עולם

יותר מ-50 עובדי אפל פתחו בשביתה וקוראים להחרים את החברה

חנות של אפל

ענקיות הטכנולוגיה נודעו בזכות תנאי העבודה המפנקים של עובדיהם שמציעים להם תנאים ושירותים ששאר עובדי המשק יכולים רק להביט לעברם בקנאה. אבל לא תמיד זה המקרה – ערב חג המולד עזבו מעל ל-50 עובדים קמעונאיים של אייפון ממדינות שונות בארה"ב כשהם פותחים בשביתה. בנוסף הם עודדו חרם על החברה, כך דווח ב'האפינגטון פוסט'.

גל ההתפטרות ופגיעה בשמה של יצרנית האייפון התרחש בדיוק בזמן שחלק ניכר מהשופינג של הרגע האחרון לפני החג מתבצע. אגב, לפי המידע באתר 'אפל' רוב חנויות אפל בארה"ב נדרשו להישאר פתוחות עד 18:00 בערב חג המולד וסגורות בחג עצמו.

קבוצת עובדי אפל שיצאה נגד החברה אף התאגדה תחת השם "אפל ביחד" APPLE TOGETHER, עם חשבונות ברשתות החברתיות, והם קראו במשותף ביום חמישי לעובדים לעזוב את העבודה. הם דורשים תנאי עבודה ראויים יותר – מקום עבודה מכבד יותר ותשלום על ימי מחלה. מה שעורר את זעמה של ענקית הטכנולוגיה לא פחות היא הקריאה של 'אפל ביחד' ללקוחות להחרים את החברה בתקופה זו של ההתפטרויות, ובחשבון הטוויטר שלהם הועלה ציוץ: "אל תקנו בחנויות, אל תקנו אונליין".

בציוץ עוקב, קבוצת המוחים הציבה דרישות שכללו הגנה מפני לקוחות מתעללים, אמצעי בטיחות מול קורונה ותשלום על תוספת סיכון בעבודה. עובד בחנות אפל סטור בג'קסונוויל, פלורידה, אמר לאתר "אינסיידר" כי כ-15 עובדים עזבו את העבודה ביום שישי, ומה שהניע אותם לדבריו היה התגובה הרפה של אפל מול אלימות ואגרסיביות של לקוחות.

"בשבוע שעבר לקוח נכנס לחנות וירק על אחד מעובדי החנות", צוטט אותו עובד שסיפר כי אחרי התקרית מנהלי החנות התערבו ונתנו שירות ללקוח. לטענת העובד, זה מקרה מייצג ואופייני: "חייבים לשנות נוהלי עבודה. אי אפשר לתת אור ירוק להתעללויות שכאלה."

בנוסף לכך עובדי אפל טענו בדברים לרשת NBC כי גם כאשר הרגישו חולים הם נדרשו לעבוד ב'בלאק פריידיי', וזאת בניגוד למדיניות ולהנחיות של עידן הקורונה, לפיהם מי שחולה לא יגיע לעבודה.

בסך הכל 2021 היתה שנה בסימן אקטיביזם חסר תקדים מצד עובדי אפל, שדרשו מהחברה לשנות תנאי עבודה עם לעובדי התאגיד וגם לעובדים קמעוניים של החברה. סיבה מרכזית לתופעה היא עידן הקורונה, החל"תים והפיצויים שהגבירו את דרישות העובדים ליחס הוגן וראוי, ויהיו שיאמרו מפנק.

לא מעט עובדים במשרדי אפל לא אהבו את הדרישה מהם לחזור לעבוד במשרד אחרי שהתרגלו לעבוד מהבית. מחאה זו הובילה לעיכוב בתאריך היעד לחובת חזרת העובדים למשרדים שנדחתה שוב ושוב ואחרי שתוכננה לינואר הקרוב, היא שוב נדחתה לתאריך לא ידוע בשל התפשטות האומיקרון.

דוברים מטעם אפל לא הגיבו עדיין לטענות ולמחאות של העובדים, כנראה בשל ענייני חופשות חג המולד.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות