איכות חיים

מה זה שיתוק שינה ואיך ניתן להתמודד איתו ?

מהו שיתוק שינה?

לא כולם מבינים מה זה או יודעים לקרוא לו בשם, אבל תופעת שיתוק השינה מוכרת כבר שנים רבות. מדובר בתופעה המלווה לא פעם בהזיות הקשורות, לרוב, לחלום רע (האדם שומע צעדים חזקים, מרגיש משב רוח, חריקה של הדלת, קולות בחדר ועוד).
בעבר הרחוק האמינו אנשים כי מדובר בחוויה מיסטית שהכוללת נוכחות או רוחות רעות או שדים בלתי נראים שמשתלטים על הגוף ואפילו רווחה האמונה כי מדובר בשהתלטות של חוצנים על הגוף. אולם כיום ידוע כי שיתוק שינה הוא לא יותר ממצב לפיו הגוף נמצא במצב רדום ובעצם ״נעל״ או שיתק את עצמו כפי שמתרחש בכל שנת לילה (וזאת על מנת שלא נבצע את הפעולות עליהן אנו חולמים) אולם האדם נמצא בהכרה מלאה, בעירות, ומודע לסביבתו. חשוב לדעת כי הפרעה זו נפוצה בילדים בגיל ההתבגרות אולם עשויה להתרחש בכל גיל אצל נשים וגברים כאחד.

 

 

מתי מתרחש שיתוק השינה ?

רוב שיתוקי השינה ממש כשמם מופיעים בתחילת הלילה, במעבר משלב העירות לשלב השינה העמוקה. שיתוק שינה עלול להרגיש כנצח בעבור האדם החווה אותו אך בפועל הוא לא נמשכים יותר מ־10 דקות.

 

 

האם מדובר בתופעה מסוכנת?

על אף ששיתוק שינה לרוב אינו דבר נעים העלול לעורר חרדה שקשה להיחלץ ממנה באופן מיידי, אין מדובר בתופעה מסוכנת והיכולת להתמודד עימה תלויה ביכולת של האדם להרגיע את עצמו ולשלוט במצב ולעיתים עצם הידיעה בדבר תופעה זו הופכת את חוויתה למפחידה פחות ולברת שליטה ולאפשר לאדם החווה אותה להתנער ממנה ולהצליח להירדם.

הקפידו על שנת לילה טובה

על מנת להימנע משיתוקי שינה חשוב להקפיד על שנה רציפה בת שש עד שמונה שעות, כמו כן חשוב להקפיד על איכות השינה: שינה בחדר חשוך, הימנעות משינה לצד מטענים וניידים והקפדה על שינה בחדר שקט ובמיטה נוחה.

תרגילי נשימות והרפיה

הרגילו את עצמכם לבצע תרגילי נשימות והרפיה מידי לילה בטרם ההירדמות: תרגלו יוגה, מייד פוליס או כל פעילות מרגיעה אחרת.

וותרו על מתח ולחץ מיותר

נסו לשים לב לסגנון החיים שלכם – האם אתם שרויים במתח רב במהלך היום? האם אתם דואגים יתר על המידה וטרודים רוב שעות היום? נסו להירגע, לעשות פעילות גופנית ולשחרר את המתחים והדאגות, וותרו על מטלות לא נחוצות בעבודה ובחיים האישיים.

נסו להתנגד ולהילחם

זה לא תמיד פשוט אך נסו לפקוח את העינייים ולהניע את הידיים ואת הרגליים, המסר יחלחל למוח שיעיר את הגוף ויפסיק באחת את שיתוק השינה. ואם אתם מצליחים להיזכר שבסך הכל מדובר בשיתוק שינה, שננו זאת בראשכם, ההבנה הזו לכשלעצמה משחררת ומרגיעה מאד.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות