בריאות

לראשונה בישראל: ניידת חדישה תחבר מטופלים שלקו בדום לב לאקמו (מכונת לב ריאה) בתנאים מורכבים מחוץ לבית החולים

הצוות המשולב של מגן דוד אדום והמרכז הרפואי שמיר – אסף הרופא הכולל פראמדיקים, אחיות ורופאים – החל לפעול רק לאחרונה, וכבר הציל את חייהם של מספר מטופלים שלקו בדום לב. בכך, מצטרף מגן דוד אדום למדינות נוספות כגון הולנד, בריטניה וארצות הברית שכבר משתמשות בהליך האקמו בשטח על מנת להציל חיים.

לפני שהחל לפעול הצוות המשולב, מטופלים שלקו בדום לב ועברו החייאה שלא צלחה בשטח – הובלו במידת האפשר לבית החולים תוך כדי המשך פעולות החייאה, שם חוברו למכשיר אקמו (לב ריאה) במטרה לייצב את מצבם. בחודשים האחרונים עברו פראמדיקים של מד״א ואחיות ורופאים מהמרכז הרפואי שמיר – אסף הרופא הכשרה מיוחדת לטיפול בהליך האקמו כבר בשטח, ובכך – לקצר משמעותית את זמן החיבור למכשיר ולהציל חיים ברגעים בהם כל דקה קריטית.

בסוף חודש יוני, התמוטט גבר בן 45 ואיבד את ההכרה במהלך עבודתו בבני ברק. למקום הוזנקו כונני מד"א רכובים על אופנועים, ניידת טיפול נמרץ וגם צוות האקמו החדש שמופעל בשיתוף המרכז הרפואי שמיר – אסף הרופא. צוות הניידת לטיפול נמרץ ביצע פעולות החייאה שכללו מתן מכות חשמל באמצעות מכשיר מפעם (דפיברילטור) והחל בפינוי לבית החולים, כשבדרך מצבו של הגבר החל להידרדר. צוות ניידת האקמו של מד״א והמרכז הרפואי שמיר – אסף הרופא חבר לניידת שפינתה את המטופל, ובתנאי שטח בוצע הליך החיבור המורכב לאקמו.

למחרת התעורר הגבר בבית החולים, ללא נזק נוירולוגי: "אני זוכר שהלכתי לעבודה ואחר כך התעוררתי בבית החולים ולא הבנתי מה אני עושה שם. סיפרו לי שבעצם הייתי כבר בעולם הבא, ובזכות המלאכים של מד"א שהגיעו מהר מאוד ובשילוב אמבולנס האקמו שהגיע עד אליו ויחד עם הצוות של מד"א ובית החולים שמיר אסף הרופא חוברתי בשטח לאקמו וחיי ניצלו. אני שמח ומאושר שבעזרת השם חזרתי לחיק משפחתי, לאשתי היקרה ולשלושת ילדיי. זה פשוט נס. התרגשתי מאוד כשהבנתי שמה שהציל את חיי הוא הניידת החדשה שהגיעה עד אלי וחיברה אותי למכשיר האקמו ומשם לחדר הצינתורים. אני מקווה שהפרויקט הזה יתרחב לכל הארץ ובכך יוכלו להציל עוד הרבה חיים".

״הגעת הצוות למקום האירוע מתאפשרת באמצעות ניידת מיוחדת שמצוידת במכשור רפואי חדיש ביותר.״ מסביר סמנכ״ל מבצעים במד״א גיל מושקוביץ, ״בימים אלו אנחנו מאפיינים רכב ייחודי שישמש את הצוות כ׳חדר ניתוח על גלגלים׳, בעזרתו יוכלו לבצע הליכים מורכבים אף יותר מחוץ לכותלי בית החולים. הניידת החדישה, תוצרת גרמניה מסוג מרצדס בנץ ספרינטר, תהיה בעלת סביבת עבודה מותאמת לצורכי חדר ניתוח לטובת הפרוצדורה הרפואית. הניידת תכלול ציוד ניידת טיפול נמרץ מלא, מיטה חשמלית ייחודית המותאמת לחולים קשים, מקום מיוחד למלווים ואף מקרר תרופות מיוחד. האמבולנס כולל מקום לנהג, חמישה אנשי צוות ומטופל.״

את פרויקט אמבולנס האקמו מוביל סמנכ״ל רפואה במד״א ד״ר רפאל סטרוגו, לצד מנהל אגף הרפואה במד״א רמי מילר וסגנו תומר קפלן, בשיתוף ד"ר אדי אילגיאייב, מנהל המחלקה לטיפול נמרץ כללי במרכז הרפואי שמיר אסף הרופא וד״ר גל פחיס, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי.

ד״ר גל פחיס, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי שמיר אסף הרופא: "זכות גדולה נפלה בחלקי להיות שותף בהובלת המהפך בתחום ההחייאה בישראל. אמנם בעשורים האחרונים נעשו שינויים ועדכונים בתחום זה בארץ ובעולם כולו, אך חרף העדכונים האלה, עדיין, שיעור השורדים מדום לב מחוץ לבית החולים הוא עיקש ונותר בישראל על מתחת ל־5%".

ד"ר אדי אילגיאייב, מנהל המחלקה לטיפול נמרץ כללי במרכז הרפואי שמיר אסף הרופא: "החיבור לאקמו בשטח טרם הגעה לביה"ח מיועד לחולים הסובלים מדום לב ועמידים לטיפולים קונבנציונליים. המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) גאה להיות המוסד החלוצי הראשון במזרח התיכון שמציע שירות יוצא דופן זה לאוכלוסייתו. שירות זה נעשה אפשרי רק הודות למאמצים ושיתופי פעולה של מד"א, המחלקה לרפואה דחופה, המערך לקרדיולוגיה וטיפול נמרץ כללי. רק באמצעות שיתוף הפעולה העמוק של כל המעורבים, שירות יוצא דופן זה הגיע לתוצאה. יישום השירות הנכבד והחשוב הזה מצריך משאבים משמעותיים והסדרים לוגיסטיים מורכבים. מול התנגדות מסוימת של כמה אנשי מקצוע מוערכים, אני מחזיק בתוקף באמונתי הבלתי מעורערת בתוצאות המנצחות של התוכנית. לפרויקט הזה יש הפוטנציאל להפוך לאחד החשובים ביותר ברמה הלאומית בתחום הצלת החיים בישראל".

ד"ר רפאל סטרוגו, סמנכ"ל רפואה במגן דוד אדום ומי שיזם והוביל את השירות החדש: "כולי תקווה כי בעתיד נרחיב את הפרויקט לבתי חולים נוספים, בדרך להציל חיים גם במקומות נוספים בפריסה ארצית. בסופו של דבר מדברים על תקציבים, משאבים וכוח אדם – אבל אנחנו מסתכלים בקצה התהליך על אב בן 45 שחזר לחיק משפחתו, לאחר שכמעט נפרד מהעולם. זה הכוח האמיתי".

אלי בין, מנכ"ל מד"א: "בעזרת הטכנולוגיה, משאבים מקצועיים וכלים רפואיים מתקדמים אשר הוקצו לפרויקט האקמו בשיתוף בית החולים שמיר אסף הרופא – הוכחנו כי ניתן להציל חיים, גם במקרי ההחייאה הקשים והמורכבים ביותר ולהפוך מקרה חירום רפואי ומסוכן – למצב שמסתיים בחיוך".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות