בריאות

מה משמעות השם דוד כהן צדק?

השילוב בין שמו של המלך דוד לשושלת כוהני צדק לאורך תקופת היהדות מסמל עוצמה וחשיבות, כך השם דוד כהן צדק הוא מהשמות החזקים והטובים יותר בקהל היהודי
משמעות השם דוד כהן צדק Jewish man dressed in ritual clothing family man mitzvah jerusalem

משמעות השם דוד כהן צדק

דוד היה השם השלישי הכי נפוץ בישראל לשנת 2019, וגם אם כותבים אותו "דויד" הוא עדיין מסמל אהבה ועוצמה

השם דָּוִד קשור במילים דּוֹד ויָדִיד, שמשמען בעברית היא "אהוב". כך למשל בשיר השירים שרה הנערה על אהובה: "חִכּוֹ מַמְתַקִּים וְכֻלּוֹ מַחֲּמַדִּים זֶה דוֹדִי וְזֶה רֵעִי" (שיר השירים ו , טז), וגם מזמינה אותו למעשה אהבים המכונה בכתוב “דודים" – "נַשְׁכִּימָה לַכְּרָמִים …. שָׁם אֶתֵּן אֶת־דֹּדַי לָךְ" (שיר השירים ז, יג). גם המילה ידיד היא קרובת משפחה של המילה דוד, ואולי גם צמח הדודאים, שנחשב בעולם העתיק לצמח שמגביר את הפריון, קיבל את שמו על שם מעשה האהבה.

דוד הוא הדמות הכי אהובה ולא פחות מכך רדופה בתנך. יונתן, בנו של שאול, אהב אותו אהבת נפש וגם כרת איתו ברית. מיכל בת שאול אהבה אותו ואפילו נישאה לו. העם אהב אותו, עבדי שאול אהבו אותו, ושאול? הוא אהב אותו בהתחלה, אבל כשהבין שדוד עתיד למלוך במקומו, הוא ניסה להרוג אותו. הוא נתן לו משימות צבאיות מסוכנות, אבל דוד בצע אותן בהצלחה. הוא הטיל עליו את חניתו, אבל דוד הצליח לחמוק והחנית נתקעה בקיר. הוא שלח שליחים להרוג אותו במיטתו, אבל מיכל הבריחה אותו דרך חלון הבית. שאול רדף אחריו ובמשך שנים דוד נדד ממקום למקום וניצל בקושי.

אבל דוד לא רדף את שאול. הוא חכה בסבלנות לשעתו ההיסטורית. הוא לא ניצל את ההזדמנויות שהיו לו להרוג במו ידיו את שאול, ורק לאחר שהוא מת בקרב עם הפלישתים בגלבוע – דוד מלך על יהודה ואחר כך גם על ישראל.

שמות משפחה יהודיים רבים יכולים ללמד על תפקיד בקהילה היהודית. למשל תארים של משרתי הקודש בבית המקדש: הלויים והכוהנים. לאחר שנים על גבי שנים של תרגום שמות וגלגולם לשמות אחרים, נראה כאילו מקורם הראשוני נעלם בנבכי הזמן. מה משמעות השם כהן צדק.

"אתה מוצא שלושה שמות נקראים לו לאדם:אחד מה שקורים לו אביו ואמו ואחד מה שקורים לו בני האדם ואחד מה שקונה הוא לעצמו" מדרש תנחומא פרשת ויקהל א'

כהן הוא שם המשפחה היהודי העתיק ביותר ומיוחס לצאצאיו של אהרון הכהן, אחי משה רבנו. לפי המסורת, הכוהנים ביצעו חובות מקודשות באוהל-מועד ואחר כך בבית-המקדש, עד לחורבן הבית השני על ידי הרומאים בשנת 70 לספירה. כוהנים אשר הפרו את התחייבויותיהם הופשטו מהתואר וניתנו להם שמות משפחה חדשים כגון בטאן ובן קיסוס.למרות החורבן, המשיכו הכוהנים לשאת את שמותיהם בגאון לאורך ההיסטוריה, על נגזרות השם השונות ותוספות למיניהן, בהתאם למקום ולזמן. ברחבי המזרח התיכון, כוהן הפך לקהין, אל-קוהן, קוייהן, וקופן. באנגליה ניתן למצוא קוֹוֵן וקווֳן וגם קון, כשמו של פילוסוף המדע היהודי הנודע תומאס קון. נגזרות אירופאיות נוספות של השם הן קוהנר, קונסטם וכהנמן – כשמו של זוכה פרס נובל לכלכלה הפרופ' דניאל כהנמן. ברוסית, בה לא מבטאים את העיצור ה', הוחלפה הנ"ל ב-ג' וכך התקבלו בין השאר קגן וקוגנוביץ'.

לאורך המאות ה-16 וה-17 דרשו הרשויות במרכז אירופה מהתושבים לאמץ לעצמם שמות משפחה. כך קרה שיהודים רבים אימצו שמות בעלי גוון אירופי, כמו במקרה של השם כהן צדק, הלא הוא כ"ץ, שבגרמנית משמעו לא אחר מאשר חתול.

בדרך כלל מוסכם לראות בשם כץ ראשי תיבות של דוד כהן צדק. כהן צדק הוא צאצא של צדוק הכהן, שבו בחר שלמה לכהן בבית המקדש. עם זאת מייחסים את הכינוי גם ללא יהודים, והתלמוד מכנה את שֵם בן נח כהן צדק.

 

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות