עולם

אולימפיאדת בייג'ין מעמידה ספורטאים ממוצא סיני במצב עדין

נייתן צ'ן, אחרי הזכייה בזהב בבייג'ין. רפש ברשתות הסיניות

עיני העולם נשואות לנעשה בגבול רוסיה-אוקראינה, אבל כדאי להזכיר לרבים ששכחו כי בבייג'ין עדיין מתקיימת אולימפיאדת החורף שתינעל רק בעוד חמישה ימים (20 בפברואר). ועד אז מרבית הסיפורים הפוליטיים הפיקנטיים נוגעים למתיחות הגוברת בין ארה"ב לסין. כן, פוטין עושה שרירים וכותרות אבל כדאי להזכיר שהאימפריה הגדולה והיחידה שמתחרה עם ארה"ב על הגמוניה עולמית היא סין של שי ג'ינפינג, ובצל היריבות הזו מי שמוצאים עצמם במצב מאוד לא נעים הם בעיקר ספורטאים אמריקאים ממוצא סיני.

אחד מכוכבי משחקי בייג'ין 2022 הוא המחליק האמנותי ניית'ן צ'ן, שנולד ביוטה ארה"ב להורים סיניים, ואחרי שבשבוע האחרון הוא נתן את הופעת חייו על משטח הקרח וזכה במדליית זהב מרשימה בענף היוקרתי, המוני סינים ברשתות החברתיות של סין כינו אותו "בוגד". ביקורת רבה נמתחה על צ'ן ברשת 'ווייבו' הסינית מצד גולשים אחרי שלא רק זכה בזהב האישי אלא גם סייע לנבחרת ההחלקה האמנותית של ארה"ב לזכות במדליית כסף בשבוע שעבר.

צ'ן בן ה-22 עבר מסע השמצה ביריוני ברשתת ווייבו, כך פורסם ב-CNN וביאהו, כאשר גולשים מסוימים טענו שהתרגילים שהציג בגמר נראו כמו "אקרובטיקה שלקוחה מקרקס קופים". היו גם גולשים שטענו שצ'ן "לבן מדי", "עבר אמריקניזציה קשה" והיו שטענו כי הוא "מעליב את סין". 

גולשים סיניים אף מתחו ביקורת והביעו אכזבה מכך שצ'ן סרב לדבר במנדרינית במהלך הראיונות שלו אחרי הזכיה, כשהוא טוען להגנתו כי אינו ממש שולט בשפת הוריו. היו גם גולשים שמתחו ביקורת על תמיכתו של צ'ן בבן ארצו וחברו לנבחרת ההחלקה האמנותית האמריקאית איוון בייטס, שבראיון בשנה שעברה מתח ביקורת על הטיפול הסיני בנושא זכויות האדם של המיעוט האויגורי.

כבר באולימפיאדת החורף הקודמת ב-2018, שנערכה בדרום קוריאה, הרשתות החברתיות הסיניות התמלאו ביקורות כלפי צ'ן שרקד על הקרח לצליל שיר מהסרט "הרקדן האחרון של מאו", סרט על רקדן שערק מסין לארה"ב במהלך שנות ה-80. בראיון לאחרונה סיפר צ'ן כי בכלל לא ידע על הסרט וכי מי שבחר לו אז את המוסיקה היה הכוריאוגרף שלו. בכל מקרה, צ'ן הודה שלמזלו אין לו גישה לרשתות החברתיות הסיניות וכך הביקורות הטינופים והקללות לא מגיעות אליו. 

"זה כל כך משמעותי עבורי להיות כאן בבייג'ין העיר, שבה אימי גדלה ואבי בילה בה הרבה מזמנו", סיפר צ'ן על התרגשותו מהמשחקים וניסיונו להדוף כל דיבור פוליטי רגיש.

אבל ממש לא מדובר רק בצ'ן. באולימפיאדת החורף הנוכחית בלטו מספר ספורטאים ובעיקר ספורטאיות שנולדו בארה"ב ובחרו לייצג את המארחת סין, דוגמת גולשת/קופצת הסקי איילין גו בת ה-19 או המחליקה האמנותית ז'ו יי בת ה-22. 

ז'ו כשלה בהופעתה על משטח הקרח, נפלה וסיימה אחרונה ועברה קטילות והשפלות אדירות ברשתות החברתיות הסיניות, וממש לא עזרה לה העובדה שבניגוד לצ'ן היא בחרה לייצג את סין. "תחזרי לאמריקה", נכתב בין היתר לעברה אחרי הופעתה המאכזבת. ז'ו עברה מקליפורניה לבייג'ינג וויתרה על האזרחות האמריקאית שלה לפני המשחקים, ועדיין העובדה שאינה דוברת מנדרינית שוטפת גרמה לכך שהיא תויגה על ידי סינים רבים בתור "אמריקאית מדי".

לעומת זאת, איילין גו הפכה לגיבורה של סין במשחקי האלה אחרי שהביאה מדליית זהב בתחרות קפיצות סקי באוויר. היא זכתה לאהבה ותשבוחות רבות בפלטפורמות הסיניות השונות בזכות הצלחתה. בנוסף להיותה דוברת מנדרינית שוטפת, החן והיופי שסייעו לה לטפח במקביל קריירת דוגמנות ועמדותיה הפוליטיות הפרו-סיניות (בין היתר תמכה בצנזורה ברשתות) שהחניפו למשטר הסיני, בטח לא פגעו בה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות