כללי

מערכות יחסים בעתות מלחמה

כאשר רוחות המלחמה נושבות בארצנו, המציאות של החיים עבור רבים מתושבי המדינה מערערת. זמנים אלה מאופיינים במתח רב ודריכות גבוהה, לצד תחושות קשות של פחד, דאגה, לחץ, ייאוש וכעס. אי הוודאות והשליטה שמלווים את השגרה מציבים בפני מערכות יחסים רומנטיות סוג חדש של אתגר, שעשוי לערער גם את הזוגות היציבים ביותר

בדומה למבצע צבאי, על מנת לשמר את הזוגיות, עלינו להבין את האתגרים העומדים בפנינו, לפתח אסטרטגיה להתמודדות איתם ולהשקיע מאמץ בעשייה.

האתגרים של מערכות יחסים בעת מלחמה

אפקט סיר הלחץ: זמן מוגבר של בילוי משותף

כמנחה למיניות מודעת וטנטרה אומר דוד כהן צדק "בעתות מלחמה, זוגות מוצאים את עצמם לא פעם מבלים יחד פרקי זמן אינטנסיביים, בין אם בבית או במרחב מוגן. קרבה כה רבה עלולה להרגיש צפופה ומחניקה, מה שמוביל למתחים שאולי ניתן היה להימנע מהם אחרת. כאשר אין אפשרות לקבל קצת אוויר אחד מהשנייה, המתחים הנובעים מהמצב מופנים לעיתים זה כלפי זה, וגוררים כעסים, ויכוחים ואי הסכמות".

קושי בקבלת השוני: מנגנוני התמודדות שונים

אתגר נוסף נובע מסגנונות ההתמודדות השונים של בני הזוג עם המצב. בעוד שאחד עלול להגיב בחרדה מוגברת או בעצב ממושך, האחר עלול להיראות אדיש למדי וענייני. ייתכן גם שבן זוג אחד זקוק לביטויים תכופים של חיבה, דיאלוג ועיבוד משותף של המצב, בעוד שהשני מתכנס ומעדיף לעבד את רגשותיו באופן פרטני. הפער בתגובות עלול להוביל לאי הבנה הדדית וליצור ריחוק במערכת היחסים.

ניהול משק הבית וגידול הילדים כאשר בן זוג מגויס כאשר בן/בת זוג מגויס/ת לצבא, הצד השני נדרש לנהל את משק הבית ולטפל בילדים לבדו.

לאתגר הזה מתווספים המרחק הפיזי והתקשורת הלא רציפה, שיכולים להוביל לתחושות מוגברות של בדידות, תשישות ותסכול.

הפסקת אש: אסטרטגיות לשמירה על מערכת היחסים בזמן עימות

תקשורת פתוחה: שיתוף ברגשות והקשבה ללא שיפוטיות

במיוחד בתקופה הזו, שיתוף בן/בת הזוג ברגשותיכם הוא כלי מרכזי בעיבוד ובהתמודדות עם המצב. עודדו זה את זה לבטא את הרגשות שלכם בכנות, גלו עניין באופן אקטיבי, שאפו להקשיב ולהבין ללא שיפוטיות והזדהו עם רגשות בן/בת הזוג. הדבר מאפשר לכם לשחרר רגשות וגם להוביל לרגעים אינטימיים וקרובים.

כבדו מנגנוני התמודדות שונים: הבינו ולמדו זה מזה

בין אם מדובר ברגשנות גלויה, התבודדות והתרחקות, פעילות יתר או תסכול, חשוב להבין שתגובות שונות של אנשים ללחץ משמשות כמנגנוני התמודדות טבעיים עם כאב וחוסר ודאות.

נסו להימנע מפרשנות שלילית של התנהגות בן/בת הזוג, כמו לפרש חרדה כהיסטריה או קור רוח כאדישות.

במקום זאת, הכירו וכבדו את דפוסי התגובה הייחודיים של כל אחד מכם. ייתכן שתגלו שיש אפילו משהו ללמוד מבן/בת הזוג על אסטרטגיות התמודדות שונות.

תיאום ציפיות: הביעו צרכים והציעו תמיכה במצבי משבר, תקשורת פתוחה וכנה שעוזרת לבני הזוג "להיכנס לשורה" הופכת לחשובה במיוחד.

האם אתם זקוקים לעזרה נוספת בעבודות הבית? או לזמן לעצמכם? ליותר חום וליטופים? או אולי ליותר זמן עם המשפחה המורחבת?

הימנעו מלהניח שבן/בת הזוג שלכם ידעו באופן אינטואיטיבי מהם הצרכים שלכם – הביעו ישירות את הציפיות שלכם לגבי סוג התמיכה, הן המעשית והן הרגשית, שאתם זקוקים לה. במקביל, הקפידו לזהות ולטפל בציפיות של בן/בת הזוג שלכם כלפיכם כדי שצורכי שניכם יזכו להכרה ולמענה.

מציאת הזדמנויות לזמן איכות: יצירת רגעים אינטימיים בתוך הכאוס

הרגשות הקשים שמלווים את התקופה דוחקים הצידה כל זכר לשובבות, לאינטימיות ולקלילות שבין בני הזוג. נסו ליצור זמן איכות לזוגות שיאפשר לכם לדבר, לגעת, ופשוט להיות ביחד.

בין אם מדובר בארוחת ערב לשניים במטבח אחרי שהילדים נרדמים, בצפייה בסרט ביחד, או באירוח חברים לערב משחקי קופסא, זמן ביחד יכול להציע הפוגה זמנית ממשקל המצב.

המתנה לקבלת החלטות משמעותיות: הימנעות מבחירות אימפולסיביות בזמני לחץ

תקופות משבר המאופיינות במתח וברגשות סוערים לרוב אינן מתאימות לקבלת החלטות גורליות. כדאי להימנע מקבלת החלטות משפחתיות משמעותיות כגון הרחבת המשפחה, פרידה, מעבר דירה וכדומה, מתוך סערת רגשות.

מתי לפנות לעזרה מקצועית

זיהוי סימנים לקושי זוגי חריג

אם אתם מרגישים שהקושי הזוגי הפך לחריג, המצוקה הרגשית הופכת לקיצונית, או שדפוסי התקשורת ביניכם הולכים ומסלימים, מומלץ לפנות לעזרה מקצועית.

זיהוי מצוקה רגשית קיצונית מצוקה רגשית קיצונית יכולה לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות, כגון תחושות מתמשכות של עצב, חרדה או כעס שנראות לא פרופורציונליות למצב. אם אתם או בני הזוג שלכם חווים רגשות עזים אלה, ייתכן שזו אינדיקציה לכך שנדרשת עזרה מקצועית.

הבנת היתרונות של טיפול זוגי או ייעוץ

טיפול זוגי או ייעוץ חד-פעמי עם מטפל זוגי מומחה יכולים לעזור לכם לבחון את הגורמים למשבר וכיצד להתמודד איתו תוך כדי בניית מערכת היחסים מחדש.

איש מקצוע יכול לספק תובנה אובייקטיבית, הכוונה ותמיכה כדי לעזור לשני בני הזוג לנווט באתגרים שעומדים בפניהם ולפתח אסטרטגיות התמודדות בריאות.

במצבי משבר, ההיבטים השליליים של מערכת היחסים קיצוניים, אך אפילו ההיבטים החיוביים שלה יכולים להתגלות לפתע באור חדש.

התמודדות משותפת עם איום הביטחון והשלכותיו יכולה להעמיק ולחזק את מערכת היחסים כמרחב של מחויבות הדדית ותמיכה. לשם כך נדרשת גמישות והתאמה של מערכת היחסים למציאות החדשה.

על ידי העסקת תקשורת פתוחה, כיבוד מנגנוני התמודדות שונים, תיאום ציפיות, מציאת הזדמנויות לזמן איכות ודחיית קבלת החלטות משמעותיות, זוגות יכולים לנווט באתגרים של תקופת המלחמה ולשמור על קשר חזק ואוהב.

כוחה של האהבה והמחויבות להתגבר על משברים מעיד על החוסן של הרוח האנושית, גם ברגעים הקשים ביותר.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות