עולם

סין מציגה: מצעד הבושה של מפרי הסגרים

מצעד הבושה בעיר ז'יאנגצ'י, סין מצעד הבושה בעיר ז'יאנגצ'י, סין למפרי הנחיות הבריאות המחמירות

עוד פחות מחודש וחצי ייפתחו משחקי החורף של אולימפיאדת בייג'ינג 2022, בצל המתיחות הגוברת עם העולם המערבי והחרמות דיפלומטיות של מדינות רבות ובראשן ארה"ב. ההצדקת לחרמות אלה נובעת באופן רשמי בשל היחס למיעוט האויגורי-מוסלמי שסובל מאפליה דיכוי ומחנות עבודה בכפיה, אולם הפרת זכויות אדם בולטת לא פחות בתקופה הזו נוגעת למדיניות הסגרים של הקורונה.

סין, מקור התפרצות הנגיף, היא אחת המדינות האחרונות בעולם שנוקטת במדיניות אפס קורונה. המשמעות – על מספר קטן של מאומתים לנגיף מכניסים מיליונים רבים לסגר. ובסין סגר זה סגר, ומי שלא מציית חוטף השפלה פומבית קשה. שימו לב למחזה המביש הבא מדרום סין:

https://twitter.com/disclosetv/status/1476140572620599297

משטרת המהומות המקומית הוציאה למצעד בושה ברחובות מפרים של תקנות קורונה. הצועדים שהפרו סגרים נאלצו להתכסות בחליפות מגן לבנות ומסכות ולשאת שלטים הנושאים את תמונותיהם ושמותיהם, והם חויבו לצעוד לפני קהל גדול בעיר ז'ינגצ'י במחוז גואנגצ'י. תמונות מהאירוע מראות כל חשוד מלווה בשני שוטרים, המוקפים במעגל של משטרת המהומות כאשר השוטרים אוחזים באקדחים.

אקט ההשפלה הפומבית הזו, שמזכיר סצנות ממשחקי הכס, הוא חלק מצעדי ענישה משמעתיים שהונהגו על ידי הממשלה המקומית באוגוסט האחרון ונועד להעניש בחומרה את מפרי חוקי הבריאות במחוז.

https://twitter.com/disclosetv/status/1476140572620599297

בעבר מצעדי בושה מעין זה הונהגו בחשודים בפשעים בסין במשך עשורים רבים עד שב-2010 הוחלט לבטל אותם תחת לחץ של קמפיינים של ארגונים ופעילי זכויות אדם. אולם השנה הנוהג הזה הוחזר לסין, בצל מדיניות אפס קורונה במדינה.

מתנגדי הסגרים ניסו להסביר ברשתות החבריות הסיניות שהם על סף גוויעה ברעב בבתיהם, אחרי שנאסר עליהם לצאת מהבתים אפילו לקנות מזון, תחת תקנות קורונה חדשות ומחמירות. רק ביום שני האחרון צווו 13 מיליון תושבי העיר שיאן וסביבתה להיכנס לסגר מחמיר בשל פחות 175 אנשים שנמצאו חיוביים לנגיף, כאשר הותר לתושבים לצאת מבתיהם אך ורק למטרת בדיקת קורונה המונית ולמקרי חירום רפואיים. לפני כן, כשתנאי הסגר היו קלים יותר, הותר לחבר משק בית אחד לרכוש מזון מקסימום פעם אחת בכל יומיים.

חזרה לעיר ז'ינגצ'י הסמוכה לגבול עם וייטנאם: ארבעה אנשים שהפרו סגר חויבו לצעוד ברחובות כאמור. הם מואשמים שייבאו עובדים לא חוקיים לתוך סין בזמן שסין הטילה עוצר על הגבולות כדי למנוע את התפשטות הנגיף, כך לטענת דוברי ממשלת מחוז גואנגצ'י.

בתקשורת הסינית נכתב כי "המצעד סיפק אזהרה חמורה לציבור ולמי שיעז להפר הנחיות בריאות ולבצע פשעים שקשורים לגבול". אולם תמונות מהמצעד הועלו לרשתות החברתיות וגררו תגובות ביקורות חריפות על היד הקשה של סין כלפי אזרחים. אפילו בתקשורת הסינית מטעם המפלגה הקומוניסטית נשמעו ביקורות, כך ב"בייג'ינג ניוז" נכתב: "צעדי ענישה אלה מפרים את רוח שלטון החוק ולא יכולים להתרחש שוב".

חד עם זאת, ממשלת ז'ינגצ'י טוענת באתר הרשמי שלה כי בחודשים האחרונים היו עוד מצעדי בושה מעין זה למבריחי מסתננים מעבר לגבול. בנובמבר האחרון למשל קהל אנשים צפה בשני אסירים שהובלו ברחובות בשעה ששוטר מקומי סיפר במיקרופון על פשעיהם.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות