עולם

בחסות האומיקרון: משבר התעופה חוזר ובגדול

לופטהאנזה מטוס של לופטהאנזה

היו מי שחשבו שעם תחילת מבצע החיסונים בשנה האחרונה החיים ישובו למסלולם הרגיל וגם תעשיית התעופה והתיירות תתאושש, אולם גל האומיקרון ששוטף את העולם גורם לרבבות טיסות בכל העולם להתבטל או להידחות. הכאוס שוב משתלט על ענף התעופה.

זה קורה דווקא בתקופת חג המולד העמוסה, שבה המונים ברחבי העולם נזקקים לטיסות כדי לשוב הביתה אחרי ביקורים משפחתיים. רק בארה"ב לבדה כ-11,500 טיסות בוטלו או נדחו ביומיים האחרונים, מה שיצר בעיות למאות אלפי אנשים שהיו אמורים לטוס ונתקעו: בשבת, חג המולד עצמו, נדחו או בוטלו יותר מ-4,000 טיסות, מה שגרם לכאב ראש וסיוטים עבור חברות התעופה שמנסות לבנות לוח זמנים מחודש לטיסות בצל המגבלות הרבות ושיא הדבקות קורונה בעידן האומיקרון. אבל במקום להתקדם לפתרונות, הבעיות רק הולכות ונערמות.

אתמול יום ראשון צוין שיא חדש – יותר מ-7,300 טיסות בארה"ב בלבד נדחו או בוטלו. כ-1,400 טיסות נכנסות ויוצאות בוטלו וכ-5,900 עוכבו, כך לפי נתוני אתר FLIGHTAWARE. חברות התעופה האמריקאיות דלתא, יונייטד וג'טבלו האשימו את וריאנט האומיקרון שיצר להם בעיות קשות של הדבקת צוותים, מה שהוביל למחסור חמור בכוח אדם שממילא נפרש עד הקצה בתקופת החגים הנוצרים. "זה היה בלתי צפוי", אמרה מאדי קינג, דוברת יונייטד על השלכות האומיקרון על מצבת כוח האדם.

ביטולים ועיכובים של טיסות הפכו לעניין נפוץ ושגרתי בעידן הקורונה. אלפי עובדים נטשו את תעשיית התעופה בתקופה זו בה התיירות התרסקה והשנה כשהביקוש לטיסות חזק, חברות התעופה התקשו לעמוד בקצב גיוס עובדים נדרש. כל זאת במקביל לעיסוק המתיש אם לחייב הן את עובדי חברות התעופה והן את הנוסעים בחיסון: מרבית החברות בחרו לחייב ואחרות החליטו שלא. עבור הטסים אין עדיין חובת חיסון בארה"ב. דוקטור אנתוני פאוצ'י דחף לחובת חיסון על טיסות בניסיון לגרום ליותר אנשים להתחסן.

1.29 מיליון חיוביים לקורונה התגלו בארה"ב בשבוע האחרון, כ-184 אלף בממוצע ליום, לפי אוניברסיטת ג'ונס הופקינס. והנתונים הגבוהים האלה לא מגלים את התמונה המלאה, היות שמדובר בתקופת החגים ופחות אנשים הולכים להיבדק. בניגוד לזינוק בכמות החיוביים לנגיף, נרשמה עליה קלה בלבד בעליה באשפוזים ובמקרי מוות. סה"כ עד היום ארה"ב רשמה לפי הנתונים הרשמיים 52 מיליון נדבקי קורונה ו-816 אלף מתים עם הנגיף.

בכל רחבי העולם נשברים כעת שיאי ההדבקה מקורונה, הודות לזן האומיקרון הפחות קטלני אבל המאוד מדבק. בצרפת למשל נשבר שיא חדש עם יותר מ-100 אלף הדבקות ביום. ברחבי העולם נרשמו מעל 280 מיליון חיוביים לקורונה ו-5.3 מיליון שמתו עם הנגיף.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות