טכנולוגיה, עולם

תעופה: הפסדי הענק של בואינג ברבעון האחרון של 2021

בואינג 787 של אל על

בואינג מדווחת על הפסדים בגובה של 4.16 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של שנת 2021 והסיבה המרכזית עליה מצביעים בחברה כאשמה בתוצאות הכלכליות הגרועות היא פגמים ובעיות בהליך הייצור של אחד המטוסים הנמכרים ביותר של החברה – 787 המכונה 'דרימליינר'.

יצרנית המטוסים האמריקאית תשלם 3.5 מיליארד דולר כדי לנסות לכסות על העיכובים הרבים בייצור מטוסים מדגם 787 ופיצויים לחברות תעופה שמחכות למשלוחי המטוסים שהזמינו מהחברה. לטענת בואינג, בעיות הקשורות לייצור מטוס 787 יוסיפו 2 מיליארד דולר לעלויות ייצור חריגות, פי שניים מהתחזית המקורית.

משלוחים של מטוסי 787 של בואינג הופסקו כבר באביב האחרון, חודש מאי 2021, אחרי שהתגלו פגמי בייצור כולל בעיות טכניות עם הפאנלים של סיבי פחמן שהורכבו על גוף המטוס. בחברת בואינג התקשו למצוא פיתרונות טכניים שיספקו את רשות התעופה הפדרלית בארה"ב FAA, כך הזכירו ב'יאהו ניוז'. ביום רביעי האחרון בואינג הודיעה כי נמשכת העבודה על תיקון הבעיות במטוסים במקביל לשיחות עם ראשי ה-FAA ש"ייקחו יותר זמן ממה שהיה צפוי", דברי החברה שלא ממש משדרים רגיעה למשקיעים.

ממש לא במקרה, בימים האחרונים מפרסמים גופי תקשורת מובילים בארה"ב כתבות שעושות שירות יח"צ טוב לבואינג, מה שנראה כמו ניסיון של ענקית התעופה לברוח מהחדשות על הנתונים הפיננסיים של החברה ולהחליף את הכותרות השליליות על ההפסדים הכספיים הגבוהים בכותרות על יוזמות ותכניות עתידיות: כך למשל אתמול פורסמו בבלומברג, יאהו ואתרים מובילים נוספים ידיעות הן על כך ש"בואינג עומדת להשיק את המטוס 777X 'פרייטר' – המטוס הראשון שלה מזה 5 שנים בעיסקת מכירת 50 מטוסים לקטאר איירווייז". בנוסף פורסמו ידיעות לפיהן "בואינג מתכוונת להשקיע עוד 450 מיליון דולר בסטארט-אפ של מייסד גוגל לארי פייג' שמתרכז בפיתוח כלי טיס לא מאוישים".

זה המקום להזכיר כי בשנה שעברה ברבעון הרביעי של 2020 ההפסדים של בואינג היו כפולים מהרבעון האחרון המקביל, ועמדו על 8.44 מיליארד דולר. אז דובר על שיא מגפת הקורונה ומידת הפגיעה האדירה שלה בתעשיית התעופה כולה. הכנסות בואינג עמדו על 14.15 מיליארד דולר, ירידה של 3% מהשנה לפני כן. בכל מקרה, המניה של בואינג איבדה מערכה בשנתיים האחרונות, אבל אנליסטים טוענים כי הירידות – גם אם משמעותיות – אינן קטסטרופליות והתחזיות דיברו על נפילות אף גדולות יותר.

דייויד קלהון מנכ"ל בואינג כינה את 2021 "שנת בניה מחדש" וטען במזכר שנשלח לעובדי החברה כי "בואינג נמצאת במקום טוב כדי להאיץ את ההתקדמות שלנו בשנת 2022 ולאחריה". קלהון טוען כי התאוששות חברות התעופה בעולם מהמגפה הובילה לדרישות למטוסים חדשים ברחבי העולם. בואינג שחררה לחברות תעופה 245 מטוסי MAX 737 בשנה שעברה אחרי שביצעה שינויים בדגמים אלה בעקבות התרסקות של שני מטוסים מהדגם הזה שגרמו למותם של 346 בני אדם.

המרוויחה הגדולה שנהנית מהבעיות של בואינג היא כמובן איירבוס – יצרנית המטוסים האירופית הגדולה, המתחרה הגדולה של בואינג בתחום בניית מטוסים.

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות