אקטואליה, משפטי

מינוי בן ממשיך – איך מונעים מלחמת אחים?

לאחר 13 שנות מאבק, אישר ביהמ"ש המחוזי פשרה בין בן ממשיך לאחיו, לאחר שנקלעו לסכסוך ממושך. בא כוח הבן, עו"ד צביקה גלזר: "השילוב של אמוציות וכסף הוא נפיץ"

13 שנים נאבקו אחים בערכאות שונות של בתי המשפט, על זכותו של אחד הבנים לשמש כבן ממשיך להוריו בנחלה שהייתה בבעלותם.

לאחר שנים ארוכות, הצליח בא כוחו של הבן, עו"ד צביקה גלזר, להגיע להסכמות מול הצד השני.

זה לקח שנים, ערעורים רבים והתדיינויות, אבל בסוף הגיעה הפשרה. "השילוב הזה", אומר עו"ד גלזר, "של אמוציות וכסף הוא נפיץ. לא סתם אומרים שעו"ד הוא לא רק משפטן אלא גם פסיכולוג".

מהו בן ממשיך?

עו"ד גלזר, מומחה להורשה במושבים ובנחלות ומי שמאחוריו כבר עשרות תיקים בנושא, מסביר את המושג כמי שמקבל זכויות אחרי מות הורים, או מי שמקבל בחיי ההורים בעסקת מתנה, או מקבל מגרש בהרחבה.

"מבחינה משפטית", הוא מוסיף, "יש לו רלוונטיות במושבים שעדיין בטיפול הסוכנות, מושבים סוכנתיים.

בסופו של יום, בן ממשיך הוא מי שההורים מינו במהלך החיים, ותמיד מדובר רק בבן אחד. זה באמת רעיון של ההתיישבות של מושבי העובדים, למנות ילד אחד כדי שהוא ימשיך לעבד את המשק שעיבדו הוריו. רק אחד מהילדים מבחינת נהלי המנהל".

 

 

מה קורה כשבן ממשיך ממונה ואז ההורים מתחרטים?

עו"ד גלזר: "הסוגיה הזו תלויה באיזה שלב זה קרה. כדי למנות בן ממשיך ההורים צריכים לחתום, אחריהם האגודה, ואח"כ גם הסוכנות ובסוף המנהל.

מצד אחד זה הליך פשוט אבל השאלה היא מה קורה כשהורה מתחרט? נקבע בפסיקה כי מינוי בן ממשיך זה מתנה.

ואם מדובר בהליך שעבר את כל הפרוצדורה זה לכאורה מתנה שאושרה, מתנה שהושלמה ועל כן יש בעיה מבחינת ההורים לחזור בהם.

הסייג לכך הוא כשמדובר בהתנהגות מחפירה של הבן. וכאן יש שאלה, מה זה ואיך קובעים מה היא התנהלות מחפירה?

הכל טמון בסיטואציה הרלוונטית ובהתאם להחלטת השופט, לאג'נדה שלו".

עו"ד גלזר ייצג כאמור בעשרות תיקים שעניינם סכסוכים סביב הבן הממשיך, כשלדבריו בכל זמן נתון יש תיקים רבים בביהמ"ש העוסקים בסוגייה הזו, שכן מדובר בחומר נפץ ברמה המשפטית.

למעשה, הנושא של בן ממשיך כולל בתוכו כל כך הרבה אלמנטים שעלולים להוביל לפיצוץ. כך, מדובר בנחלות השוות עשרות מיליוני שקלים, ילד שמקבל העדפה כבן הממשיך, הורים שנקרעים בין כולם והרי לנו סכסוך משפחתי קשה מנשוא.

"זה קורה בתיקים רבים", אומר עו"ד גלזר. "במקרה שהסתיים כעת, דובר היה על בן ממשיך, שלאחר שנים הגיעו אחיותיו להתגורר במשק. הן והאחים הנוספים של אותו בן ממשיך התרעמו איך דווקא הוא קיבל את הנחלה.

הסכסוך הזה נמשך 13 שנה. בשלב מסוים קבע ביהמ"ש לענייני משפחה כי הבן הממשיך אינו בן ממשיך בהגדרתו כי לא עבר את כל הפרוצדורה.

יחד עם זאת, נקבע אז, הנחלה אכן תעבור אליו בתנאי שיפצה את אחיו. אנחנו חיינו עם הפסיקה הזו בשלום אך הוגש ערעור וערעור שכנגד, ורק כעת, בסוף בשבוע שעבר הגענו להסכמות".

"כסף", מוסיף עו"ד צביקה גלזר, "זה רק חלק מהעניין. אך העובדה שמעורבים בנושא כל כך הרבה אמוציות, לפעמים מילדות, כעס כלפי אחים או הורים, הם שיוצרים את הפיצוץ".

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות