עולם

המלחמה הקרה בין סין לארה"ב מגיעה גם לספורט

הפגנה נגד קיום אולימפיאדת החורף בבייג'ינג

המתיחות בין סין לארה"ב, שתי האימפריות של העולם, הולf, ומתגברת. דובר משרד החוץ הסיני ז'או ליז'יאן הודיע כי סין "תנקוט בצעדי תגובה", לאחר הכרזת ארה"ב כי לא תשלח דיפלומטים לאולימפיאדת החורף בייג'ין 2022 שתתקיים עוד חודשיים.

סין גינתה את כוונת ארה"ב להטיל חרם דיפלומטי על המשחקים, עליה הודיע המימשל האמריקאי ביום שני, בשל הפרת זכויות האדם בסין.

בהודעת הממשל נאמר כי ספורטאים אמריקאים רשאים להשתתף באולימפיאדת החורף מתוך התפיסה שאין להעניש את הספורטאים עצמם ואלה שיעשו כן יזכו בתמיכה, אבל גם החרם הדיפלומטי הרשמי הצפוי, הרך וחסר המשמעות המעשית נתקל בתגובת נגד קשה מצד המשטר הסיני. ז'או האשים את ארה"ב שהיא מפרה את קוד השמירה על נייטראליות בספורט ועושה פוליטיזציה לאירוע ספורטיבי. זאת ועוד, דובר משרד החוץ הסיני טען כי החרם האמריקאי "מתבסס על שקרים ושמועות". נותר להמתין ולראות אלו צעדים סין מתכננת בתגובה.

ארה"ב האשימה את סין ברצח עם ודיכוי אלים של אוכלוסיות ובפרט המיעוט המוסלמי אויגורי במחוז שינג'יאנג במערב סין, האשמות שסין ממשיכה להכחיש בתוקף. סין גם מנסה לרדוף את תושבי הונג קונג ולדכא חירויות פוליטיות וזכויות אדם שלהם.

נציגי ממשל נוכחים בדרך כלל במשחקים אולימפיים, ודוגמה טובה לכך הוא ביקורה של אשת הנשיא ז'יל ביידן שהובילה את המשלחת האמריקאית למשחקי טוקיו לפני כמה חודשים. דוברת הבית הלבן ג'ן פסאקי הודיעה ביום שני כי למשחקי בייג'ינג האמריקאים לא ישלחו דיפלומטים, צעד שלדבריה "שולח מסר ברור". היא הוסיפה כי "המשלחת האמריקאית תתייחס למשחקים בבייג'ינג בתור 'עסקים כרגיל' אל מול הפרת זכויות האדם והזוועדות בחבל שינז'יאנג".

בעקבות החרם הדיפלומטי האמריקאי מדינות נוספות, בהן בריטניה יפן ואוסטרליה, רומזות כי יצטרפו לחרם על בייג'ינג וסין מאיימת עליה בתגובה ואף טוענת כי "זה לא מזיז לה". ניו זילנד לא תשלח דיפלומטים לאולימפיאדה בשלל חשש מקורונה.

אגב, המדינה הראשונה להכריז על חרם דיפלומטי על אולימפיאדת בייג'ינג היתה ליטא שהודיע בשבוע שעבר על צעד זה בעקבות יחס המשטר הסיני כלפי טאיוואן.

הפשעים של סין רבים וחמורים ומצדיקים תגובות חריפות יותר

הפרשה האחרונה שמסעירה את המערב היא פרשת הטניסאית פנג שוואי, שהושתקה והועלמה למשך שבועות אחרי שטענה כי בכיר במפלגה הקומוניסטית תקף אותה מינית. צעד שבעקבותיו הודיע בשבוע שעבר ארגון הטניס הנשי הבינלאומי WTA כי הוא משעה עד להודעה חדשה את כל הטורנירים שתוכננו להתקיים בסין.

כל הפרשות והטענות האלה הם קצה הקרחון – הפשעים של המשטר הסיני – מרובם מימשל ביידן ומרבית המערב מתעלמים עד כה – הרבה יותר גדולים, וכוללים את התנהלותם הנפשעת בנוגע לקורונה, ייצוא סמים למערב, איומים הבלתי פוסקים לכבוש את טאיוואן, אגרסיביות הגוברת מול מדינות יריבות באסיה ותביעת טריטוריות במחלוקת בינלאומית, וכל זאת בנוסף להגבלת חירויות העם הסיני ולצעדים שנקט בשנה האחרונה המשטר הסיני נגד חברות פרטיות גדולות ואנשי עסקים פרטיים כמו ג'ק מא ואחרים.

וכשמדברים על הגבלת חירויות, פלאטפורמת הרשת החברתית הפופולארית בסין וויבו החלה בצנזורה גורפת מהבוקר של נושא החרם הדיפלומטי של ארה"ב על משחקי החורף בביינג'ינג. אפילו פרסום הידיעה על החרם של 'גלובל טיימס', ביטאון המשטר הסיני, נמחק ומתוך 1,500 תגובות משתמשי המדיה החברתית נמחקו כמעט כולן ורק 8 תגובות לא הוסרו, כך דווח ב-BBC.

בתקשורת המערבית מדברים על "מלחמה קרה חדשה" ונותר לראות כיצד יתפתחו יחסי ארה"ב-סין בתקופה הקרובה. בכל מקרה הסנאטור הרפובליקני טום קוטון טען כי "מדובר בחצי מעד, המימשל היה צריך להטיל חרם מלא על המשחקים". גם ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר שרוצה לרוץ לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית, אמר: "חרם דיפלומטי על אולימפיאדת בייג'ינג הוא בדיחה. לסין לא איכפת אם הצוות של ביידן יופיע. היא רוצה את הספורטאים שלנו".

כזכור, בעידן המלחמה הקרה בין ארה"ב והמערב לבין ברית המועצות והמזרח, האמריקאים וחלק מבני בריתה לא שלחו כלל ספורטאים לאולימפיאדת מוסקבה 1980 ובתגובה ברית המועצות החרימה את משחקי לוס אנג'לס 1984. אותה לוס אנג'לס תארח את אולימפיאדת 2028 ואף אחד לא יופתע מחרם סיני.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות