טכנולוגיה, עולם

ענקיות התעופה מזהירות: רשת ה-G5 עלולה לסכן מטוסים

מטוסים, אילוסטרציה מטוסים נוחתים וממריאם. תימנע פריסת הרשת ליד שדות תעופה?

העולם כבר נכנס בענק לעידן רשתות ה-G5 – הדור החמישי של רשתות הסלולר שהחל להיפרס ברחבי העולם כבר ב-2019 תוך תכנון של 1.7 מיליארד מנויים עד שנת 2025. אולם ראשי תעשיית התעופה מתריעים מסכנות בטיחותיות כבדות שילוו את הטמעת מערכת התקשורת החדשה.

דייב קלהון וג'פרי קניטל, הבוסים של יצרניות המטוסים הגדולות בעולם בואינג ואיירבוס, קוראים במשותף לממשל האמריקאי לעכב את פריסת שירותי רשתות G5. הם פנו במכתב בו התריעו כי הטכנולוגיה עלול להיות "בעלת השלכות שליליות לתעשיית התעופה". הם העלו חששות, שכבר עלו בעבר, לפיהן הפעילות של רשתות G5 עלולה להפריע לאמצעי האלקטרוניקה שקיימים במטוסים.

ההתראה הזו מתרחש שעה שענקיות התקשורת האמריקאיות AT&T ו"ורייזון" אמורות להשמיש שירותי G5 החל מ-5 בינואר הקרוב. "התערבות של רשתות G5 עלולות להשפיע על יכולות של מטוסים לפעול בצורה בטוחה", נאמר בהודעה של קלהון וקניטל שנשלח למשרדו של שר התחבורה האמריקאי פיט בוטיג'יג'.

במכתב ציטטו מחקר של קבוצת החסר "איירלינס פור אמריקה" שמצא כי אילו התקנות של מינהל התעופה הפדרלי (FAA) בנוגע לרשת G5 היו נכנסות לתוקפן כבר ב-2019, זה היה גורם לעיכובים, ביטולים ובעיות נוספות  בטיסות של 345 אלף נוסעים וכ-5400 טיסות מטען. תעשיית התעופה ומינהל התעופה הפדרלי העלו דאגות בעבר לגבי הסכנה הטמונה ברשתות G5 שעלולה לפגוע בטיסות עם ציוד רגיש כמו למשל מד הגובה. ואכן, בהודעה המשותפת נכתב כי "איירבוס ובואינג עובדות עם מחזיקי מניות אחרים בתעשיית התעופה של ארה"ב במטרה להבין את פוטנציאל ההפרעות שיוצרות רשתות G5 למדי גובה מבוססי רדיו".

רק בחודש האחרון הוציא מנהל התעופה האמריקאי הנחיות כושר אוויר שהתריעו על הפרעות של רשתות G5 שעלולות לגרום להסטת מטוסים מנתיבם, ולטענת גורמים במנהל, הם יספקו יותר מידע בשבועיים הקרובים לפני 5 בינואר, תאריך פריסת רשתות ה-G5 של ורייזון ו-AT&T.

כל זה גרם לענקיות התעופה הגישו למשרד התחבורה האמריקאי הצעה מעודכנת למזער נזקים פוטנציאליים בתעשיית התעופה כתוצאה מפריסה ושימוש ברשתות G5. בינתיים ענקיות התקשורת ממשיכות בניסיון להגיע להבנות והסכמים מול ראשי ענף התעופה, ואולי יתכן בשלב ראשון כי לפחות יוסכם שאין לפרוס את הדור החמישי של הרשתות לפחות בשדות תעופה ובקרבתם.

https://twitter.com/drafzalniaz3/status/1471221968129114113

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות