טכנולוגיה, עולם

טורקיה מדגימה מדוע "מלחמה בפייק ניוז" כל כך מסוכנת

ארדואן שליט טורקיה, הנשיא רג'פ טייפ ארדואן

בשבת האחרונה הודיע נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הודיע על מלחמתו ב"פייק ניוז", במסגרתו כי הוא מקדם חוק חדש שנועד להקים גוף מפקח על הרשתות החברתיות ויטיל עונש של עד חמש שנות מאסר למפיצי "פייק ניוז" (חדשות כוזבות). ארדואן לא אוהב קולות ביקורת על מדיניותו ורוצה לסתום פיות, כמו ממשלות רבות ברחבי העולם במדינות דמוקרטיות ולא דמוקרטיות.

כבר למחרת ביום ראשון קיבלנו הצצה לכוונתו של ארדואן, לאחר שהרשויות בטורקיה עצרו שלושה יוטיוברים טורקיים ממחוז אנטליה שניהלו ראיונות ברחוב עם אנשים שמתחו ביקורת על מדיניות הממשלה בגין המשבר הכלכלי בטורקיה. היוטיוברים שאלו אנשים פשוטים מהרחוב שאלות כמו "איך המצב הכלכלי הנוכחי משפיע על חייהם" ו"האם הם מודאגים מהמצב ואיך זה מתבטא".

במסגרת המשבר הכלכלי החריף שעובר על טורקיה הלירה הטורקית צנחה-קרסה ביות מ-40% מאז ספטמבר והגיעה לשפל חדש, כך דווח בפיינשל טיימס. היוטיוב חסן קוקסוי, שמנהל את ערוץ היוטיוב קנדין מוחאביר (בתרגום: "עיתונאי עצמאי"), צייץ וטען: "שוטרים פשטו על ביתי והוציאו אותי מהמיטה כאילו שאני טרוריסט ונעצרתי על כך שנתתי מיקרופון לציבור". השוטרים שפשטו על הדירה החרימו את הטלפונים והמחשבים של קוקסוי ובני משפחתו.

שני היוטיוברים האחרים שנעצרו הם אריק קוצ'אבייק וטוראן קוראל שגם הם ניהלו ראיונות עם אנשים בנוגע למשבר הכלכלי במדינה וההשלכות שלו על חייהם ומצבם הכספי. בנוסף לשלושה, יוטיוב נוסף בשם מהמט קויונצ'ו טען שאמנם לא נעצר אבל המשטרה יצרה איתו קשר והזהירה אותו.  שלושת היוטיוברים שנעצרו מואשמים ב"ביזוי המדינה והממשלה", סעיף אישום שלא יכול להופיע כמובן במדינה דמוקרטית.

קוקסוי, קוצ'אבייק וקוראל נעצרו ונחקרו אולם לאחר מכן שוחררו למעצר בית. כעת שלושתם יחשבו טוב טוב לפני הפעם הבאה שיחשבו לראיין מישהו שיטיח מילת ביקורת סמויה כלפי ממשלת טורקיה. אולם את קויונצ'ו בינתיים הרשויות לא הצליחו להרתיע, והוא צייץ: "אני ועמיתיית העיתונאים ניסינו להביא את קולות העם מהרחוב לארמון הנשיא. לא ישתיקו אותנו. נמשיך לדבר בשמם של אלה שמעבירים את הלילה ברעב!"

72 עיתונאים עצורים בטורקיה, 89 ממתינים למשפט

ארגוני זכויות אדם בטורקיה עוקבים אחרי הסיפור הזה וניסיונות ההשתקה של הציבור. ארול אונרולו, נציג טורקיה בארגון 'עיתונאים ללא גבולות', גוף שמקדם את חופש המידע, אמר בראיון לעיתון הבריטי 'דה אינדפנדנט': "בעוד יוטיוברים ועיתונאים עצמאיים יכולים להשתמש בהדרכה שתבהיר להם כיצד לשחרר ראיונות מבלי לעבור על חוקים מקומיים, במקרה הזה באפן ברור יש תועלת לציבור משמיעת דאגותיהם של אזרחים ברחוב לגבי המצב הכלכלי".

כאמור הפרשה הזו הגיעה יממה אחרי שארדואן נשיא טורקיה הגדיר את הרשתות החברתיות כ"אחד ממקורות האיום המרכזיים על הדמוקרטיה של ימינו" והוסיף כי הוא יילחם בתקשורת אינטרנטית במטרה "להילחם בדיסאינפורמציה ובפרופגנדה", לדבריו, כשהוא מאיים על מפיצי ידיעות כוזבות (או במילים אחרות – דעות ודברים שלא נוחים למשטרו) בעונש של חמש שנות מאסר.

מבקריו של ארדואן טענו כי כוונתו האמיתית והברורה היא להגביל את חופש הביטוי. לפי דו"ח של ארגון זכויות האדם "פרידום האוס 2021" שמנטר את חופש האינטרנט בעולם, טורקיה מוגדרת כ"מדינה לא חופשית", כאשר הדו"ח מצביעים על צנזורה רבה וסינון של תכנים ברשת שהם ביקורתיים נגד הממשלה. בטורקיה שוהים במאסר כרגע 72 עיתונאים ו-89 מחכים לפתיחת משפטים, כך לפי "מרכז שטוקהולם לחופש העיתונות".

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות