משפטי

משבר ברחובות: המצב המסוכן של בטיחות הולכי הרגל בקרב ילדים בישראל

הליכה ברחובות כ הולכי רגל בישראל הפכה להיות מסוכנת במיוחד עבור האוכלוסיות הפגיעות ביותר בקרבנו – ילדים. בשנת 2022, איבדנו בממוצע יותר מילד אחד בכל חודש עקב תאונות דרכים. המספרים הטרגיים הללו אינם רק סטטיסטיקה, הם מייצגים חיים צעירים שנקטעו, משפחות הרוסות וקהילות אבלות. עם זאת, חומרת המצב חורגת בהרבה מהאבידה המיידית. זוהי בעיה לאומית הדורשת מאמץ דחוף ומתואם כדי להתמודד איתה. זוהי קריאה להעריך מחדש את אמצעי הבטיחות בדרכים שלנו, לחשוב מחדש על תכנון הערים שלנו, ולמעלה מכל, להעריך את בטיחות ילדינו מעל לכל. כשאנו מעמיקים בפרטים המטרידים של תאונות הולכי רגל בקרב ילדים בישראל, עלינו לזכור את הסיכונים. הזמן לשינוי הוא עכשיו. חיים תלויים על כף המאזניים.
תאונת דרכים עם הרוג אילוסטרציה

אור ירוק, ארגון מוביל לקידום הבטיחות בדרכים בישראל, עומד בחזית המאבק באובדן הטרגי של חיי הולכי רגל צעירים. מנכ"ל הארגון, עו"ד יניב יעקב, נוקט עמדה נחרצת וקובע כי מסוכן להיות הולך רגל בישראל, במיוחד בחודשי הקיץ, כאשר ילדים נמצאים מחוץ לבית בתדירות גבוהה יותר.

בהכירה בצורך לפעולה מיידית, פיתחה אור ירוק תוכנית לאומית מקיפה לבטיחות בדרכים. תוכנית זו, שמחכה לאישור כבר מספר חודשים, מציגה מפת דרכים לכלל הגופים האחראים על הבטיחות. היא מתווה אסטרטגיות מפתח כגון האטת מהירות הנסיעה באזורים בהם יש ריכוז גבוה של ילדים וקידום התקנת פסי האטה בקרבת מקומות בהם ילדים נוהגים להתאסף, כמו מחנות, פארקים ומתחמי בילוי.

באירגון מאמינים כי אסטרטגיות אלה יוכלו לצמצם משמעותית את הסיכון לתאונות דרכים, לרסן את מהירות הנסיעה וכתוצאה מכך את מספר ההרוגים. אכן, אם תיושם ביעילות, התוכנית עשויה לחתוך את מספר ההרוגים במחצית בשנים הקרובות, ולהציב את ישראל כמובילה בבטיחות בדרכים באירופה.

עם זאת, ניתן להשיג זאת רק בתמיכת שר התחבורה והבטיחות בדרכים. אישור התוכנית והתקצוב העוקב חיוניים להצלחתה. זוהי קריאת השכמה לפעולה, שמזכירה לכולנו שבטיחות בדרכים היא אחריות משותפת, המחייבת מחויבות ושיתוף פעולה מצד נבחרי ציבור ואזרחים כאחד.

מצב בטיחות הולכי הרגל בקרב ילדים בישראל

המציאות של הולכי הרגל הצעירים בישראל עגומה. בשנת 2022, 16 ילדים בגילאי 0 עד 14 נהרגו בתאונות דרכים בזמן הליכה, נתון מזעזע שמשמעותו למעלה מהרוג אחד בכל חודש. יתרה מכך, 560 ילדים באותה קבוצת גיל נפצעו בתאונות דרכים, כאשר 96% מפציעות אלו אירעו באזורים עירוניים.

בחמש השנים האחרונות, מ-2018 עד 2022, נפצעו 2,831 ילדים כהולכי רגל באזורים עירוניים, המהווים 97% מסך 2,899 הילדים שנפצעו בכלל הכבישים, כולל הבין-עירוניים. באזור העירוני גם נהרגו 89 ילדים ו-838 נפצעו באורח קשה באותה תקופה.

במבט על התמונה הרחבה יותר, הנתונים של אור ירוק חושפים כי כמעט מחצית מהילדים שנהרגו בתאונות דרכים מ-2018 עד 2022 היו הולכי רגל. מצב עניינים מדאיג זה מדגיש עד כמה מסוכן לילדים ללכת ברגל, במיוחד באזורים עירוניים, וקורא לפעולה מיידית ויעילה כדי לבלום את המגמה המטרידה הזו.

הערים בסיכון

בעיית הבטיחות בדרכים של ישראל אינה אחידה בכל רחבי הארץ. במקום זאת, הבעיה בולטת יותר בערים מסוימות, בהן פגיעות הולכי רגל בקרב ילדים הגיעו לרמות מדאיגות.

ירושלים בולטת כעיר עם המספר הגבוה ביותר של פגיעות הולכי רגל בשנת 2022, כאשר נמנו בה 81 נפגעים. בחמש השנים האחרונות נפצעו 376 ילדים בתאונות דרכים כתוצאה מהן נהרגו 12 ילדים. באופן מדאיג, מספר הילדים שנפגעו כהולכי רגל בירושלים עלה באופן משמעותי ב-40% בשנת 2022 בהשוואה לשנת 2021.

בני ברק מדורגת כעיר השנייה הגרועה ביותר בפגיעות הולכי רגל בקרב ילדים, עם 33 נפגעים בשנת 2022. בחמש השנים האחרונות נפצעו 222 ילדים ברחובות העיר, כאשר 25 מפגיעות אלה סווגו כפגיעות קשות.

תל אביב-יפו היא העיר השלישית הגרועה ביותר, עם 30 נפגעים בשנת 2022. בחמש השנים האחרונות נפצעו 157 ילדים בתאונות דרכים כתוצאה מהן נהרגו שלושה ילדים.

הערים חיפה ופתח תקווה משלימות את החמישייה הראשונה. בחיפה נפצעו 96 ילדים כהולכי רגל בחמש השנים האחרונות, כאשר 25 פגיעות אירעו בשנת 2022. במקביל, בפתח תקווה נרשמו 104 פגיעות בקרב ילדים הולכי רגל בחמש השנים האחרונות, כאשר 21 פגיעות וילד אחד שנהרג נרשמו בשנת 2022.

הנתונים מצביעים גם על ערים נוספות בהן נרשמו פגיעות רבות בקרב ילדים הולכי רגל, ובהן אשדוד, נתניה, חולון, בת ים וראשון לציון. ערים אלה מדגישות ביתר שאת את הצורך הדחוף באמצעים מקיפים ויעילים לבטיחות בדרכים כדי להגן על האזרחים הצעירים והפגיעים ביותר של ישראל.

השוואה למדינות אירופה

בכל הנוגע להרוגי תאונות דרכים הולכי רגל, לישראל יש רקורד עגום בהשוואה למדינות אירופה. על פי מחקר משנת 2020 של מועצת הבטיחות בדרכים האירופית (ETSC), ישראל מדורגת במקום הרביעי הגרוע ביותר בהרוגי תאונות דרכים הולכי רגל כחלק מכלל ההרוגים בתאונות הדרכים. המחקר, שבדק את מספר ההרוגים לאורך תקופה של שלוש שנים (2016-2018), מצא כי הולכי רגל היוו 32% מדאיגים מכלל ההרוגים בישראל. לעומת זאת, הממוצע במדינות אירופה עמד על 21%. זה שם את שיעור ההרוגים הולכי הרגל בישראל כ-50% יותר גבוה מהממוצע האירופי. מדאיגה במיוחד הפגיעה בשתי קבוצות עיקריות – ילדים בגילאי 0-14 וקשישים בגילאי 65 ומעלה, שנהרגים פי שניים מהממוצע האירופי. במונחים של הרוגי תאונות דרכים הולכי רגל למיליון תושבים, ישראל מדורגת במקום השישי הגרוע ביותר מבין כל המדינות שנבדקו במחקר. ניגודיות בולטת זו מדגישה את הצורך הדחוף בשיפור הבטיחות בדרכים בישראל.

אסטרטגיות מוצעות לשיפור הבטיחות בדרכים

בטיחות הולכי הרגל צריכה להיות בראש סדר העדיפויות, במיוחד באזורים בהם יש ריכוז גבוה של ילדים. אסטרטגיה אחת היא להפחית את מהירות הנסיעה ל-30 קמ"ש באזורים אלה. אמצעי פשוט זה יכול להפחית באופן דרמטי את הסיכון לתאונות קטלניות.

לצד זאת, יש לשקול הפחתה במספר הרכבים באזורים אלה. ניתן להשיג זאת באמצעות עידוד תחבורה ציבורית או יצירת אזורים ללא מכוניות בשעות השיא.

גם לתשתית עצמה נדרשת תשומת לב. יש לשפר מעברי חצייה ושבילי הליכה לנוחות ולבטיחות הולכי הרגל. התקנת פסי האטה נוספים ליד מחנות, פארקים ואזורים אחרים בהם ישנה נוכחות רבה של ילדים עשויה להרתיע ביעילות מנהיגה במהירות מופרזת.

לבסוף, אכיפה משטרתית מחמירה יותר היא קריטית. עונשים מחמירים יותר על עבירות תנועה, במיוחד באזורים בסיכון גבוה, יכולים להרתיע באופן משמעותי.

על הממשלה לשקול גם את יישום התוכנית הלאומית לבטיחות בדרכים, שהוצעה על ידי אור ירוק. אסטרטגיה מקיפה זו, אם תיושם נכון, עשויה להפחית את מספר ההרוגים עד 50% בשנים הקרובות, ובכך למקם את ישראל כאחת המדינות המובילות באירופה בבטיחות בדרכים.

 

כפי שהמאמר הדגיש, קיים צורך דחוף בפעולה מקיפה לשיפור בטיחות בדרכים להולכי רגל שהם ילדים בישראל. שיעור מקרי המוות של ילדים מדאיג ומדגיש את הדחיפות של סוגיה זו. ברור שאסטרטגיות כגון יישום תוכנית לאומית לבטיחות בדרכים, עדיפות לבטיחות הולכי רגל ורוכבי אופניים, הפחתת מגבלות המהירות ושיפור אכיפת המשטרה עשויות להציל חיים. חיוני שאסטרטגיות אלה ייושמו במהירות וביעילות. ההשוואה למדינות אירופה מדגישה ביתר שאת את חשיבות הנושא. בטיחות ילדינו צריכה להיות תמיד בראש סדר העדיפויות, והגיע הזמן לשינוי משמעותי בגישת ישראל לבטיחות בדרכים.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות