כלכלה, עולם

אסם לא לבד: האינפלציה ועליית המחירים מכות בעולם המערבי

עלויות המחייה הופכות לבלתי נסבלות

האינפלציה בישראל בשנת 2021 היא דרמטית – מחירי החשמל, הדלק, מוצרי המזון הדיור וסקטורים נוספים רשמו זינוק. כל עצמאי יספר לכם ההבדל העצום במחירים לשחרר מכולה מהנמל ביחס לשנה שעברה, ויחד עם זאת מגמת האינפלציה אינה ייחודית לישראל. להיפך – שיאי עליית מחירים מזה עשורים רבים נרשמים במדינות רבות, כולל ארה"ב ובריטניה.

בארה"ב רמת האינפלציה עלתה ל-6.8%, הכי גבוה מאז 1982, כאשר במשך שישה חודשים רצופים נרשמה עליה במחירים בסקטורים שונים, בהם מזון, דיור וגז. מדד המחירים לצרכן זינק בנובמבר ב-0.8% אחרי שבאוקטובר עלה ב-0.9%. מחירי הדלק זינקו בשנת 2021 באופן חד – עליה של 58% מול השנה שעברה, העליה הכי חדה במחירי דלק תוך שנה אחת מאז 1980.

גם עניין הביקוש מול ההיצע, התורים של ספינות בנמלי קליפורניה וניו יורק והעיכוב במשלוחי סחורות מרחבי העולם ומסין בפרט גררו עליית מחירים בשנה החולפת. מחירי מזון מזנקים שלושה חודשים ברציפות, לרבות בשר, עופות, דגים וביצים וגם דגנים ומאפים. גם במדד המחירים שלא כולל מחירי מזון ואנרגיה, נרשמה עליה במחירים במשך חודשים רצופים, לרבות בענפי הדיור, ריהוט, ביגוד, מכוניות חדשות, בענף התעופה ועוד.

הנשיא ביידן מנסה לצבוע את המציאות בצבעים שונים, טוען ש"רמת האינפלציה אינה משקפת את המציאות", מנסה להסביר כי "הסיבה לעליית מחירים כי הביקוש הרב והעובדה שלאנשים יש יותר כסף להוציא". המנטרה שחוזרת מצד תומכי הממשל היא כי "האינפלציה הנוכחית היא של תקופת מעבר ואמורה לחלוף". אבל בפועל המשכורות של מעמד הביניים רק נשחקות יותר ויותר ככל שהזמן עובר מול כמות ההוצאות ההולכת ונערמת.

ומה עושה מימשל ביידן? ממשיך להדפיס כסף ולתכנן תכניות גרנדיוזיות שעולות מיליארדים ואף טריליונים, כמו קרוב ל-2 טריליון דולר תכנית חברתית למאבק בשינוי אקלים, מה שעשוי להחמיר את המצב יותר מאשר לשפר אותו. לפחות הבנק המרכזי של ארה"ב הפסיק תכניות סיוע בזבזניות שמנעו מאנשים תמריצים לעבוד.

בבריטניה המצב לא הרבה יותר טוב מבחינת עליות המחירים. ב'דיילי מייל' פורסם הבוקר כי בריטניה ניצבת בפני האינפלציה הגבוהה ביותר מזה 30 שנה של כ-6% שצפויה להיות ודאית עד האביב הקרוב. "יוקר המחיה קטסטרופלי", נכתב בכותרת הראשית של העיתון עם תחזיות לעליות מחירים, עליות מיסים והגבלת כוח הקניה. התחזית היא כי בשנה הקרובה, 2022, משקי בית יפסידו בגלל עליות המחירים והמיסים 1,200 פאונד (כ-5,000 ₪) ביחס לשנה הקודמת.

רק עליית מחירי הדלק עלולה להוסיף כ-600 פאונד להוצאות משפחה ממוצעת כאשר 2022 מוגדרת על ידי כלכלנים כ"שנת המעיכה". החל מאפריל הקרוב צפויה העלאה מיסים דרמטית של כמה אחוזים משמעותיים.

זו המגמה העולמית, שבולטת בעוד ועוד מדינות. ישנן מקומות בהן האינפלציה הצפויה נמוכה יותר (בצרפת למשל התחזיות מדברות על 3%). זה קשור גם לעידן הקורונה והוצאות הממשלות שכעת הציבור נדרש להתחיל להחזיר אותן באמצעות תשלומי מיסים וגם למדיניות של אנרגיה ירוקה שגורמת להעלאות במחירי דלק ומוצרים מזהים (כמו פלאסטיק ועוד).

על דבר אחד קשה לערער – לאינפלציה הגואה בישראל ובמדינות אחרות צפויות להיות השלכות פוליטיות משמעותיות בעתיד. ימים יגידו.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות