עולם

לא רק דג'וקוביץ': הסקנדל החדש של אליפות אוסטרליה

מפגינה מחוץ למגרשים במלבורן. האוסטרלים נכנעו לספונסרים הסיניים?

מרטינה נברטילובה, טניסאית העבר הגדולה שייצגה את צ'כוסלובקיה ולאחר מכן את ארה"ב, אחת הדוברות הבכירות למען זכויות נשים בספורט ובכלל, מתחה ביקורת קשה על מארגני אליפות אוסטרליה שנערכת בימים אלה. הסיבה לביקורת: החלטה של המארגנים לאסור על אוהדים ללבוש חולצות מיוחדות כדי להזדהות ולתמוך בטניסאית הסינית פנג שוואי.

כזכור, הטניסאית הסינית שעיני כל העולם נישאו לעברה לאחר שהועלמה מעין הציבור לשבועות ארוכים בעקבות פוסט שהעלתה בנובמבר האחרון ברשתות החברתיות הסיניות, ובו טענה כי בכיר במשטר הסיני תקף אותה מינית, פוסט שצונזר והיא חויבה למחוק אותו כחצי שעה לאחר שהעלתה אותו.

תקופה ארוכה לאחר מכן המשטר הסיני פירסם תמונות שלה, אבל הפרשה הובילה למחאות בעולם נגד המשטר הסיני ויחסו לטענות נשים כי הותקפו מינית בידי בכירים.

אלא שאת צוות המאבטחים של אליפות אוסטרליה זה לא כל כך מעניין. ביום שישי הם נכנסו ליציעים והורו ליושבים בקהל להוריד את החולצות עליהן נכתב: "היכן פנג שוואי?".

הגוף שמארגן את אליפות אוסטרליה הפתוחה, "טניס אוסטרליה", טוען כי הוא משאיר את הפוליטיקה מחוץ לספורט, אבל בעיני המונים זה נראה כמו עוד כניעה מתרפסת בפני סין, רגע לפני אולימפיאדת החורף בבייג'ין שתיפתח בעוד פחות משבועיים.

"שלומה וביטחונה של פנג שוואי נותר דאגה עיקרית, אבל תחת תנאי הכניסה למגרשים שמופיעים על הכרטיסים שלנו נכתב כי אנחנו לא מרשים להצטייד בבגדים, בבאנרים ובשלטים שהם מסחריים או פוליטיים", נאמר בהודעה מטעם "טניס אוסטרליה".

נברטילובה שחזרה להיות קול דומיננטי בנושאי ספורט וחברה בתקופה האחרונה, ובין היתר הביעה דעות נגד נובאק ג'וקוביץ' וגם נגד ספורטאיות טרנסג'נדריות שמתחרות נגד נשים, צייצה כי ההחלטה של האוסטרלים היא "פאתטית".

הטניסאי הצרפתי ניקולה מאהו אף הוא הפגין את דעתו בסוגיה כשצייץ: "מה נסגר? איזה חוסר אומץ. מה אם לא היו לכם נותני חסות סיניים?". הרמיזה של מאהו לפיה המארגנים נכנעו ללחצים מתאגידים סיניים שנותנים חסות לתחרות, אינה מופרכת. אכן, חברת הליקרים הסינית לוז'ו לאוז'יאו ויצרנית המזרונים הסינית דהרוצ'י מהוות שניים מהספונסרים המובילים של אליפות אוסטרליה, כפי שמופיע באתר האליפות.

התקשורת הבינלאומית מסקרת כעת את איסור לבישת חולצות הזדהות עם פנג שוואי, ובין היתר מצטטת את סופי מקניל, חוקרת בארגון זכויות אדם, שמתחה ביקורת על החלטת "טניס אוסטרליה" וקראה לשחקנים ולשחקניות נוספים להעלות את הנושא של פנג שוואי על סדר היום התקשורתי ולתת לו תשומת לב ציבורית.

אגב, בעקבות החלטת מארגני אליפות אוסטרליה, צץ לו עמוד גיוס תרומות בפלאטפורמה GOFUNDME שהצליח לגייס בזמן קצר 10,000 דולר אוסטרלי כדי להדפיס עוד חולצות לכבוד פנג שוואי.

בכל מקרה, מעניין לראות איך יתנהגו מארגני הטורנירים הגדולים שיתקיימו בקיץ הקרוב, אליפות צרפת בפאריז ואליפות ווימבלדון בלונדון, שהרי גם המדיניות הרשמית שלהם אוסרת לבישת בגדים עם הצהרות פוליטיות ואמירות פוגעניות".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות