עולם

מחקר פורץ דרך: הצמיחו רגלי צפרדעי בעזרת תרופות

צפרדע, אילוסטרציה

חוקרים הצליחו להצמיח מחדש רגליים של צפרדעים באמצעות שימוש בקוקטייל שמורכב מ-5 תרופות וכעת הם מתכוונים לבחון את הטכניקה הזו על גבי יונקים.

צפרדעים בוגרות אינן מסוגלות להצמיח גפיים באופן טבעי, והחוקרים חיברו שתלים לבישים על גבי הפצעים באזורי הקטיעה ואז השתמשו בטיפול התרופתי בניסיון להצמיח מחדש את הגפיים. על גבי תקופת מחקר של 18 חודשים הצפרדעים  הצמיחו מחדש את הגפיים כמעט במלואן, ובעיקר בצורה שמאפשרת להן לתפקד, כולל כפות רגליים נטולות עצמות שמסייעות לצפרדעים לשחות.

החוקרים האמריקאים שעבדו על המחקר מקווים שעבודתם תוכתר בעתיד כצעד ראשון ומשמעותי לעבר הצמחת גפיים בבני אדם. כרגע, מיליוני מטופלים שאיבדו ידיים ורגליים ברחבי העולם בשל סוכרת, תאונות ופציעות טראומה אחרות, אמנם נהנים מטכנולוגיות משוכללות של תותבות אבל עדיין לא קיימת היכולת להצמיח באופן טבעי ובסיוע תרופתי גפיים ולשחזרן.

על המחקר אחראים מדענים מאוניברסיטת מדפורד במסצ'וסטס וממכון ויס בבוסטון של אוניברסיטת הרווארד. "מרגש לראות שהתרופות שבחרנו סייעו ליצור כמעט גפיים שלמות", אמרה אחת ממחברות המחקרת, נירושה מורוגאן, וחגגה את העובדה כי "נדרשה רק חשיפה מעטה לתרופות כדי להניע את תהליך הייצור המחודש של גפיים שלוקח חודשים אצל צפרדעים. התוצאות מרמזות כי ישנן יכולות חבויות שניתן להפעיל אותן באמצעות גירוי אצל בעלי חיים אחרים ואולי גם בבני אדם".

הצפרדעים עליהן נערך הניסוי נקראות קסנופוס לאביס ומקורן באפריקה, היו חסרות להן גפיים.  הן חוברו לחלבון משי והכניסו להן קוקטייל המורכב מ-5 תרופות, לאחריה החלה תקופה של 18 חודשים של שחזור וגדילה מחדש של רגליים מתפקדות. כל תרופה בקוקטייל בעלת מטרה אחרת, בין היתר תרופה שאחראית על מניעת זיהום, אחרת שמעודדת עצבית גדילת רקדמות כלי דם ושרירים וכו'.

יש לציין כי ישנם בעלי חיים, במיוחד אלד שחיים בסביבה מימית, שמסוגלים לשחזר גפיים ובהם כוכבי ים, סלמנדרות, סרטנים ולטאות, אבל לא הצפרדעים עליהם התקיים הניסוי. ומה שמרשים כאמור זו לא רק הצמיחה המחודשת של הרגליים אלא גם חזרת התחושה וההתפתחות העצבית והיכולת להשתמש שוב באותן רגליים בחיה והליכה.

עכשיו נותר לראות אם אפשר ליישם את השיטה הזו על יונקים אחרים וגם על בני אדם, שמסוגלים רק לסגור פצעים באמצעות צמיחת רקמות חדשות, אבל להצמיח גפיים חדשות? זה כבר יהיה ממש מדע בידיוני ופריצת דרך היסטורית של המדע.

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות