עולם

הגזרה מתחממת: מפקד הצי הגרמני דיבר בעד פוטין – והתפטר

מפקד הצי הגרמני. קרא לכבד את פוטין דווקא בתקופה הלוהטת הזו

בזמן שפוטין עושה קולות של בריון ועומד לפלוש לאוקראינה, המערב חצוי ומפולג מאי פעם ובלתי מאוחד בתגובותיו למשבר. קולות שונים נשמעים ביחס לרוסיה ולאוקראינה, וניכר כי החזית נגד פוטין הרבה פחות אחידה ועוינת משהיתה עד לפני כמה שנים. ממשלת גרמניה החדשה מגלה סובלנות מפתיעה כלפי פוטין, ואולי זה קשור לעובדה שהגרמנים תלויים באספקת צינור הגז הרוסי כדי להתחמם בחורף?

בכל מקרה, דוגמה טובה לחוסר האחידות שמפגין המערב מול רוסיה הגיעה מהצבא הגרמני: מפקד הצי הגרמני קאי-אחים שנבאך ניפק שלשום במהלך ביקורו בניו דלהי, בירת הודו, אמירה שגרמה לזעזוע וכעס של רבים כשהסביר שגרמניה הרבה יותר זקוקה לפוטין מאשר לאוקראינה ולכן עליה לשקול להתקרב לנשיא רוסיה ולנטוש את שאיפות אוקראינה להשתלב בנאט"ו.

בכל מקרה, יממה לאחר דבריו והביקורות הרבות עליו, כולל מצד התקשורת הגרמנית, נאלץ שנבאך להתפטר אתמול (שבת). על רקע המתיחות הגוברת במזרח אירופה כשכוחות צבא רוסיה עומדים בגבול עם אוקראינה, על סף פלישה מתוכננת, כאשר במקביל שרי החוץ של רוסיה וארה"ב, לברוב ובלינקן, נפגשו בניסיון לא מוצלח להגיע להבנות.

שנבאך אמר בהודו: "האם רוסיה באמת רוצה רצועת אדמה קטנה מאוקראינה ולשלב את המדינה? לא, זה שטויות. פוטין כנראה מפעיל לחץ מפני שהוא יודע שהוא מסוגל לעשות זאת ולפלג את הדעות באיחודה אירופי. מה שהוא באמת רוצה זה כבוד". כאמור לא חלפו אפילו 24 שעות שלמות עד ששנבאך אולץ להתפטר, ובאופן מיידי הוסרה תמונתו מחשבון הטוויטר הרשמי של מפקד הצי הגרמני, משרה שהפכה לפנויה בין רגע.

עוד בדבריו, שנבאך הסביר כי רוסיה כבר שולטת בחצי האי קרים ויש לדאוג ליחסים טובים עם רוסיה כדי להתמודד עם האיוג הגדול מסין. "אפילו כאן בהודו, אנחנו בגרמניה זקוקים לרוסיה מול סין, גם אם נכון שרוסיה אינה דמוקרטיה ושותפה בילאטרלית. זה קל ושומר על רוסיה הרחק מסין".

משרד ההגנה הגרמני הגיב באופן מהיר ותקיף לדבריו של שנבאך, גינה אותם וטען כי הם אינם משקפים את עמדת הממשלה והצבא. העיתון הגרמני 'בילד' שציטט את משרד ההגנה הגרמני, כתב "מבחינת בחירת המילים, ההצהרות של מפרד הצי אינן תואמות את עמדות משרד ההגנה. האדמירל שנבאך יצטרך להבהיר את דבריו מול המפקח הכללי".

בקייב בירת אוקראינה השתגעו מדבריו של האדמירל הגרמני. משרד החוץ האוקראיני זימן את כל המשלחת הדיפלומטית הגרמנית ודרש ממנה לספק הבהרות והסברים לדברי שנבאך. כרגע לא עושה רושם שמתקרבים לפתרון הבעיה – רוסיה אינה מסכימה שמדינה שגובלת איתה תצטרף לכוחות נאטו ותאפשר הצבת כוחות סמוכים לגבולה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות