טכנולוגיה, עולם

עוד מחקר מראה: סמארטפונים גורמים לבדידות אצל בני נוער

סלולריים. כביכול מחברים, בפועל מנתקים

הנה הפרדוקס הבולט בתקופה שלנו – דווקא בעידן בו אנחנו מחוברים יותר מאי פעם אנחנו חשים יותר בדידות. עוד ועוד מחקרים מצביעים על ההשלכות של עידן הסמארטפונים על בריאות הנפש ועל התפתחות צעירים. הפעם מחקר חדש ביוזמת אוניברסיטת סן דייגו בארה"ב שנערך ב-60 אלף בני נוער בבריטניה בגילאי 15-16 מצא תוצאות מפחידות: בני נוער של הדור הנוכחי יותר בודדים בבתי הספר לעומת לפני 20 שנה מפני שסמארטפונים גרמו להם, לנו, להפסיק לדבר עם חברים, כך מצא המחקר. 33% מהנערים הבריטים – כלומר אחד מכל שלושה — חשים מרוחקים ובודדים. זה נתון שזינק יותר מפי שלושה לעומת שנת 2000, אז על פי מחקרים שנערכו רק 10% מהנערים בגילאי 15-16 חשו רמות גבוהות בדידות וניכור ובשנת 2003 הנתון עמוד על 9% בלבד.

השינוי הגדול בתחום הבדידות בקרב מתבגרים הגיע עם חדירת הסמארטפון לחיינו – בשנת 2012 הוא קפץ ל-15% והמשיך לזנק תוך שנים ספורות – ל-25% בשנת 2015 ול-33% בשנת 2018. אגב, עליות גדולות יותר נרשמו בקרב נערות מאשר נערים.

החוקרים הצביעו על קשר ישיר בין תחושת הבדידות לבין השימוש הנרחב בסמארטפונים וברשתות חברתיות בקרב צעירים. לפי המחקר, תלמידים משוחחים הרבה פחות וחשים מודרים ובודדים כשהם נחשפים לתמונות אונליין של חברים שלהם מבלים ונהנים בלעדיהם. בני הנוער התבקשו במסגרת המחקר לכתוב עד כמה הם מסכימים או לא מסכימים עם הצהרות שונות, כמו למשל "אני מרגיש אאוטסיידר, נשאר מחוץ לעניינים בבית ספר" או "אני מרגיש מוזר ושאין לי מקום בבית ספר".

קבוצת החוקרים מאוניברסיטת סן דייגו, שמתמחה בהתפתחות ילדים מכל העולם, קבעה כי "בדידות בבית הספר היא כלי ניבוי מבוסס לחיי מצוקה ודיכאון בקרב מתבגרים". מסקנת החוקרים הבולטת היא שלרשתות החברתיות יש השפעות שליליות קשות, שהרי הן מדגישות תחושות של פספוס והישארות בחוץ או מובילות לביריונות רשת.

המחקר החדש שפורסם במגזין ההתבגרות Journal of adolescence מצביע על קשר סיבתי ישיר בין סמארטפונים לבין תחושת בדידות, ואין בכך שום הפתעה. עוד ועוד מחקרים מצביעים על מצוקות נפשיות ששוברות שיאים בעידן הטכנולוגי הנוכחי, וזה עוד לפני תקופת הקורונה והשלכותיה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות