בריאות, משפטי, על סדר היום

עלויות פינוי באמבולנס: מה שצריך לדעת

כאשר מתרחש מצב חירום ומוזמנת אמבולנס, הדבר האחרון שמישהו רוצה לדאוג לגביו הוא החשבון שיגיע בעקבותיו. אבל השאלה מי משלם על פינוי באמבולנס בתרחישים שונים היא שאלה חשובה. נושא זה קריטי לא רק עבור בעלי פוליסות ביטוח בריאות, אלא גם עבור הציבור הרחב שעשוי למצוא את עצמו, או את יקיריו, זקוקים לסיוע רפואי דחוף. הוא הופך להיות משמעותי עוד יותר בהתחשב בשינויים בהוראות הגבייה עבור בעלי פוליסות ביטוח בריאות בישראל. שינויים אלה, כמו גם הנסיבות השונות שעשויות להצריך פינוי באמבולנס והאחריות הכספית הכרוכה בכל אחת מהן, לרוב אינן מובנות או לא ידועות לחלוטין. מאמר זה נועד לשפוך אור על נושאים אלה, תוך מתן הבנה ברורה ומקיפה של עלויות פינוי באמבולנס והתהליך של ביצוע התשלום דרך קופות החולים. ידע הוא כוח, והיותך מעודכן בנושאים אלה יכול לעשות הבדל עצום כאשר מתרחשים מקרי חירום.
אמבולנס מד"א. צילום: באדיבות מד"א אמבולנס מד"א. צילום: באדיבות מד"א

בספטמבר 2017 חל שינוי משמעותי בנוף עלויות פינוי באמבולנס בישראל. הוראות הגבייה למבוטחי קופות החולים עברו שינוי וכיום התשלום למגן דוד אדום (מד"א), שירותי החירום הרפואיים הלאומיים, אסונות, אמבולנס ובנק הדם, מבוצע על ידי קופות החולים. עם זאת, יש לשים לב כי הוא כפוף לחבות שחלה עליהן לשאת בעלות הטיפול.

ישנם מצבים רפואיים שונים בחיים בהם יש לקרוא לאמבולנס לצורך קבלת טיפול ו/או פינוי לבית חולים. זה יכול להיות באמצעות אמבולנס רגיל או רכב לטיפול נמרץ. ישנם גם מקרים בהם הוזמנה הסעת אמבולנס, לדוגמא, העברת חולה מבית חולים אחד לאחר לבקשת החולה או בהתאם להחלטת הצוות הרפואי, או העברת החולה למסגרת שיקום מורכבת או סיעודית. בכל מקרה, קופת החולים היא זו שאחראית כעת עלות.

שינויים אלה הביאו לדינמיקה חדשה באופן בו משלמים על שירותי אמבולנס, תוך הדגשת החשיבות של הישארות מעודכנת לגבי הוראות גבייה אלה.

נסיבות המחייבות פינוי באמבולנס

קיים מגוון רחב של נסיבות שעשויות לחייב פינוי באמבולנס. אלה יכולות לכלול העברה מבית חולים אחד למשנהו, בין אם על פי בקשת המטופל ובין אם על סמך החלטת הצוות הרפואי. באופן דומה, ייתכן שיהיה צורך להעביר מטופל למסגרת שיקום מורכבת או סיעודית.

לעיתים קרובות נדרש גם אמבולנס להסעת חולי דיאליזה ואונקולוגיה. במקרים מצערים מסוימים, מוזעק אמבולנס כדי לפנות אדם שנפטר מביתו.

תסריט נוסף כרוך בהעברת אדם שפונו מטעמים פסיכיאטריים. בכל המקרים הללו, חשוב לדעת שהכללים סביב התשלום עבור שירותי אמבולנס יכולים להשתנות.

הבנת כללים אלה חיונית, מכיוון שהיא מסייעת להבטיח שאנשים הנכונים יישאו באחריות לעלויות אלה. זה לוקח בחשבון האם הפינוי בוצע על ידי אמבולנס של מד"א או אמבולנס מחברה פרטית. בסופו של דבר, המטרה היא להבטיח שהמטופל יקבל את הטיפול הדרוש במהירות, מבלי להיות מוטרד מההיבט הכספי שלו בזמן שהוא זקוק לו.

מימון מלא לעומת מימון חלקי

בנסיבות מסוימות, המבוטח עשוי להיות זכאי למימון מלא של עלויות הפינוי. לדוגמה, אם מבוטח פונה באמבולנס ולאחר מכן אושפז, קופת החולים המבטחת דואגת לכל הוצאות הפינוי. באופן דומה, מימון מלא חל כאשר המבוטח מועבר מחדר מיון בבית חולים אחד להמשך טיפול בבית חולים אחר או מחליט לעבור מבית חולים אחד לאחר לצורך המשך טיפול.

מצבים אחרים המצדיקים מימון מלא כוללים: כאשר מעבירים מבוטח מבית חולים למסגרת שיקום מורכבת או סיעודית, כאשר אדם נפצע בתאונת דרכים ופונו באמבולנס, כאשר יולדת מפונה לבית חולים באמבולנס ויולדת תוך 72 שעות, וכאשר נפגע תאונת עבודה מפונה באמבולנס לצורך המשך טיפול או אשפוז. מימון מלא מכסה גם את פינויו של חייל באמבולנס, מבוטח שנפטר בביתו, ואדם המאושפז במוסד סיעודי המקבל מימון ממשרד הבריאות.

מצד שני, ישנם מצבים בהם חל מימון חלקי בלבד. לדוגמה, מבוטח שפונו ביחידה לטיפול נמרץ או אמבולנס לטיפול נמרץ ולא אושפז זכאי למימון חלקי, בשיעור של 50% מעלות הפינוי. חולי אונקולוגיה וחולי דיאליזה הזקוקים להסעה באמבולנס כדי לקבל טיפול בבית חולים מקבלים גם הם מימון של 50% מקופת החולים. במקרה של מבוטח שפונו באמבולנס רגיל אך לא אושפז, עלות האמבולנס חלה על המבוטח. הבנת מצבי מימון אלה היא קריטית מכיוון שהיא עוזרת למבוטחים להתכונן ולתכנן לכל צרה שלא תבוא.

עלות שירותי אמבולנס

עלות פינוי באמבולנס משתנה בהתאם לנסיבות. תעריפי פינוי והסעת אמבולנס מפורסמים באתר מד"א. חשוב למבוטחים להיות מודעים לתעריפים אלה, במיוחד אם הם גרים במרחק משמעותי מבית חולים, שכן ייתכן שיהיו זכאים לתעריף ייעודי.

לאחר פינוי באמבולנס, בין אם הוא מסתיים באשפוז ובין אם לאו, המבוטח נדרש להמציא דו"ח פינוי וחשבון מקופת החולים שלו כדי לסדר את התשלום. בהתאם לכללים המחייבים, יש לצרף הודעת חיוב ממד"א או מחברה פרטית. בנוסף, על המבוטח להמציא למרפאה חשבונית מס בגין הפינוי, סיכום ביקור, דו"ח חדר מיון במידת הצורך, דו"ח מד"א ואישור מנהל המרפאה.

מבוטח שלא מסדיר את התשלום דרך קופת החולים שלו תוך 60 יום מיום הפינוי, יחויב בתשלום המלא בעצמו. עם זאת, הוא יוכל לפנות בהמשך לקופת החולים ולקבל החזר מלא או חלקי.

תפקיד קופות החולים וחברות הביטוח

קופות החולים וחברות הביטוח ממלאות תפקיד מכריע בטיפול בעלויות פינוי באמבולנס. על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, קופת החולים שאליה משתייך המבוטח אחראית, בראש ובראשונה, לבדוק את זכאותו לתשלום עבור אמבולנס. לאחר בחינת המקרה, קופת החולים מודיעה למבוטח על עלות פינוי האמבולנס. במידה וקופת החולים נושאת רק בחלק מהתשלום, על המבוטח להשלים את היתרה מכיסו.

במקרים מסוימים, כמו תאונות דרכים או פגיעות במקום העבודה, ייתכן שהמבוטח יצטרך להגיש תביעה לחברת הביטוח כדי לכסות את העלויות. חשוב לציין שלכל חברת ביטוח עשויים להיות כללים ונהלים משלה, ולכן מומלץ להבין פרטים אלה מראש. קופות החולים עשויות להציע גם הטבות נוספות מעבר לזכאות הבסיסית, במיוחד כחלק מביטוח משלים, ולכן חיוני שמבוטחים יישארו מעודכנים לגבי זכויותיהם והזכאות שלהם.

 

לסיכום, הבנת האחריות על מימון פינוי באמבולנס עשויה להיות מורכבת, אך היא חיונית למבוטחי קופות החולים. הפרטים עלולים להשתנות בהתאם למצב, החל ממימון מלא ועד מימון חלקי, ויש לקחת בחשבון את תפקידן של קופות החולים וחברות הביטוח. עלויות השירותים של אמבולנסים, תהליך הסדרת התשלום והשלכות השינויים בהוראות הגבייה – כל אלה ממלאים תפקיד. שמירה על ערנות והיערכות מוקדמת יכולות לעשות הבדל משמעותי, במיוחד במצבי חירום. כמבוטחים, חיוני שנכיר את זכויותינו ואת מה שמגיע לנו, ונתעדכן בכל שינוי.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות