עולם

לא מחוסנים נזרקים הביתה מגוגל ועד צבא ארה"ב

חיסונים בצי האמירקני. למעלה מ-5,000 לא מתחסנים ילכו הביתה

רגע אחד החיילים נחשבים לבני האומה היקרים שמקריבים ומגנים על המדינה ואזרחיה ורגע לאחר מכן הם הופכים לאויביה. הצי האמריקאי החל לפטר שייטים שמסרבים להתחסן. בצי האמריקאי נותרו 5,731 חיילים שלא התחסנו וראשי הצי והצבא כבר מבינים כי אנשים אלה צפויים להמשיך לסרב לפקודה להתחסן, כשהאולטימטום לחיילי צבא ארה"ב לחיסון מלא חלף ותם כבר ב-28 בנובמבר. 336 אלף חיילי הצי נחשבים מחוסנים.

"אלה שלא מסכימים להתחסן יידרשו לעזוב את הצי", אמר ראש אכ"א של הצי האמריקאי, האדמירל ג'יימס ווטרס. עוד השבוע חיל האוויר האמריקאי פיטר משירות צבאי קרוב ל-30 אנשי תעופה שסירבו להתחסן. הלחצים שהצבא האמריקאי מפעיל על לא מחוסנים הם כבדים, לרבות ביזוים ושחרורם עם נזיפות והשפלה.

כ-90% מחיילי צבא ארה"ב מחוסנים, שלושה שבועות אחרי שנגמר האולטימטום לחיסון חובה בצבא וכ-75% מחוסנים אם סופרים גם את המשמר הלאומי וכוחות המילואים, כך שהחלטות משרד הביטחון איך לנהוג בלא מחוסנים מהוות אתגר מעניין שכדאי לבחון אותו.

בכל אופן, מימשל ביידן מנסה לכפות חיסוני קורונה מלאים על כל החברה האמריקאית – הן בשוק הפרטי והן במוסדות המדינה. ניסיון תקיף של המימשל לאנוס את המשק עם חובת חיסונים על עסקים עם 100+ מועסקים, שתיכנס לתוקף ב-18 בינואר, נעצר עד כה על ידי בתי משפט שדחו את הרעיון על הסף והסכימו כי הוא בלתי חוקתי, אולם גורמי ממשל מנסים לשדר ביטחון כי החלטה זו תתהפך בערכאות גבוהות יותר, יתכן עד בית המשפט העליון של ארה"ב אם אכן יידרש לסוגיה.

ועדיין חברות רבות שמזוהות עם הממשל מחייבות חובת חיסונים ביוזמתן. כך למשל גוגל הודיעה אתמול ליותר מ-150 אלף עובדיה כי הם יאבדו תשלומי שכר ולבסוף יפוטרו אם לא יצייתו למדיניות חובת החיסונים של החברה, גם מועסקי החברה שעובדים מביתם, כאשר הדד ליין לחשיפת הסטטוס החיסוני של העובדים היה 3 בדצמבר ואם לא יספקו סיבה טובה עם אסמכתאות לכך שלא התחסנו, הם יפוטרו תוך 30 יום. מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אר, אמר עוד ביולי כי עובדים שיחזרו לעבוד במשרד יהיו מחוייבים להוכיח שהתחסנו.

כאן המקום להזכיר כי בזמן שהיה מועמד לנשיאות ב-2020 ביידן טען כי לא יטיל חובת חיסונים וגם אחרי שנבחר אמר שלדעתו לא צריך לחייב אנשים להתחסן. אבל כמו פוליטיקאי טוב שמצליח כבר חמישה עשורים לא לעמוד כמעט באף התחייבות שלו, וכשהוא זוכה לתמיכת חברות התרופות (רבים בטוחים שהן ששולטות בו), ביידן שוב שיקר.

המתנגד הבולט למדיניות מימשל ביידן הוא מושל פלורידה וידיד ישראל גדול, רון דסנטיס שחתם על צו מושל לפיו אסור לפטר אנשים שבחרו לא להתחסן ואף חייב מוסדות רפואיים ואחרים שפיטרו עובדים מהסיבה הזו להשיבם לעבודה. יחד עם דסנטיס ישנם עוד מושלים רפובליקנים ברחבי ארה"ב המחזיקים בתפיסה שארה"ב היא אומה חופשית עם זכותם של אנשים על גופם.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות