיין בושה ולצערנו זו עדיין מילת קללה. ההורים הם האחראיים ליצירת מרחב בטוח ופתוח בבית. מגיל אפס", אומרת ביאלר.

אילוסטרציה | צילום: envato
אילוסטרציה | צילום: envato

איך מייצרים מרחב בטוח ופתוח בבית?

אנחנו מגדלים את הילדים שלנו מגיל אפס במחשבה שהבית הוא המקום הטוב ביותר והבטוח ביותר עבורם. איך עושים זאת גם כאשר מדובר בנושאים של מיניות ומגדר?

הגיבו לדמות להט"בית בתקשורת – אם אתם צופים בטלוויזיה או רואים משהו ברשתות החברתיות, זו הזדמנות להעלות את הנושא לחיוב ולייצר מרחב בטוח בשיח המשפחתי.

הפכו את השיח לחיוב – כל מילת גנאי או שנאה חייבת להימחק מהלקסיקון המשפחתי, גם בין אחים.

תנו לילד או לילדה להוביל – אל תשאלו שאלות חודרניות מידי או פרטיות העלולות לגרום להם להיסגר בפניכם. תנו להם את הזמן הנוח עבורם. כשהם ירגישו מספיק בטוחים הם יבואו אליכם. אתם יכולים לשאול שאלות פתוחות לגבי העתיד, התקוות או הפחדים באופן כללי ולאו דווקא ספציפי.

השכילו את עצמכם – למדו, חקרו, תקראו בנושא. כאשר יש לכם מידע מהימן יש לכם יותר כוח.

חפשו תמיכה – קבוצת השווים של הורים למשפחות להט"בית היא מקום טוב להתחיל בו.

עמותת תהל"ה מקיימת קבוצות הורים בכל רחבי הארץ. למציאת הקבוצה הקרובה לביתכם לחצו כאן. קו הקשב והתמיכה של העמותה: 09-8855822. 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות