עולם

ג'ונסון החליט: בבריטניה חוזרים לחיים רגילים

העומסים חוזרים לכבישים. בבריטניה מריחים חזרה לשדרה

בריטניה חצויה סביב ההודעה הדרמטית ראש הממשלה, בוריס ג'ונסון, להקל משמעותית במגבלות הקורונה, צעדים שמסמנים את הכיוון לחזור לחיים נורמליים של עד שנת 2019, ושבעצם מכריזים על סוף עידן המגפה ומגבלותיה.

בתי ספר רבים הודיעו כי בכוונתם לצפצף על הוראות ראש הממשלה ולהמשיך לדרוש מילדים לעטות מסכות בכיתות. יהיה מעניין לראות כיצד יגיבו הורים שמתנגדים לפרקטיקה הזו. בנוסף, ישנם רופאים ומדענים בשירות הרפואה הציבורי, שכמו בארץ ובמקומתו אחרים, אוהבים להחמיר ולהזהיר שאסור לקחת סיכונים וליצצור תחושת שווא של ביטחון בעידן הקורונה.

מי שקיבלו בברכה ואף הריעו להחלטה של בוריס ג'ונסון לפתוח כמעט הכל ולחזור לחיים נורמליים, הם אנשי המגזר העסקי וראשי המשק, שמסכימים עם ראש ממשלת בריטניה כי זה חיוני שעובדים יחזרו למשרדים ולמקומות עבודתם ולעבודה נורמלית. "אלה חדשות נהדרות עבור העסקים הקטנים ומרכזי הערים שנשענים על עובדי המשרדים", נאמר בהודעה משותפת של בכירי המשק. בעלים של מועדוני לילה חגגו שהחל משבוע הבא הם לא יצטרכו לאכוף תו ירוק.

ג'ונסון קיבל את ההחלטה בדיוק בזמן שהוא הסתבך בשערוריה הגדולה ביותר מאז נכנס לתפקיד ראש הממשלה – כשהתברר שאירגן חגיגות במעון ראש הממשלה בדאונינג 10 באביב 2020 בשעה שהממשלה הורתה על מגבלות חמורות על הציבור, כולל סגרים וחובה להישאר בבתים. מספר מחברי מפלגתו השמרנית יצאו נגד ג'ונסון וכשהוא ניצב תח איום הצבעת אי אמון, ג'ונסון נשבע כי לא יתפטר.

חזרה לענייני הקורונה: בבריטניה היו הרבה ספקולציות לגבי תכניות הממשלה ביחס לקורונה, לרבות תכניות מגירה שהוכנו למצבי קיצון. בסך הכל בריטניה תחת שלטון השמרנים שדוחקים בג'ונסון ליותר הקלות ופחות מגבלות, התנהלה בפחות מגבלות מכל מדינות מרכז ומערב אירופה, ומספיק להציץ במשחק כדורגל כדי להבחין בכך: בזמן שהאיצטדיונים בממלכה מלאים באוהדים בלי מסכות, בשאר המדינות הגדולות במרכז ומערב אירופה יש מגבלות על כמות הקהל, חובת מסכות ויש גם ליגות כמו הולנד וגרמניה בהן נאסרה כניסת קהל כמעט בכלל.

 ג'ונסון קרא למגזר הציבורי להוות דוגמה לציבור ולחזור כולם לעבוד במשרדים, אחרי גל האומיקרון ששטף את בריטניה. בשבוע האחרון יש דעיכה משמעותית במספר הנדבקים בבריטניה, בתי החולים מתפקדים בניגוד לכל ההפחדות של השנתיים האחרונות.

הסרת המגבלות מעניינת ממספר היבטים. אחד הוא עניין המסכות – ג'ונסון הודיע אתמול על ביטול מיידי של חובת מסכות בבתי ספר, ובעוד שבוע מהיום – 27 בינואר (יום חמישי הבא) תבוטל חובת המסכות בתחבורה הציבורית, בחנויות וכן באותו יום יבוטל הדרכון הירוק (דרכון החיסונים) המחוייב בכניסה למועדוני לילה ולאירועים רבי משתתפים.

בעוד חודשיים, ב-24 במרץ, מאומתים לקורונה לא יחויבו יותר בבידוד וכך מקווה ג'ונסון כי הציבור הבריטי יצליח להיפרד מפסיכוזת ההמונים ולהשאיר מאחוריו את המגפה ואת עידן הקורונה.

מתי אצלנו?

בכל מקרה, לצד המבקרים הצפויים הרבים של צעדי ג'ונסון וממשלתו, כמו איגוד החינוך הלאומי, ארגוני מורים ובתי ספר רבים שהתריעו כי הסרת המסכות מתרחשות מוקדם מדי והודיעו כי ימשיכו לנהוג בחיוב תלמידים לעטות מסכות בכיתות, ישנם גם המבקרים שמזכירים כי אחרי שג'ונסון נתפס מפר את הנחיות הקורונה שממשלתו קבעה והסתבך על כך עד שהתקרב לאיבוד משרתו, הוא מבין שהוא חייב לשחרר ולהחזיר לציבור את החיים הנורמליים.

ג'ונסון מבין כי גם בלי מגבלות הקורונה, יש אינפלציה, בעיות בשרשראות אספקה, שוק עבודה בעייתי ועוד מספיק אתגרים, בזמן שלציבור נמאס מהמגבלות ורוב גדול של בעלי העסקים מתנגד לתווים ירוקים ולמגבלות שפוגעות בכלכלה ובתעסוקה.

אבל יש כאן גם מבחן תרבותי מעניין. נתונים מארצות הברית מראים כי בעידן הנוכחי הרבה אנשים איבדו חשק לעבוד קשה ובכלל. רבים מעדיפים לעבוד מהבית ולהשקיע מעט זמן ומרץ בעבודה, איך מתמרצים אנשים לחזור לעבוד במשרדים ולהחזיר סביבות עבודה שקצת הלכו לאיבוד בעידן הקורונה? וכמובן, מה יהיה עם הקורונה והווריאנטים? האם אכן אנחנו לקראת סיום המגפה, כפי שמעריכים רבים בעולם או שמא יהיו הפתעות? האם יצוץ נגיף חדש והעולם יחזור לאותן פרקטיקות שחווינו בשנתיים האחרונות?

עכשיו נותרה שאלה קטנה אחת:

מתי לעזאזל ממשלת ישראל תתעורר על החיים של עצמה ותחזיר לאזרחיה את החיים הנורמליים?

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות